Kirjoittaja Aihe: Rotax 100cc kysymyksiä  (Luettu 14602 kertaa)

jeffgordon

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Rotax 100cc kysymyksiä
« : 11.09.2010 16:59 »
Morjens!

Projekti kartin hommasin tuossa noin vuosi sitten, ja nyt on kunnostus saatu päätökseen, enää öljyjä odotellaan Saksasta tulevaksi (Shell Racing M, 14€/l kuluineen, Suomesta 21€/l + kulut). Kampe on siis 100cc Rotax syöttölevy koneella, Tillotsonin 28,5mm "giljotiini" kaasarilla (peltilevy jota vedetään alas, olikos tuo nyt sitten ns. reed läppä..). Muutama kysymys on vielä ilmassa kun en yhtään ole tuolla, enkä hirveästi muillakaan karteilla ajanut;

- Kaasarin säädöt, kaksi ruuvia, käsittääkseni ylä-/alakierros seokset, kumpi on kumpi, ja kuinka paljon pitäisi avata kumpaakin pohjasäädöksi?
- Minkälaista seosta kannatttaa polttoaineessa käyttää? Eri versioita kuullut 2%-10%, mutta ilmeisesti 5-6% on ihan hyvä? Ajattelin myös oktaani buusteria laittaa ihan varmuudeksi
- Renkaiden ilmanpaineet, auton mukana sain läjän käytettyjä sliksejä, jonkun ikäisiä jo varmaan, onko 1bar hyvä aloitus paine kylmänä? Ja miten kannattaa muuttaa jos puskee/ yliohjaa?

Kiitoksia jo etukäteen!

Jere

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #1 : 11.09.2010 22:42 »
muista en tiiä ku että h-yläkierroksille ja l-alakierrokselle ja sitte näille keleille lähtö paineet riippuen onko kyseessä kova vai  pehmeät kumiseoksen renkaat niin noin ´0.8-2.0bar

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #2 : 12.09.2010 00:02 »
No jopas sulla on laite ekaks kartiks.
Kuulostaa ihan Formula-A koneelta, joka on aika peli aloittelijalle. (tai siis oikeammin kukkarolle   :P )

Kaasarin säädöistä en tiedä, mutta:
- Min 6% Shell-M, älä käytä oktaanibuusteria. 2-T koneissa kun nuo puristuspaineet ovat aika pienet...  ::)
- Jos olet saannut tuon auton renkaita (siis joilla on aikoinaan tuolla kilpailtu) niin paineet 0,55-0,6 kylmänä.

Heivaa renkaiden ja kaasarin malli tänne, niin eiköhän ohjeita tipu.
Tuo kone olisi paljon helpompi esim Tillotsonin 334 tai 304 kaasarilla. 28,5mm giljotiinillä voi olla aika vaikeeta ajaa hiljaa ilman että kone täyttyy.
Syöttölevykoneessa ei ole reed läppiä.
Homman Pitää Olla Hauskaa

plaahplaa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #3 : 14.04.2011 18:18 »
Voisko joku heittää vähän lisä tietoa tuosta rotax 100cc koneesta?
Tehot, huoltovälit, miten kestää, kuinka kalliit osat jne...

Ostin rotaxin 125cc, mutta nyt rupeaa vaikuttamaan että onkin 100cc...
Kone on suora vetoinen ja ilmajäähdytteinen.
Kuuluisiko magneeton päälle jonkinlaista suojaa?

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #4 : 05.05.2011 17:09 »
Jos saa lainata samaa topicia niin, mulla on kans 100cc rotax ja siinä on semmonen ongelma et se ei toimi matalilla kierroksilla pätkääkään. Ilmeisesti kone täyttyy polttoaineesta. Sitä sylinteriä lähempänä olevaa ruuvia (ilmeisesti L?) ku pyörittää niin tilanteen saa ainoastaan huonompaan suuntaan. Kaasari on joku tillotson läpällä ja siinä on kolme hanikkaa mitä voi veivata. Onko normaalia et se toinen neula mitä ruuvataan (kauempana sylinteristä eli H?) on tylppä kärkinen? Kone kyllä muuten peluaa ihan kivasti, mut ainoastaan noi liikkeelle lähdöt ja hitaista mutkista ulostulot on todella sitkaita kun kone ei herää millään. Voiko tuolle tehä jotain vai onko normaali toimintaa ko. koneelle/kaasarille?

jeffgordon

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #5 : 22.07.2011 03:37 »
No jopas sulla on laite ekaks kartiks.
Kuulostaa ihan Formula-A koneelta, joka on aika peli aloittelijalle. (tai siis oikeammin kukkarolle   :P )

Kaasarin säädöistä en tiedä, mutta:
- Min 6% Shell-M, älä käytä oktaanibuusteria. 2-T koneissa kun nuo puristuspaineet ovat aika pienet...  ::)
- Jos olet saannut tuon auton renkaita (siis joilla on aikoinaan tuolla kilpailtu) niin paineet 0,55-0,6 kylmänä.

Heivaa renkaiden ja kaasarin malli tänne, niin eiköhän ohjeita tipu.
Tuo kone olisi paljon helpompi esim Tillotsonin 334 tai 304 kaasarilla. 28,5mm giljotiinillä voi olla aika vaikeeta ajaa hiljaa ilman että kone täyttyy.
Syöttölevykoneessa ei ole reed läppiä.

Formula-A kampehan tuo. Tällä viikolla käytiin ajamassa ensimmäisen kerran, ja tuohon kaasarin säätöön tarviisin vähän jelppiä vieläkin, kerkesi hajottamaan tulpan ennenkuin saatiin säädettyä kunnolla, joten jonkinlaiset pohjustus avut ois tarpeen. H ja L merkintöjä ei kaasarista löytynyt, niinkuin ei mallimerkintääkään, mutta ilmeisestikin sylinteriä lähempi on siis L? Ongelmaa tuntui ilmenevän kun mutkaan nosti kaasusta, painettaessa uudestaan kaasua ei ensin reagoinut kuin booaamalla about sekunnin verran ja päästi pakokaasupilven. Tulppana NGK B9EG, polttoaineena 98E (seos 10l bensaa/ 7dl öljyä).

Renkaina Maxxis SLC, tuskin tuon kilpailuhistorian aikaiset, mutta eivät kyllä tuoreetkaan

Paikallisesta varaosapuljusta löysin NGK:n BR8EG ja B10EG tulpat mutten ysiä, arvelua noiden toimivuudesta/ kannattaako 8 lämpöarvon tulpalla edes ajaa lujaa vai sulaako? Onko kymppi taas aivan liian kylmä?

Kiitos taas kerran jos näihin löytyisi vastauksia! Hieno laji tämä tuntuisi olevan  :)

timpa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #6 : 22.07.2011 10:01 »
Voit ajaa ihan surutta 10 arvon tulpalla.Pitäs toimia ihan hyvin.Ja hajottaa varmasti tulpan jos saa liikaa kakkua alakieroksilla
tai ajat liian hitaasti.Itellä 100cc pcr L n.30min ja H n.40min auki.Tosin toi säätö on kone kohtainen.
L-ruuvia kiinni päin jos mokeltaa kurvin jälkeen ja sit H-ruuvia sen verran kiinni päin että kiertää puhtaasti täydet kierokset.
Silloin ei pitäs hajota.Ja sylinteriä lähempi on L-ruuvi

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #7 : 26.07.2011 12:05 »
No jopas sulla on laite ekaks kartiks.
Kuulostaa ihan Formula-A koneelta, joka on aika peli aloittelijalle. (tai siis oikeammin kukkarolle   :P )

Kaasarin säädöistä en tiedä, mutta:
- Min 6% Shell-M, älä käytä oktaanibuusteria. 2-T koneissa kun nuo puristuspaineet ovat aika pienet...  ::)
- Jos olet saannut tuon auton renkaita (siis joilla on aikoinaan tuolla kilpailtu) niin paineet 0,55-0,6 kylmänä.

Heivaa renkaiden ja kaasarin malli tänne, niin eiköhän ohjeita tipu.
Tuo kone olisi paljon helpompi esim Tillotsonin 334 tai 304 kaasarilla. 28,5mm giljotiinillä voi olla aika vaikeeta ajaa hiljaa ilman että kone täyttyy.
Syöttölevykoneessa ei ole reed läppiä.

Formula-A kampehan tuo. Tällä viikolla käytiin ajamassa ensimmäisen kerran, ja tuohon kaasarin säätöön tarviisin vähän jelppiä vieläkin, kerkesi hajottamaan tulpan ennenkuin saatiin säädettyä kunnolla, joten jonkinlaiset pohjustus avut ois tarpeen. H ja L merkintöjä ei kaasarista löytynyt, niinkuin ei mallimerkintääkään, mutta ilmeisestikin sylinteriä lähempi on siis L? Ongelmaa tuntui ilmenevän kun mutkaan nosti kaasusta, painettaessa uudestaan kaasua ei ensin reagoinut kuin booaamalla about sekunnin verran ja päästi pakokaasupilven. Tulppana NGK B9EG, polttoaineena 98E (seos 10l bensaa/ 7dl öljyä).

Renkaina Maxxis SLC, tuskin tuon kilpailuhistorian aikaiset, mutta eivät kyllä tuoreetkaan

Paikallisesta varaosapuljusta löysin NGK:n BR8EG ja B10EG tulpat mutten ysiä, arvelua noiden toimivuudesta/ kannattaako 8 lämpöarvon tulpalla edes ajaa lujaa vai sulaako? Onko kymppi taas aivan liian kylmä?

Kiitos taas kerran jos näihin löytyisi vastauksia! Hieno laji tämä tuntuisi olevan  :)

Sellasta tuli vaan mieleen että paljonko se kiertää suoran päähän eli olisko liian pitkä välitys. Mun Rotax ICA kiersi muistaakseni 19400 viime Historicissa.

plaahplaa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #8 : 16.04.2012 11:47 »
Mistä sais kyseiseen moottoriin mäntiä ja etu rattaita?
Mikä on vakio männän halkasia, tönärillä mitattuna nykyinen olis 49.4mm.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #9 : 18.04.2012 23:24 »
Mistä sais kyseiseen moottoriin mäntiä ja etu rattaita?
Mikä on vakio männän halkasia, tönärillä mitattuna nykyinen olis 49.4mm.

Soitteleppa Vihdin Radan myymälään, siellä oli mäntiä ainakin toissa vuonna ennen historiccia.

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #10 : 19.04.2012 08:50 »
Kotona on hyllyssä näihin peleihin iso nippu käyttämättömiä tulppia.

Pitääpi tarkistella niiden merkinnät ja laittelen speksit tulemaan.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

tanja

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #11 : 06.05.2012 00:37 »
Olen vuosi sit ostanu rotax 100cc auton ja nyt talven jälkeen ei millää käyntiin.missähän vika ja mistä löydän kyseiseen autoon varaosia.
Viimme kesän pensat on tankis .

plaahplaa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #12 : 06.05.2012 02:12 »
Olen vuosi sit ostanu rotax 100cc auton ja nyt talven jälkeen ei millää käyntiin.missähän vika ja mistä löydän kyseiseen autoon varaosia.
Viimme kesän pensat on tankis .
Itse myös paininut kyseisen koneen kanssa, ei tahdo mitään osia/tietoa löytyä, mutta tuossa vähän linkkiä mistä voi kysellä:

"http://www.saunalahti.fi/rsjfi/" RACING SERVICE JAATINEN ikinä en ole mitään tilannut kun vastaus tullut muihin firmoihin nähden n.6h myöhässä mutta kaikki on aina löytynyt hyllystä kohtuu hintaan mitä kysynyt. " E-mail kyselyitä" Asiallisen tuntuista porukkaa muutenkin.

"http://www.mpt-racing.fi/" Löytyy myös hyvin rotaxin koneisiin osia/tietoa muttei ole aikaa vastata mailiin ja soittamalla yleensä niin kiire ettei kerkeä tarkistamaan onko osia vai ei.

"http://www.tkkarting.fi/index.html" Myös löytyy kyseiseen moottoriin osia ja hinnat kohtuulliset, mutta jos on hirveä kiire saada osat niin kannattaa miettiä mikä on lähin putiikki ja ajaa hakemaan osat...

Nämä oma kohtaisia kokemuksia rotaxin 100cc koneisiin/kartingiin.
Tuohon käyntiin lähtemiseen voi olla monia syitä ja helpoin auttaa jos sanot onko puristuksia, haiseeko bensa, saako kipinän, jne...
Itsellä joutuu yleensä puhaltamaan huohotin putkeen, ja antamaan kädellä ryyppyä pidemmän seisonnan jälkeen.





1104

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
  • Mäntäohjattu
    • TSP
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #13 : 06.05.2012 10:22 »
Käynnistämiseen vinkkejä löytyy raket 60cc puolella.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,10982.msg41066.html#new

Putsaa ekaks kaasari, jos bensat seisseet talven yli ! ;)

Mäntiä löytyy (n.400 kpl koot 47.6-55.22), hoonauspalvelu löytyy, huoltopalvelu löytyy, valmennusta löytyy, koulutusta löytyy, tekniikkavideoita löytyy...;)
http://www.facebook.com/pages/Team-Sami-Pensala/302342459818264
Feissarista löytyy lisää linkkejä kohdasta "tietoja".
Mutamia muita linkkejä, jos ei s-postia heti näy... ; :D
http://teamsamipensala.com/?page=articles&id=71

Sami Pensala
050-3502143

P.s. Lähetä viesti, jos ei kukaan vastaa (sihteerini ja varastopäälliiköni ovat jo vähän vanhoja ja velttoja). Kevät on kartingissa sesonkiaikaa ja aina ei ehdi heti vastaamaan telefooniiin... ::)

« Viimeksi muokattu: 06.05.2012 11:51 kirjoittanut 1104 »
Dille dong!! Kaikkien kytkinten isä Mr tönäri ;D

tanja

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #14 : 08.05.2012 22:57 »
Olen vuosi sit ostanu rotax 100cc auton ja nyt talven jälkeen ei millää käyntiin.missähän vika ja mistä löydän kyseiseen autoon varaosia.
Viimme kesän pensat on tankis .
Itse myös paininut kyseisen koneen kanssa, ei tahdo mitään osia/tietoa löytyä, mutta tuossa vähän linkkiä mistä voi kysellä:

"http://www.saunalahti.fi/rsjfi/" RACING SERVICE JAATINEN ikinä en ole mitään tilannut kun vastaus tullut muihin firmoihin nähden n.6h myöhässä mutta kaikki on aina löytynyt hyllystä kohtuu hintaan mitä kysynyt. " E-mail kyselyitä" Asiallisen tuntuista porukkaa muutenkin.

"http://www.mpt-racing.fi/" Löytyy myös hyvin rotaxin koneisiin osia/tietoa muttei ole aikaa vastata mailiin ja soittamalla yleensä niin kiire ettei kerkeä tarkistamaan onko osia vai ei.


puristuksia on ja kipinä hyvä sekä tulppa kastuu aivan märjäksi.
"http://www.tkkarting.fi/index.html" Myös löytyy kyseiseen moottoriin osia ja hinnat kohtuulliset, mutta jos on hirveä kiire saada osat niin kannattaa miettiä mikä on lähin putiikki ja ajaa hakemaan osat...

Nämä oma kohtaisia kokemuksia rotaxin 100cc koneisiin/kartingiin.
Tuohon käyntiin lähtemiseen voi olla monia syitä ja helpoin auttaa jos sanot onko puristuksia, haiseeko bensa, saako kipinän, jne...
Itsellä joutuu yleensä puhaltamaan huohotin putkeen, ja antamaan kädellä ryyppyä pidemmän seisonnan jälkeen.






wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: Rotax 100cc kysymyksiä
« Vastaus #15 : 30.06.2012 23:08 »
Miulle tuli talliin 2kpl otsikon mukaisia moottoreita. Toinen on täysin huollettu ja toiseen olisi männänvaihto edessä. Jos on antaa tietoja huoltoihin liittyen niin mielelläni otetaan kaikki inffo vastaan. Löytyykö hajautuskuvia keneltäkään?
« Viimeksi muokattu: 01.07.2012 19:20 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...


 

Team Laine Verkkokauppa