Kirjoittaja Aihe: Lipo akut  (Luettu 10202 kertaa)

jarno.laukkarinen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Lipo akut
« : 02.06.2010 21:51 »
Voiko näitä akkuja ladata tavallisella akkulaturilla?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Lipo akut
« Vastaus #1 : 02.06.2010 22:00 »
Ei voi. Palavat ja ärhäkkäästi jos ladataan ylijännitteellä tai riittävällä jännitteellä liian pitkään. Lisäksi latausvirta pitäisi (yleensä) olla sama kuin akun kapasiteetti amppeeritunteina.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,5473.0.html
« Viimeksi muokattu: 02.06.2010 22:08 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Lipo akut
« Vastaus #2 : 02.06.2010 23:31 »
Ei voi. Palavat ja ärhäkkäästi jos ladataan ylijännitteellä tai riittävällä jännitteellä liian pitkään. Lisäksi latausvirta pitäisi (yleensä) olla sama kuin akun kapasiteetti amppeeritunteina.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,5473.0.html

Noitten kanssa on kai suositeltua käyttää suojapussia ladatessa, ovat tosi tarkkoja laturista ja latauksesta

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Lipo akut
« Vastaus #3 : 03.06.2010 07:25 »
Tästä voi katsoa LiPo akkujen ylilatauskokeiluja.

http://www.youtube.com/watch?v=SQ0SNESIkWk

Lipo akulle pitää aina olla nimenomaan LiPo akuille tarkoitettu laturi ja mielellään suojapussi tms.

TA
eksyvä ei tietä kysy

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Lipo akut
« Vastaus #4 : 03.06.2010 07:37 »
kyllä lipo akulle oma laturi maksaa mielestäni hiukan enemmän kuin tavallinen mutta ei siihen nähen mitään että jos talo yms muu omaisuus palaa tuhkaksi luultavasti noin 50 euron luokkaa korjatkaa jos olen väärässä

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Lipo akut
« Vastaus #5 : 03.06.2010 10:00 »
Li-Po akkuja voi ladata samaan tapaan kuin kännykääkin, eli tarvitaan 4,20V jännitelähde jossa virta on rajoitettu suunnilleen akun 1C:hen.
Ilmeisesti tässä tapauksessa on kuitenkin kyseessä henkilö joka ei ole asiaan vihkiytynyt niin kannattaa suosiolla ostaa kaupasta laturi.
Niitä saa jo todella hienoja värkkejä hintaan 50e ja varmaan 10e jotan peruslatureita.

Yliladattaessa Li-Po akun käyttäytyminen muistuttaa haulikolla ampumista, jos sattumalta ylipaineventtiilikin on tukossa.

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Lipo akut
« Vastaus #6 : 03.06.2010 10:14 »
Moi,

erittäin hyvä, että huomioitte LiPo akkujen turvapuolen asiaa..
Tuossa kun edelleen hyvin monella vieläkin tietty "sokea piste".

Alla muutama facta - eikä ole siis mainospuhetta, vaikka noita minulta saakin..
(nämä perustuvat vain 1-2v omaan kokemukseeni ja pls. korjatkaa jos siis väärässä)

1.) Akun laatu - "kiinalaiset" ja kunnolliset eristeet (RC piireissä tunnetut laatumerkit)
- dramaattinen ero eristekalvoissa - kovat ja pehmeät - kova(kinkki) ei kestä tärinää
- hinnat loppukäyttäjälle aika samoja, tosin tavaran laatu on täysin eri
- "kinkkien" kestoaika lyhyt, suuri läpilyönti(=räjähdysvaara)
  --> älylaturin näyttää suuriakin eroja/heikkemää kennojännitteissä, myös estää lataamisen
  jos akun "latausprofiili" älylaturin tuntema --> tunnistaa tulevan ongelman, ennen vahinkoa
- takuuta ei annata kinkeille - laatumerkeille 1-3 kk

2.) Laturi - Lipolle oltava oma + kerrottava akun perustiedot + "älyprofiili" (=suojaus)
- saman tuoteperheen laturi + akku suositeltavana (=suojaustiedot tiedossa ja ok)
- latauksen alussa tarkistettava/valvottava aina kennojännniteiden muuttumista
  --> pienikin "vamma" esim syylärin, nippusiteen, pudotuksen tms mekaaninen vaurio,
  saattaa rikkoa eriste/johdin aluetta ja läpilyönti vaara syntyy
- akun lämpötilan seuranta latauksen aikana suositeltavaa (LiPo max 60-70celsiusta->räjähtää)
- uusinpiin malleihin saa netistä suojapäivitykset yleisempien/suurimpien valmistajien akuille
- "karting-laturissa" hyvä olla ns. verkkolaturi mukana - RC piireissä ulkoiset (isot) akut, jotka hankalia

3.) LiPo turvallisuudesta
- max sisäinen lämpötila n.60-70celcius, jonka jälkeen lithium syttyy räjähdysmäisesti
  --> aurinkoon jätetty musta akku nopeasti vaarallinen. Huom sijoitus autossa "varjoon"
  tai lämpöä hyvin eristäävään solumuoviin tms
- oikosulkuvirrat käsittämättömän suuria (jopa tuhansia A; kart akuissa n.200-300A)
  --> kytkentäviassa syntyvä valokaari voi aiheuttaa pahoja palovammoja, jopa sokeuden
  Huom. hitsausvirrat n.50-100A, Henkilöauton käynnistys n.100A, Diesel n.200A
- räjähdyspalossa syntyvä valkoinen savu 1.luokan myrkky, myös ympäristölle erittäin haitallinen.
  Pienikin henkäisy vaurioittaa pysyvästi. Paloalueelta myrkyn saa pois vain 1-3m maavaihdolla.
- karttien törmätessä akku voi mennä oikosulkuun --> sijoitus esim auton keskelle "suojaan"
- räjähdystilanne on kuskille vaarallinen, koska mikään karteissa oleva esine/aine ei voi suojata
  tai estää palovammaa tms n.1600celsius palotilanteessa
- latauspussit tehty kevlarista (myös sidoslangat ja tarrat) - kestää ja suojaa räjähdyksessä
  syntyvän lämmön ja painepulssit --> halpa henkivakuutus tms hinnat n.20-30e/pussi
- käyttäkää vain tunnistettuja ja "kalliimpia" laatulaitteita - voitte konsultoida RC ihmisiä
  --> ei nettikauppojen halpiksia (Hongkong) jne, vaikka hinnat näennäisesti ihan ok

4.) CIK
- ajatuksena ollut ehdottaa (Thy) suojapussien käyttöpakkoa ja katsastukseen lisätarkistusta,
  mutta tuo siis tuolla jäi kilpakiireemme vuoksi (sori - kaikki materiaali ja ehdotus valmiina)
- CIK tasolla asiasta ei liene keskusteltu - ainakaan kantaa eivät ole ottaneet. Vaarat todellisia,
  koska lähes kaikilla jo nyt defacto virtalähteenä LiPo:t (keveys, virransyöttökyky) 


Pls. hankkikaa oikeaa tietoa ja olkaa varovaisia näiden kanssa..
Ja tottakai voi kysellä - radalla ja muutoinkin

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Lipo akut
« Vastaus #7 : 04.06.2010 11:58 »
Tuossa juttua LiPoista ihan yleisesti:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery
...ja eikun hanaa...

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Lipo akut
« Vastaus #8 : 04.06.2010 12:07 »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Lipo akut
« Vastaus #9 : 09.06.2010 18:39 »
Asentakaa sitten ne akkunne penkin eteen jalkojen väliin. Siinä ovat mukavasti bensojen kanssa vierekkäin ja painopiste keskellä.  ::)

Henkilökohtainen mielipide: Jos lyijyakku ei pyöritä, on starttimoottorissa vikaa. Jos painoa on liikaa, on painorajoissa vikaa.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2010 18:46 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

tounison

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Vs: Lipo akut
« Vastaus #10 : 09.06.2010 21:01 »
Henkilökohtainen mielipide: Jos lyijyakku ei pyöritä, on starttimoottorissa vikaa. Jos painoa on liikaa, on painorajoissa vikaa.

mitäs jos on väärässä paikassa paino? ;D

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Lipo akut
« Vastaus #11 : 09.06.2010 21:56 »
No mulla ja yleensäkin valtaosalla ei liene huolta liian korkeasta painopisteestä, urean ominaispaino kun on vain 0,75. Siinä mielessä saattaa lipo-akku tulla tarpeeseen.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2010 21:58 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Lipo akut
« Vastaus #12 : 10.06.2010 00:37 »
Meikä taas on pelkkää rautaa.  Aina kun menee noiden magneettiraitojen yli niin ihan kun painais jarrut pohjaan ;D
Kusella kun käy niin se on yhtä ruostevettä. Mullakin sama vika kuin awilla, kaverit kehuu tupla-auringoksi. Luulin että
se johtuu mun iloisuudesta, mutta selvis että kyseessä  keltaiset  silmämunat  ;D

Muuta painon vähentämiseen  liittyvää, jolloin Lipoa ei tarvitse kauhiasti miettiä.
Naispuoleisilla taas etuna mahdollinen kevytkenkäisyys, tämän porsaanreiän AKK:n pitäisi tukkia säännöllä, tosin
miespuoleisilla on taas kassit jotka voi tyhjentää edellisenä iltana. Saas nähdä koska seksi kielletään SM kisaa edeltävänä iltana, tai sitten
kasseille määritellään minimipaino  ;D Punnitus tietysti maalintulon jälkeen.
Ennen kisaa voisi vaikka syödä pussillisen heliumilla täytettyjä vaahtokarkkeja, mutta tuohonkin varmaan CIK/AKK jollain lailla puuttuisi.
Helpompaa tietysti laatata ja täyttää vatsalaukku heliumilla, tähän AKK  varmaan kehittäis jonkun Park-Ferme röyhtäytyslaitteen
ja SM maksut kasvais taas vähän kun pitää ostaa uutta tekniikkaa. Miettikää vähän mikä etu, alipainoisena kisaan ja sitten röyhtäisee ennen punnitusta.
Ja tietysti paskalla kannattaa käydä, pari huikkaa levolakkia tunti ennen kisaa niin kyllä lähtee.  
Nyrkkeilijät käy saunassa hoitamassa nesteet pois. Jos ei motorhomessa ole saunaa niin tätä lajia ei harrasta tosissaan.
Tosimies katkaisee  kaasujalan  jostain polven alapuolelta, siinä säästyy jo monta kiloa. Rasvaimuakin voi ajatella.
Tosin kun eka lipoakku roihahtaa jalkojen välissä, niin  siitä tulee taas pari kiloa pois.  Kassit painaa varmaan sellanen pari kiloa fully loaded  ;D

Summa Summarum
1. Käy saunassa
2. Tyhjennä kassit
3. Laattaa
4. Käy paskalla

Pitkällä tähtäimellä tietysti laihduttaminen on yksi vaihtoehto, tätähän ei saa nykyajan Energiajuoma/playstation/ McDonaldsnuorisolle edes ehdottaa, lastensuojeluvirasto pistää sut häkkiin.
Aika kaukana ollaan Jarnon alkuperäisestä kysymyksestä, mutta en voinut vastustaa kiusausta  ;D

Tsekkaa toi linkki.

http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=2594


« Viimeksi muokattu: 10.06.2010 00:47 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa