Kartingin tulevaisuus
HUOLESTUTTAA. Ei enää meidän perheen kannalta koska ne muutamat kesät kun pojan huoltajana saan radoilla roikkua, siellä vielä jotain toimintaa taitaa olla, tosin vähenevissä määrin. Raket yleinen kun ei enää juuri vaivaudu muihin kuin karnevaaleihin tai niiden ”esikisoihin” kuten Kouvola ja Ulvila olivat. Järkevää harraste luokkaa ei taida Raketin jälkeen meille olla. Luokka kuin luokka pilataan pikkuhiljaa jos ei muuten niin kohtuuttomilla rengas kuluilla jne. Rotax junnu jaksaa vielä kiinnostaa, moottorin luotettavuuden ja sen takia että siitä luokasta ei ole vielä tehty monen merkin temmellyskenttää jolla kustannukset ”pompsahtaa” sitten aivan uusiin lukemiin.
Harrastajien katoaminen? Takavuosina josta ei todella olekaan montaa vuotta, esim. mini oli suurimpia luokkia monessa kisassa, tai ainakin niitä oli todella paljon.
AKK:n lajin alasajo-projektia varten aloitettu sääntöjen rukkaaminen elitistisempään suuntaan (esim.KFKHÖÖM) vaikuttaa satavarmasti kriisiin joka lajissa nyt on, tuota tehostaa vieläkin maailmaa vaivaava lama, se vaikuttaa varmasti siihen mitä me tavalliset kansalaiset tähän hommaan ollaan valmiita laittamaan. Muualla näissä elämän eri ympyröissä aletaan säästelemään jos raha liikkuu heikommin, kartingissa ei ainakaan säännöillä säästöjä haeta, en ainakaan huomaa…
Kustannukset.
Raketin renkaat, saderenkaan kohdalta ihme vekslaamista, tosi monella vanhan säännön renkaita hyllyillä jotka olisi voinut ihan hyvin harrastella sileiksi kisoissakin, niin juuri, voihan niillä harjoitella mutta kun laitat nykysäännön mukaiset lässykät alle niin allasi on täysin eri auto. Niin ja miten vaihtelet renkaita kun vanhoja kuluttelet, jumppaat vanteilta eestaas vai tarvitset useammat vanteet. Kuluukin tuo nykyinen paljon nopeampaa, puolikuivalla kärähtää pilalle hetkessä. Miksi?
KF6 renkaat, kuulin että uudet sliksit roskis kuntoon kahdessa päivässä kun treenaillaan kisoihin, noinko on??. Mitä maksaa treenauttaa kuskia silloin kuin herkkyysvaihe lapsella on hedelmällisin uuden oppimiseen, motoriikan kehittämiseen jne?? eli vaikka joskus 8-13 vuotiaana. Tuntuu että meillä vanhemmilla jotenkin katoaa suhteellisuuden taju kun radalle mennään. Muutama sata euroa ei ole enää mitään!! Minillä muuten kiersimme aikanaan 20 kilpailua kesässä, ostimme neljät uudet sliksit ja sekin tuntui törsäilyltä, kankaat kun etusista näkyi niin uutta alle. Juujuu vaikuttaa tulokseen, mutta enpä ole kuullut niidenkään jotka enemmän renkaita ostelivat saaneen vielä sitä jahtia sinne Monacon laituriin. Eli en kadu että säästimme.
KF6 jonka avulla nyt Raket luokat hävitetään ja samalla hävitetään koko laji maasta, tai ainakin saadaan se vielä surkeammalle tolalle millä se nyt on. En ota kantaa kustannuksiin sen tarkemmin kuin että meille ei ko. laitetta osteta monesta syystä, kustannukset ovat myös yksi syy…
Monta moottori merkkiä??
Eipä käy niitä talkoo katsastajia kateeksi jotka yrittävät katsastaa moottoreita, kurkkasin luokkareita.. Kovin on pitkäksi mennyt lista, huhhuh, enpä taida jaksaa suunnitella enää hakeutuvani muutamaksi vuodeksi toimitsija tehtäviin pojan aktiivi uran jälkeen kuten joskus vielä haaveilin, siis kun nyt ei aika ja virta riitä, ja omatunto joskus piruvie muistuttaa olemassa olostaan, kun katselen niiden muutamien aktiivi toimitsijoiden toimintaa, kiitos heille.. Liika vaikea on tehty ainakin minulle katsastamisesta, siis kun haluaisin todella ne oikein katsastaa. Kysehän on vain lasten harrastuksesta, siis minun mielestä, ei ammattimaisesta toiminnasta.
Miksi monta moottori merkkiä? mielestäni merkkiluokka on ainut oikea keino saada lasten harrastuksesta tasaväkinen, siis jos sitä halutaan? Minua pelottaa ajatus jossa lahjakkaat lapset jäävät hopealle sen takia ettei isä älyä laittaa sitä kulkevinta pajan kautta kulkenutta merkkiä, kuten myös se, että lahjakkaat lapset eivät kehity kun isä on osannut laittaa sen kulkevamman moottorin ja sillä mennään karkuun eka kierroksella yli 50 metriä…On eroja Raketeissakin on kyllä, mutta ei niin isoja kuin tässä monimerkki luokassa näyttää olevan. Mihin muuten monimerkki luokan moottorien valmistajat pyrkivät??? Itse kehittäisin jatkuvasti konetta paremmaksi että menisi kaupaksi, haluaako harrastajat tuohon oravanpyörään todella? Aika simppeliä markkinointiahan tuo on, pahinta tietysti jos markkinamiehet pääsevät jotenkin vaikuttamaan lajin sääntöihin, on siinä ihmisluonto koetuksella.. siis sen markkinamiehen, minua ainakin mietityttää. Onko meillä sääntöihin vaikuttavia henkilöitä joilla on oma ammu ojassa kun sääntöjä luodaan??
Mahdollisuus kehittyä ja menestyä maailmalla? Sen luulisi kansallista kattojärjestöä kiinnostavan.
Onko merkitystä miten lapsemme kehittyvät jos, kisoissa alkaa olla maksimissaan 20 kuskia jotka pörrää eri moottoreilla, liimarenkailla, vapaakytkimillä, jne.. Siis jos ennen ajettiin suoralla vedolla joka ei anna anteeksi niin paljon kaasun nostelua jne, kovemmalla renkaalla, erissä jossa kaikille riitti tasaväkistä vastusta, annettiinko esim. minin kulta-aikoina lapsille mahdollisuus kehittyä? ”timantit kypsyvät paineessa”.
Älytön juttu jonka kuulin Porissa lähtöhäkissä. Siellä korviin kantautui ajatus Raket luokan painon pudotuksesta koska ikää on alennettu. Vasta äristiin minin painosta kun tarrasarjat ja hampparit on nostaneet kisapainon yli 95 kilon vai mitä se oli. Nyt tämä AKK:n sähellys mm. ikärajojen kanssa aiheuttaa sen että liika pieniä ollaan Rakettiin istuttamassa ja samalla sitten tietysti lyijjyä kovasti penkkiin.. Tuo Raketin painon pudotus olisi oivallinen veto seuraavaksi jos ja kun tästä lajista halutaan karsia ne tavalliset perheet jotka harrastaa omalla kukkarolla, ainakin aluksi, siis ne tavalliset perhe Salot. Häkkiset ja Räikköset.. Joista joskus tulikin the Häkkinen jne… Perusteluni, askel mihin suuntaan vaan Raketista ”ylöspäin” nostaa kustannuksia. Osa menee jammuun, sinnikkäimmät jaksaa muutaman vuoden, muutamat yrittää kf3 luokkaa, siinä huomataan joskus jopa kesässä että raha ei riitä, välivuosi ja se olikin siinä. Aika harva sieltä ammattia ottaa, eli ei tästä elämäntyötä kovin moni jaksa ottaa. Väitän, että jos tuo Raketin paino pudotettaisiin sekin vähentäisi harrastajia tosi mukavasti.
Kaiholla muistelen aikaa joskus 8-9 vuotta sitten kun Iinattiin menimme cadetilla, rungon merkistä ei ollut tietoa, pääasia että pääsi porukkaan ajamaan, ja sitä porukkaa oli. Kevätleirillä taisi yli parikymmentä cadettia olla. Nyt niitä ehkä 5-6 kpl saadaan parhaillaan kasaan. Isompia luokkia ei aina sitäkään. Meno on säälittävää. Tuosta olemattomasta cadet ikäpolvesta sitten alamme jakamaan moneen luokkaan tai kun raketit on hävitetty niin sen yhden ”luokan” sisällä on vaara, että jakaannutaan ainakin kahden sarjan leiriin jossa molemmissa on sitten em. moottorimerkkien taisto päällä. Saako tämä laji vielä jotain tukea jostain johonkin ”nuorisotyöhön”. Onneksi en ole perustelemassa miksi pitäisi saada. Erilaisten tukien määrät perustuu aina harrastaja määriin. Ei kierrosaikoihin. Eikö nyt pitäisi alkaa kellojen kilistä jos tätä leikkiä halutaan jatkaa..
Uusia ratoja ollaan tekemässä vielä jossain, voimia niille jolla uskoa riittää tuohon työhön, aika riskaabeli ”bisnes” taitaa olla. Liekö niille radoille käyttäjiä, ylläpitäjiä jne..
Raketin jatkumisen puolesta uskallan vielä vähän elätellä toivoa koska vaatii aikamoista ”siviilirohkeutta” mennä se lopettamaan kuten minille tehdään. Tosi harrastajien piireissä esim. Raket Karneval nauttii aivan eri arvostusta kuin nyt viritellyt hiukan enemmän klamouria sisältävät sähköstartti lasten sarjat. Olipa eilenkin Jämsässä komeaa katsottavaa kun Raketit väänsivät niin junnut kuin yleisetkin. Liekö ollut minun näkemät kf6 kisat poikkeuksia mutta samanlaista lähitaistelua esim. kahdeksan auton letkassa en ole siellä nähnyt..tylsää…
Niin ja mikäpä vapaassa maassa estäisi pistämästä pystyyn omaa järjestöä koko lajille, joka kuuntelisi kentältä kuuluvia ääniä. Siinä on vaan taas se jakautumisen pelko, osa olisi AKK:n osa Liiton, osa jonkun kauppiaiden sarjojen kannalla jne. Riittäneekö väki joka paikkaan.
Karting on hieno laji ja olisi vielä ehkä pelastettavissa.
Tästä tulikin melkoinen jatina, kirotusvirheinnneeen kaikkineen.