Kirjoittaja Aihe: etunapa  (Luettu 7681 kertaa)

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
etunapa
« : 17.01.2011 20:21 »
Autossa on paikkoillaan OTK:n valmistamat etunavat ja pituutta 800  akseli on 25mm.
Navan ulommassa päässä on ohjain rengas " Front Hub Spacer Ring"mikä keskittää vanteen ja tietysti toisesta navasta puuttuu kyseinen rengas,ilmeisesti unohtunut tai tuhottu edelisessä laakerin vaihdossa koska ne pitää irroittaa jotta saa tuo ulomman laakerin pois.Onko joku ostanut niitä kotimaasta ja mistäköhän liikeestä, UK:ssa näyttää olevan myynissä niitä .Yksi vaihtoehto tietysti on sorvin käynnistäminen mutta kun ei oikein ole materiaalia.
jumala armahtaa minä en...

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: etunapa
« Vastaus #1 : 17.01.2011 21:07 »


Tätäkö tarkoitat? Tuolla säädetään etupään leveys ei muuta, hätätilassa voi lainata toiselta puolelta jotta leveys on molemmilla puolin sama. Noita saa hankittua jokaisesta karting-liikkeestä.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: etunapa
« Vastaus #2 : 17.01.2011 21:46 »
eikä, kun tuo osa on akselissa, eli sisäreikä on akselin kokoinen...puuttuva osa on oikeasti kiinni navassa, ulkokehä siinä on varmaan sama kuin vanteen keskireiän koko, so...ilmeisesti vanteen keskittämiseen liittyvä holkki...luulisin ainakin ;D
pysyyhän se pulttien varassakin, mutta kun toisessa navassa sellanen on kiinni, niin kaipa se siihen kuuluu...tarpeellisuudesta en tiä...siitäkään...t:nimim. vieressä ihmetellyt
pari sekuntia liikaa...:D

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: etunapa
« Vastaus #3 : 17.01.2011 22:28 »
kuulostaa oudolta, mutta enpäs kaikkea tiedäkään.
mulla tulis mieleen enstex, että sulla on vanne, josta tuo "holkki" puuttuu ja tod näk myös vanteen laakeri. avun olen saanu linear poverilta.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2011 22:29 kirjoittanut iskä »
.

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: etunapa
« Vastaus #4 : 18.01.2011 06:45 »
Kyllä kyseinen rinkula on kiinni nimenomaa navassa ei vanteessa eikä siltä voi muualle laittaa jos navasta ei ole koskaan vaihdettu laakereita niin on jopa vaikeaa huomata että kyseessä on irtorengas.
Pitänee varmasti avata joku kuvabloki jotta saa kuvia liitetyksi ;D
jumala armahtaa minä en...

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: etunapa
« Vastaus #5 : 18.01.2011 10:58 »
Pitänee varmasti avata joku kuvabloki jotta saa kuvia liitetyksi ;D
Netis on monia sivuja joihin voi nopeasti ja kätevästi uploadata kuvia ilman kirjautumisia ja rekisteröintejä. Esim
http://imageshack.us/
http://www.jaatiedostosi.com/
http://www.aijaa.com/
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: etunapa
« Vastaus #6 : 18.01.2011 13:07 »
Oliskohan se tuollainen mitä löytyy joistakin navoista...

Kyseinen rengas tulee siis navan päässä olevaan syvennykseen ja kapeampi osa siihen vanteen reikään. Keskittää siis vannetta navassa. Nykyisin noi on useinmiten kiinteenä navoissa ettei tarvitse enää irto-osia. Noita kyllä pitäisi löytyä meiltäkin vielä hyllystä ja saadaan ainakin jos ei enää löydy.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2011 13:11 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: etunapa
« Vastaus #7 : 18.01.2011 17:19 »
 ;D ;D Kyse on samasta rinkulasta ja minulla se on ilmeisesti aluminia.
Katselin kovasti noita kuvia uusista navoista ja näytti olevan monessa koneistettu ns. yhdeksipalikaksi.
jumala armahtaa minä en...

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: etunapa
« Vastaus #8 : 21.01.2011 20:30 »
http://aijaa.com/v.php?i=003307353378.jpg Tuossa kuvassa on alkuperäinen joka näkyy kiiltävänä ja tarvike muovista valmistettu, tuon muovin haittana on sellainen että se pittää poistaa joka kerta kun kaventaa tai leventää etupäätä.Alkuperäisen sisähalkaisja on 35mm ja muovisen on 30,6mm eli prikka ja akselille tulevat holkit eivät mene muovirinkulasta läpi joten se on poistettava ja on ilkeän piukka takaisin laitto ;D
jumala armahtaa minä en...

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: etunapa
« Vastaus #9 : 21.01.2011 21:11 »
Väittäsin, että meilläkin on joissain navoissa paikat tollasille, mut ikinä ei oo käytetty.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: etunapa
« Vastaus #10 : 21.01.2011 23:26 »
kuulostaa oudolta, mutta enpäs kaikkea tiedäkään.
mulla tulis mieleen enstex, että sulla on vanne, josta tuo "holkki" puuttuu ja tod näk myös vanteen laakeri. avun olen saanu linear poverilta.

Noita etulaakereita tuppaa menemään kesän aikana useita. On kokeiltu hyvää ja halpaa. Olisiko ratkaisu laakereiden välissä oleva holkki, joka tasaisi kuormaa molemmille laakereille ja voisi vetää akselin mutterin kiinni kunnolla? Onko sellaisia olemassa joissain vanteissa (vrt. iskän viesti) tai onko joku kokeillut tehdä? Omissa ei ole tullut vastaan.

Vaarana kai on että jää laakerit löysälle pesässä ja alkaa vanne hölskymään.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2011 17:10 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: etunapa
« Vastaus #11 : 22.01.2011 01:41 »
Tarkasti kun tuota http://aijaa.com/v.php?i=003307353378.jpg vasenta napaa tarkastelee niin voi nähdä tuo väliholkin josta J4K7 mainiteekin.Laakereiden ikään vaikuttaa paljolti onko sujattu laakeri vai ei, en kyllä ymmärrä miksi joku laittaisi suojaamattomat kun kuitenkin ajetaan ulkona(vesi,pöly ja muu sonta)pääsee surutta laakeripinnoille.Näissäkin navoissa oli outo "seka" laakerointi vasemmalla sujamattomat ja oikella toinen sujattu ja toinen avomalli ;D.
jumala armahtaa minä en...

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: etunapa
« Vastaus #12 : 22.01.2011 09:55 »
Tuosta suojatusta ja suojaamattomasta laakerista: mitä olen omien etuvanteiteni lakereita (niitä missä on laakerit itsessään kiinni) katsellut, niin kaikissa on  laakeri suojattu ulkopuolelta, mutta osassa on suoja sieltä sisältä, laakereiden välistä, pois. Liekö tarkoituksena, että voi öljytä ne laakerit tehokkaasti sieltä sisäpuolen kautta? Näin olen itse tehnyt  ::)
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Jone67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: etunapa
« Vastaus #13 : 23.01.2011 19:21 »
Eipä ne laakerit niitä suojia tarvitse.On hyvä öljytä,näkee kunnon silmällä ja kuulee korvalla ja laakerin jäähdytyskin pelaa paremmin.Ja etusten laakereitahan löytyy normi varaosaliikkeistäkin halvempaan hintaan,kuin kartingkauppiailta.Kokemusta on. ;)


 

Team Laine Verkkokauppa