Kirjoittaja Aihe: DIY Startterin sähköt  (Luettu 7042 kertaa)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
DIY Startterin sähköt
« : 02.06.2010 11:01 »
Eli kun itse teet startterin ni mites noi sähköt nyt tulee?

Alku on selvillä (luultavasti)

Eli akun + navasta solenoidille ja siitä starttiin
Startti on maissa ja akku on maassa, mut sähköjumalan viat loppu tähän... Eli miten ton saa toimimaan?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #1 : 02.06.2010 19:28 »

Solenoidilla on pienempi liitin, johon annetaan + katkaisijan kautta-> solenoidi vetää ja käynnistää startin.
Osa henkilöauton starteista pyörii väärään suuntaan, suunnan voi silti vaihtaa staattorin päästä.
Mutta esim subarun starrtti pyörii myötäsuuntaan jo alunperin.
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #2 : 02.06.2010 21:19 »
Saisiko vielä jotain linkkiä että mikä solenoidi pitäisi hommata, siltä varalta että mua ei ymmärretä huomenna motonetin tiskillä (mieluiten kyseisen firman sivuilta).
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

lip51

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #3 : 03.06.2010 08:46 »
Varmaan tarviit sellaisen ihan erillisen solenoidin. Siis irrallaan startista. Lucas on tehnyt noita startteja joissa hammasratas liikkuu kun startti pyörii, ilman että mikään käämi vetää sitä vauhtipyörän kehälle. Siis joku Vauxhall Morris tai vastaava. Olipas tämä pitkä ja epäselvä vastaus. :)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #4 : 03.06.2010 10:13 »
Saisiko vielä jotain linkkiä että mikä solenoidi pitäisi hommata, siltä varalta että mua ei ymmärretä huomenna motonetin tiskillä (mieluiten kyseisen firman sivuilta).

No jaa, ei siihen startteriin sinänsä solenoidia edes tarvita. Sen tarkoitus on vetää autossa bendix (hammasakseli) vauhtipyörälle.
Se kuitenkin kytkee jännitteet staattorille, koska käynnistysvirrat on sen verran suuret. Joko ohitat sen solenoidin ja kytket jännitteet suoraan moottoriin riittävän järeän katkaisimen kautta tai laitat tarvikesolenoidin (releen) väliin. Moottorille menee paksu kaapeli solenoidilta, siihen + ja - rukoon kuten jo laitoitkin. Startin toimivuutta voi kokeilla vaikka akkulaturilla ilman kuormaa. Startti on kuitenkin normaali tasavirta sähkömoottori kun turhat solenoidit ja bendixit puretaan pois.

Tätä asia on käsitelty täällä aikaisemmin, laita hakuun startti tai startteri.
Hyvä kuvasarja miten kotitekoinen tehdään löytyy vieläkin:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28qiv+idefix-karting-startteri.html
http://ls.sdf-eu.org/projektit-startteri.php

« Viimeksi muokattu: 03.06.2010 10:23 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #5 : 03.06.2010 16:38 »
Nyt on tehty kytkennät. Hain motonetistä http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386067/0 tuollaisen 12V/150A venetarvike solenoidin. Tälläisen avulla kytkentä menee näin

1. Akulta +navasta isoa johtoa solenoidin isoon napaan
2. Toisesta isosta solenoidin navasta menee startille
3. Solenoidin pienempiin napoihin laitetaan + ja -
4. Ohjauksen - napaan menevään johtoon katkaisija

Solenoidi ei tunnu välittävän miten päin siihen johdot laittaa noihin napoihin.

Sulakkeen laittoa täs mietin, mut taidan luottaa omiin asennuksiin ;)
Laittaa sit toisel kertaa
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Vonsaku

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #6 : 04.06.2010 08:18 »
Joku ystävällinen voisi vielä laittaa esim. Motonetin numeron sopivalle startille, Subaruitakin on "jokunen malli".
Mieluiten tietysti semmoinen startti missä päädyn laakerointi on ennen ulostuloakselia.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: DIY Startterin sähköt
« Vastaus #7 : 04.06.2010 10:58 »
Pakko hiukan kommentoida kyl tähän väliin omaa tyhmyyttäni niin Colemannin saa alle 350e. Itse maksoin akuttomasta startterista 120. Siihen uusi aku 30e. Solenoidi 20e. Piuhoihin, nippareihin ja liittimiin n.10e Katkaisija 5e. Omalle työlle ei lasketa palkkaa yleensä, mutta tuohon voi lisätä jotain 3h töitä eli joku 50e.  Ollaan yli kahden sadan euron ja startterin käyttöikä on luultavasti enään pari vuotta, jonka jälkeen se jää nurkkaan varaosakasaksi. Colemanin saa myytyä vuosien käytön jälkeenkin pariinsataan. Mutta näillä mennään.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa