Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmien säätö  (Luettu 10531 kertaa)

kossu79

  • Vieras
Aurauskulmien säätö
« : 01.06.2010 22:59 »
Eli vääntäkääs joku rautalangasta mulle miten säädetään aurauskulmat nollaan kun on ollu kaikki ohjauksen osat irti.
Eli miten saa kummallekkin puolelle aluks saman kulman ja miten säädetään sitten kulmat nollaan.
Ei ole mitään laasereita avuksi, pitäis koti konsteins saada tehtyy.

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aurauskulmien säätö
« Vastaus #1 : 02.06.2010 08:16 »
Tarvikkeet:

Mittanauha (rullamitta)
Tarkat silmät
Lehmän hermot
JA työkalupakki

Suoritus:
Mittaa mitalla (renkaat suorassa vaikka pukin päällä) eturenkaan yläpuolen väli, alapuolen väli sekä etu- ja takapuolen väli. Jos nämä ovat saman suuruiset toisiinsa nähden niin sulla on kaikki kulmat 0. Mittaamista helpottaa kun lukitset ohjauksen keskelle (esim. liinalla). Kulmien säätö tapahtuu kuten varmasti tiedät niin epäkeskon kautta kääntämällä (jos ei ole oikeanlaista avainta niihin niin putkimiehen pihdit toimii kans, tosin on työläämpää) ja raidetankojen leveyttä säätämällä.


Huomioikaa että tämä ei ole tietoo vaan ainoastaan huhuna kuultua  ;)

Mutta noin sen pitäisi mennä.


Edit: Joku muu kellä on enemmän kokemusta ja tietotaitoa varmaan korjaa mun näkemyksen jos (ja kun ) olen väärässä  ::) ???
« Viimeksi muokattu: 02.06.2010 08:18 kirjoittanut ice »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aurauskulmien säätö
« Vastaus #2 : 02.06.2010 09:03 »
Eiköhän se noin onnistu. Sen ohjausakselin keskittäminen on ensimmäinen juttu. Kartissa kun pyörät kääntyy epätahtiin, ts. sisempi kääntyy enemmän (Ackerman). Rattiakseli suoraan ja rautasahan terä (tai vastaava suora rauta) rattiakselin alla olevien raidetankojen nivelien päälle keskelle, samaan suuntaan raidetankojen kanssa.
Kun katsoo riittävän kaukaa auton takaa, on raidetankojen ja sahanterän väli sama molemmin puolin. Silloin ohjaus on keskellä.
Aurauksen saa 0:llaan kun renkaitten väli on sama renkaitten edessä ja takana.

Pystykallistuman (Camber) saa 0. kun auto on vaakatasossa vaikka vesivaaalla mitattuna. Sitten mitataan pystykulma nollaan.

Etukallistuma (Caster) on jo vaikeampi juttu. Se kun ei ole 0 milloinkaan. Muuten ohjaus ei keskitä eikä auto nosta rengasta.
Yksi konsti on nostaa auto hieman ilmaan ja laittaa se vaakasuoraan sekä pituus että leveyssuunnassa. Kun kääntää rengasta molempien renkaitten alle jää saman verran rakoa ratin ääriasennossa. Rengas siis liikkuu käntäessä ylä/ala suunnassa, mittaa  oikealta ja vasemmalta etäisyys maahan kun rengas on käännetty sisäänpäin. Säädä ne ainakin samaan tasoon, niin auto ohjautuu molempiin suuntiin samalla tavalla.

Kulmien vaikutuksia voi googlata, tosin jousittamattoman rungon käytös ei toimi samoin kun formuloissa.

Lopuksi lainaa joltain laser niin säästyy 3 tuntia äherrystä.
-petri-

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aurauskulmien säätö
« Vastaus #3 : 02.06.2010 10:50 »
Vinkkinä vielä, että itse olen laittanut molempiin renkaisiin kulutuspintaan teipinpalan tms merkin, ja mittaan näiden välin ensin sillä tavalla, että teipit on etupuskurin puolella.  Sitten pyöräytetään 180 astetta molempia renkaita siten, että teipit ovat takapuolella, ja mitataan sama väli.  Näiden mittojen välinen erotus on auraus tai haritus.

Vastaava mittaus onnistuu varmaan camberillekin, mutta eipä oo tullu niitä säädeltyä, vaan olen pitänyt vakioasetuksessa.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aurauskulmien säätö
« Vastaus #4 : 02.06.2010 11:12 »
Yksi keino saada auraus nolliin on asetella eturenkaan paikalle akselin molempiin päihin ja molemmille puolille 2 isoa mutteria nippareilla kiinni. Sitten rungon poikki suora tanko muttereita vasten. Kun tanko on kiinni kaikissa neljässä mutterissa, on auraus nollassa. Camberit sitten säätöpalojen asennon perusteella nolliin, tai oikeammin rungon perusasentoon, montako asetetta nuo U:t sitten onkaan kenallaan. Sitten tietysti vielä jos runko on jo vähän antanut periksi, ei camberit todellisuudessa ole ihan edes siinä alkuperäisessä "rungon nollassa"..

« Viimeksi muokattu: 02.06.2010 11:15 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aurauskulmien säätö
« Vastaus #5 : 04.06.2010 21:47 »
Tekisin näin: Ota mitta rattiputkesta, siltä korkeudelta mihin tangot tulevat kiinni, kuningaspultin keskelle molemmin puolin. Saat kohtuullisen tarkasti selville paljonko raidetankojen kiinnityskohta on epäsymmetrinen. Sitten samassa suhteessa raidetangot eripituiseksi.

Eli 250/(300/290)=241,67, jossa
300 = vasen kuningaspultti->rattiputki
290 = oikea kuningaspultti->rattiputki
250 = vasen raidetanko
241,66 = oikea raidetanko
« Viimeksi muokattu: 04.06.2010 21:58 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway


 

Team Laine Verkkokauppa