Moni minunlaiseni(silloin 24v., nyt 32v) miettii ensimmäisen ajokokemuksen perusteella, miten tästä eteenpäin?
Itse ostin heti vuokra-autokruisailu kokemuksen jälkeen ekan mikroautoni. Macminarelli R120 auton. Oli syksy. Ajoin sairaasti kilometrejä syheröisellä radalla ja johan se vauhti alkoi tuntua liian laiskalle. Ostin jo seuraavana keväänä TAG-moottorin, Sonik-merkkisen. Ajelin sen kesän R120 lisä kilometrejä ja syksyllä uskalsin ensimmäisiin supercupin(TAG) kisoihin samalla rungolla koko ajan. Kaikki meni hienosti ja olin omasta mielestäni ihan liekeissä.
Jatkoin supercupissa ja joukkueena ajettiin R120 fossiilisarjaa tattiksella. Hyvin meni. Voittoja ja hyvää menestystä tuli. Jatkoimme joukkueen kanssa 3v. fossiilisarjassa ja siinä rinnalla ajoin TAG-kisoja. Tässä välissä tuli kokeiltua MBA/leopard yhdistelmää, josta seurasi aika paljon takapakkia. Ei vaan homma toiminut...
Tähän asti kaikki asiat meni omien päätelmien mukaan ja kaikki tuli tehtyä ihan päin mäntyä. Kantapäät edellä puuhun meni monta vuotta. MUTTA ajokilometrejä paskalla kalustolla tuli miljoona kilometriä> kaiken AA ja OO.
Syksyllä 2006 ilmestyi Haagaan Hemetin kartingkauppa. Väkisin vaadin saada näyttelytelineestä uuden Parolin Lemans rungon itselleni. Ostin rungon pois ja kaivoin huolletun Sonikin esiin, iskin sen runkoon kiinni ja menin Finndriven järjestämää TAG Extra-kilpailuun. Kisaan oli ilmoittautunut vanhoja Suomenmestareita ja taso oli todella korkealla. Kisat meni uudella rungolla ihan unelmien mukaisesti. Laaksoset, Fokinit, Joroiset ja kumppanit oli Prefinaalissa jäämässä jo suoran verran taakse, kun Sonikin kytkin räjähti täydestä laukasta tuliliekkien saattaman avaruuteen.
Kisoista jäi silti hyvä fiilis ja rataennätyspokaali.
Päätin silti, että Sonik oli taakse jäänyttä elämää epäluotettavuuden takia.
Ostin Hemetistä Rotaxin samana syksynä. Aloin päästä mukaan kartingmaailmaan. Käytiin Rotax-kisoissa jopa ruotsissa, olin Hemet-Racingteamin mekaanikkona SM- ja kansainvälisissäkisoissa. Olin sisällä siellä missä halusin. Kiitos Hemetin!
Vuoden 2009 kevät-talveen mennessä olin ajanut paljon rotaxilla ja sain mekaanikon pestin JTL racingteamistä. Teamillä oli hyvät kontaktit Ruotsin Ward racingiin ja sain sieltä hyvät neuvot rotaxmaailmaan. Tämän jälkeen ymmärsin kuinka paljon on merkitystä hyvillä suhteilla ja kontakteilla OIKEISIIN ihmisiin. Suomen Rotax sarjan kärki oli jo ihan lähellä ja vauhti oli kohillaan jo Lappeenrannassa syksyllä 2009 ja kesällä Helsingissä 2010.
Tän kivan kertomukseni lisäksi haluan sanoa aloitteleville aikuisille:
-Rahaa tähän saa menemään rajattoman summan.
-Harjoittelu on kaikkein tärkein>paljon kierroksi ja hyvä fyysinen ja henkinen kunto auttaa todella paljon!!!!
-Osta valtamerkki(Tonykart,CRG,Birel, nykyään Ninar, Paroliinikin..) Siksi, että saat eniten vinkkejä ja palvelua. On erittäin tärkeätä, että on ihmisiä, jotka voi antaa vinkkejä ja, että varaosia ja huoltopalveluja on tarjolla.
-Ole uskollinen palveluntarjoallesi.
-R120 ja TAG-sarjoissa ei tarvitse olla uusi runko! 2-3v. vanha toimii ihan hyvin. Mitä veltompi runko sen parempi! Näissä luokissa pito ei normaalisti ole mitään SM-luokkaa! Joten runko saa olla löysempi! Kunhan on suora/ei kiero/kolaroitu.
-tarkistakaa neuvonantajanne...Kaikkia kauppiaita ei välttämättä kannata uskoa..ei ainakaan niitä EI valtamerkin myyjiä. Kartingforum on hyvä paikka kysellä neuvoja ja mielipiteitä.
-Liittykää heti lähiseuraanne. Sieltä saa neuvoja kaikesta.
PS.Kompatkaa tai korjatkaa muutkin aktiivikirjoittelijat näkemyksiäni.