Muutaman vuoden OB:tä ajaneena. Annan sellaisen vinkin, että kannattaa kisapaikoilla pitää silmät, korvat ja suu auki.
Melkein kaikki tuolla antavat rehellisen vastauksen, jos jotain kysyy.
Vauhdin kannalta tärkeimpiä juttuja on, se että runko toimii jos ei toimi silloin puhutaan sekunneista.
Kaikki ruuvit ja mutterit kannattaa tarkistella(ovatko kiinni), jos vauhti yhtäkkiä hyytyy.
(Opi pukemaan sanoiksi miten auto toimii puskeeko vai yliohjaako, liukuuko vai pompottaako)
Kenenkään on hankala neuvoa mitä pitäis tehdä, jos ei osaa pukea sanoiksi millä tavoin toimii huonosti.
Toinen vaihtoehto alussa on, että antaa kokeneemman kaverin käydä ajamassa ja kysyä sitten mitä hän tekisi.
(tällä tavoin me aikoinaan alottaessa saatiin nopeasti värkki ~säätöihin)
Rengaspaineet toinen tärkeä osa. Nyrkkisääntönä Vega SL8:lla, jos lähdet 1.0 paineista liikkeelle niin kaukana oikeasta ei olla.
Koneesta YLIVOIMAISESTI tärkein osa on kaasari, jos sihdissä moskaa tai neula kammiossa niin taas katoaa vauhtia reilusti. Jonkun tiimistä on uskallettava tutustua kaasuttimen sielun elämään. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Kaksi tärkeää asiaa siinnä:
1) Puhtaus, jos kaasari on puhdas se toimii
2) Paineet vakiojousesta pitää napata pikkaisen pois, että saadaan vääntöä koneeseen 0.7-1.0 väliin, jos paine osuu niin kyllä sillä jo porukan mukana pysyy.
Seuraavaksi tärkein on pakoputken holkin pituus. Tähän ei ole oikein antaa nyrkkisääntöä.
Riippuu paljon koneesta ja siitä miten kaasarin paineet laittaa. Karkeasti kumminkin lyhyt väliholkki->kiertää paremmin, pidempi->vääntää paremmin
Kolmas palotila, tätä ei itse uutena kannata säädellä vaan antaa suosiolla jonkun "poppaukon" tehdä tuon oikealle tolalle laitto.
Ylläolevat, kun on kunnossa pääsee varmasti kilpailukykyisen marginaalin sisään kärkivauhdista koneen puolesta.
Loppu tulee siten hipistelyllä. Noita asioita siis esim. sytkä, se mitä tankkin kaataa, männän renkaiden ajokm, tulppa...