Tervees.
Nyt on kissa käynnyt pöydällä ja myös erään tahon huhupuheista on leikattu siivet. (haastan tässä samalla huhupuheiden levittäjää vapaaehtoisesti esittäytymään)
Kaikkien mitattujen (epäilysten alaisten
) Leopard moottoreiden palotilat olivat tismalleen samat toisiinsa nähden ja luokitustodistusten mukaiset. Tai oikeestaan REILUSTI VÄLJÄT !! Varaa jäi kivasti.
Samalla keskusteluissa selvitettiin mistä huhupuheista tämä homma oli lähtenyt liikkeelle:
- Eräs vuokra-auto yrittäjä pyöritti toimintaa Leopard moottorin esi-isällä, Pantherilla (jolla on myös saannut ajaa tätä sarjaa). Pantherissa ei ole omaa starttia ja kytkin on "Junnu-A" mallinen. Vesitila ei ole paineistettu ja siten kannessa ei ole O-renkaalle tiiviste uraa palotilan ympärillä vaan pelkästään pinnapulteille ja ulkosyrjällä.
Nopeasti näitä kahta kantta vierekkäin vilkaistuna, näyttää siltä että Pantherin kannessa alkaisi palotilan muotoilu paljon sisempää, joka tarkoittaisi pienempää palotilaa. Optinen illuusio on kuitenkin vain puuttuvan O-rengas uran aiheuttama, eikä eroa itse palotilassa ole lainkaan.
Kyseinen ratkaisu on, varsinkin nykyisten paineistettujen jäähdytinkorkkien aikana, varsin ankara moottorille, koska vesi menee ilman O-rengas tiivistettä sylinteriin ja kone leipoo kiinni. Olen kyseiseltä yrittäjältä Henkan kanssa ostanut näitä koneita raatoina ja kunnostanut niitä "leluiksi", kunnes todettin tämä pikku ikävä ongelma.
Minulla on jäljellä tuollainen kansi jos joku sellaisen haluaa nähdä.
Eli: MITÄÄN PIENIPALOTILAISIA KANSIA EI OLE LEOPARDIIN OLEMASSA.
(ellei joku niitä itse sorvaile)
Huhun levittäjä ja tämän aloittaja voisi keskittyä jatkossa faktoihin.
Hyvää tässä on se että katsastukset on aloitettu. Nyt toivonkin että myös muut koneet katsastetaan samalla tavalla. Ei sitten jää epäilyksiä kenellekkään.
IAME tehtaan toleranssit ovat ilahduttavan tarkat. Olen käsitellyt Leopardeja aina vuosimallista 2002 alkaen ihan viimeisiin 2008-2009 asti. Kaikkien komponenttien mitat ovat samat riippumatta vuosimallista. Esim kansien korkeuksissa erot ovat lähinnä pas*akerroksen paksuudessa. 0,05mm
Eli ainakin Leopard moottorit ovat lähtökohtaisesti kaikki samalla viivalla. Samaa todistaa myös netistä löytyvät testit joissa TAG moottoreita oli ajettu satunnaisotoksella dynossa. Leopardit olivat kaikkein tasaisimpia alle 2% tehoeroilla. (x30 ei ollut tuolloin vielä tuotannossa) Hurjin tehoreo oli xxxxx valmistajan koneissa noin 10% luokkaa.
Leopard moottorissa on kokonaiset 26hp, eli se on koko TAG moottorikirjon heikkotehoisin.
Kierrokset on rajoitettu -K mallissa, 17 000rpm tasolle lähinnä estämään moottorivauriot ketjurikon sattuessa. Digi: Mistä on peräisin tieto ettei rajoittajaa olisi? Vai onko tämäkin huhupuhetta?
22mm kaasari käytännössä rajoittaa jo kierrokset aikaisemmin, koska maan päällä vaikuttavalla ilmanpaineella ei moottori saa vedettyä 22mm kaasarin ja reedykotelon läpi 2125 litraa ilmaa minuutissa. (Raulin tapauksessa epäilen AIM:in toleranssia, koska +2000rpm olisi lennättänyt hänet suoralla ohi kuin ritsalla. Vauhti oli kuitenkin ihan samaa tasoa) Minunkin AIM näytti joskus jopa 26 000rpm lukemia, kun maadoituspinni oli poikki sisältä.
Kun tämmöisellä moottorilla taistelee tuulimyllyjä (Rotax, Rok, SoperRok, Biland, Sonik, ... jne...jne... ) vastaan vuosikausia, vielä kohtuuttoman isolla minimipainolla, niin voitte uskoa että se opettaa ajamaan ja säätämään runkoa.
Ai miksikö sitten Leopardilla ajetaan? No tietysti siksi että sen kyydissä ratsastaessa tuntee olevansa kilpurissa, eikä ruohonleikkurissa.
Oman, nyt jo loppuneen, kilpaurani aikana en kertaakaan itkenyt kisajärjestäjille oman luokkani painoista tai siitä että toinen moottorimerkki katoaa horisonttiin, vaan nautin ajamisesta, mekaamisesta ja siitä että pääsin pois arjen rutiineista mukavien kilpakumppanien kanssa rupattelemaan ajolinjoista jne.. Toki jos minulta kysyttiin, niin vastasin, mutta aina mietin asiaa myös kokonaisvaltaisesti.
Tätähän tämä HARRASTESARJA pitäisi olla eikä toisten kyttäämistä. Jätetään se homma tuonne isompiin luokkiin ja huolehditaan jokainen että oma laite on sääntöjen mukainen. Järjestäjiltä toivoisin satunnaiskatsastuksia myös kärkiporukan ulkopuolelta.
Jospa nyt vaihteeksi annetaan hyvien kuskien esitellä rauhassa taitojaan täysin laillisilla vehkeillä ja keskitytään vaikka ajoharjoitteluun, jotta saadaan kavereille vastusta.
Ja jos joku haluaa vaikka koittaa kuinka helppoa Leopardilla on TAG:issa pärjätä, niin minultahan saa kaluston vuokralle, jolla ajoin TAG senior luokan voittoon viime kaudella, ja taistelin menestyksellisesti yli 40 vuotiaana gubbena nuorten mestareiden kanssa. Sillä erotuksella että parempi koneeni on nyt kasassa ja käytössä. Ei voi sitten ainakaan kalustoa syyttää jos ei palkintopallille tostanoin Leopardilla pääsekkään. Lämpimästi Tervetuloa koittamaan !!!
Timolle (TJR) onnittelut hienosta ajosta Vihin LeopardCup:issa.
- Aika-ajon pohjat
- 1. Finaalin voitto
- 2. Finaalin voitto
Moottori lailliseksi todettu Leopard -K (rajoittimella, vaikkei siihen koskaan ole ylletty), runkona Spirit.