Saattaa muuten E10 tuoda lisää tehoa jossain tapauksissa, vaikka se energiasisällöltään onkin heikompaa kuin puhdas bensa. Kun kaasuttimen läpivirtaus on merkittävä tehoa rajoittava tekijä, saattaisi etanolista olla etua, se kun toimii hapettimena. Samasta syystä sitä nitrometaaniakin käytetään. Täytyypä kaivaa vähän energiasisältöjä ja laskeskella...
edit:
Energiasisältö:
Etanoli 21.2 MJ/L
Bensa 34.8 MJ/L
Stoikiometrinen optimiseos polttoaine/ilma:
Bensa: 1:14.7
etanoli: 1:9
Bensalitraa kohden tarvitsee 14.7 litraa ilmaa, seosta siis 15.7 litraa ja litrasta seosta saa energiaa 2.22 MJ. Samasta määrästä optimaalista etanoliseosta saa 2.12 (21.2/(1l+9l)). Eli pirtu on teholle paha asia. Ero ei tosin ole kovin suuri, olisiko normi 30 heppaisessa karttimyllyssä luokkaa 0.07 hevosvoimaa E10 ja 98 välillä (5->10% etanolia).