Moi,
Jos alakerta on mallia uiva,kelluva, heiluva,löysä tai miksi nyt sitä kutsuvat, eli molemmat laakerin kaulat on löysät, niin silloin siitä tuntee päittäisvälyksen, joka pitää olla samaa luokkaa, .2-.4 mm. Jos se on vain toiselta päästä löysä, ei taaskaan välystä tunne, mutta sitä on siinä oltava. Muuten ei kulje lämpimänä.
Yamahassa päittäisvälys säädetään kammen prässäyshetkellä ja mittaamalla haluttu leveys, kun taas raksussa se tehdään lohkojen väliin asennettavalla tiivisteellä. Tarvittavan tiiviseen paksuuden voi laskea mittaamalla ensin laakereiden välin, ja kammen leveyden.
Jos molemma kaulat on tiukat, pitää asennuksessa olla tarkkana ja tapoja on useita. Laakerit on saatava oikealle etäisyydelle toisistaan, jotta
molemmat asettuvat oikealle kohtaan eikä kuulat kanita ulko tai sisäreunaan. Tiukassa alakerrassa yksi tapa (jota itse käytän) saada laakerit kohdalleen on kasata kone siten, että kampiakseli on pakastekaappikylmä. Laitat kaiken valmiiksi, lohkotiivisteen, pari pulttia jne, älä tässä vaiheessa vielä laita stefoja paikoilleen. Otat kampiakselin pakkasesta, laitat sen paikoilleen, kiristät lohkon pultit kireälle, 4kpl riittää. Tämä pitää tehdä niin nopeasti, että kampi ei ehdi tarrata kiinni laakereihin. Kun alakerta on kasassa, painat kampiakselia alaspäin, laakeriikuulat painuvat keskelle ja tällä tavalla saat laakerin sisäkaulat asettumaan oikealla paikoilleen. Paina niin kauan että laakerit tarraa kiinni akselin, noin 2-3minuuttia riittää. Tämän jälkeen kokeilet jäikö alakerta herkäksi, jos ei, niin sitten vaan lämmität koko höskän uusiksi, upota koko härdelli kiehuvaan veteen pariksi minuutiksi ja painat akselia samalla tavalla. Jotkut ei tykkää vedestä, mutta ei sinnä jää mitään huokosiin, kun kaikki haihtuu pois kuitenkin, ja kun lohko on kireällä, ei toi tiivistekään vety. Jos joudut tekemään tämän kuumavesikäsittelyn, niin klonksauta akselia pari kertaa päästä päähän tai varmista ruuvvarilla että laakerit on pesiensä pohjalla (laakerit on irti lohkoista lämmön takia ). Tämän takia olisi hyvä saada homma hoidettua kerralla kylmällä akselilla. Kun akseli on kylmä ja löysä, niin voit tietysti kokeilla onko välystä riittävästi.
Kuumaa lohkoa on kiva käsitellä hitsaushanskoilla.
Jotkut lämmittävät toisen pään uusiksi mutta silloin saattaa lämpöä tulla liikaa ja kuulien muovipidike ottaa kipeetä liiasta lämmittämisestä. Jotkut antaa lekaa akselille, mutta minä en.
Alakerran pitää olla niin herkkä, että limput painuu omasta painostaan alas ilman mäntää. Jos olet asentanut stefat, ei tätä testiä voi tehdä.
Jotkut akselit on taas lähes löysät, jolloin ensimmäisen kuumaksiajon jälkeen asettuvat oikealle kohdalleen, jolloin ei tarvitse pöydällä säätää.
Siinä vaiheessa kun alakerta on herkimmillään, huomaat että olet laittanut akselin paikoilleen väärin päin.
Kierolla kammella ja huonosti kootulla alakerralla pilaa helposti hyvän moottorin.
Helppoa eikö vain, toivottavasti ymmärsit.
T. Kimi