Kirjoittaja Aihe: Männän pinnoitus  (Luettu 7475 kertaa)

hondahc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Kotirata: Lahti
  • Moottorimerkki: Vortex ROK
  • Runkomerkki: Birel
Männän pinnoitus
« : 09.03.2011 19:17 »
 Olen käyttänyt tällaista ainetta auton mäntien pinnoitukseen -> http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/products.php?p=3b549b ja mieleeni tuli että tällä aineella voisi pinnoittaa myös kartin männän tai kunnostaa kuluneen pinnoitteen. Venäläistä ainettahan tämä on ja markkinoilla on myös kallimpia (parempia?) tuotteita, mutta periaate sama -> maalataan männän helma, annetaan pinnoitteen kuivua, kone kasaan ja kovaa menoa.
 Pinnoitin aikanaan autoni moottorin männät kyseisellä aineella ilman mitään toimivuusongelmia ja pinnoitetta oli vielä jäljellä noin 30.000 km (n.500 tunnin) jälkeen, johon sisältyi muutama tunti rata-ajoa, tosin suht paljon oli hilseillyt irti.

 Ainakin itse ajattelin kokeilla tätä tuotetta kun seuraavan kerran avaan ROK:ini huoltoa varten, nyt panin sisään ihan uuden Vortexin männän jossa pinnoite on tehdasvalmiina.

 Kaipaan mielipiteitä kokeneimmilta karttiguruilta/moottorivelhoilta ja muilta asiasta kiinnostuneilta, mitä mieltä olette tuollaisesta männän "huollosta", säästää siinä ainakin harrastelija vähän euroja, kun ei tartte vaihtaa muuten ehjää mäntää, mikäli on pelkkä pinnoite kulunut tuntien myötä pois...

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Männän pinnoitus
« Vastaus #1 : 09.03.2011 23:18 »
Miten lie noiden luokitusten laita? Liekö sääntöjen mukaista kilpailukäytössä tuo? Jossain moottoriurheiluun liittyvissä säännöissä muistan olleen maininnan "aineen poistamien ja lisääminen kielletty".

Harrastus hommissa varmaan jossain paikallaan.

Mutta en minä mitään tiedä, tuli vaan mieleen.

TA
eksyvä ei tietä kysy

hondahc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Kotirata: Lahti
  • Moottorimerkki: Vortex ROK
  • Runkomerkki: Birel
Vs: Männän pinnoitus
« Vastaus #2 : 10.03.2011 21:36 »
Miten lie noiden luokitusten laita? Liekö sääntöjen mukaista kilpailukäytössä tuo? Jossain moottoriurheiluun liittyvissä säännöissä muistan olleen maininnan "aineen poistamien ja lisääminen kielletty".

Harrastus hommissa varmaan jossain paikallaan.

Mutta en minä mitään tiedä, tuli vaan mieleen.

TA

Hyvinkin saattaa olla kiellettyä säännöissä mäntien pinnoittaminen tai pinnoitteen korjaaminen lisäämällä ainetta. Olen aika tietämätön kartingista muutenkin, kun ajokokemusta yhteensä vartti vuokra-TAG:lla Hyvinkäällä + huimat vajaat 2 tuntia viime loppukesästä omalla vanhalla Birel/ROK harrasteritsalla.

 Harrastekäyttöön lähinnä mietinkin moista, kun tuntuu näissä pirteemmissä 2-t koneissa olevan kovin lyhyt tämä männän ikä. Siitä tämä idea sai alkunsa kun aloin miettimään miten saisi männän ikää pidennettyä harrastekäytössä.

 Kisaheeboilla varmaan muutenkin varaa/intressejä vaihtaa mäntä tuoreeseen kun aika koittaa, mutta kait tämä kokeilun arvoinen idea voisi olla, tiedä häntä???

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Männän pinnoitus
« Vastaus #3 : 10.03.2011 22:57 »
Moro.

Ei sen männän ikä mitenkään lyhyt ole kun käytät vain 2-T öljyä, oikella seos %:lla, joka on tarkoitettu moottorin kierrosluvulle. Halvat bensa-asemien öljyt toimivat kyllä mopoissa, moottoripyörissä, jne.. mutta ROK kiertää sen 13500 rpm ja tuossa vauhdissa männän nopeus on jo sitä luokkaa että voitelun on oltava kunnossa. Hyvällä öljyllä jopa 16000rpm laulavalla koneellakin voi todistetusti ajaa kaksi täyttä kilpakautta ja silti taistella kärkisijoista.  :) Tunteja männällä oli liki 40.

Harrastekäytössä siis männän elinikä on vähintään koko kausi, ellei kaksikin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Männän pinnoitus
« Vastaus #4 : 11.03.2011 07:02 »
Ei maksaa vaivaa, riskit alkaa kasvamaan ja saatu hyöty häviää suurempana ja kalliimpana remonttina moottorissa. Huonossa tapauksessa motista menee lähs kaikki vaihtoon.
ROK:n männällä ajaa 2 kautta(50 tuntia) ja tähänkin saa jo oikeasti vääntää rattia kun ajattelee että ajopäivinä loppujen lopuksi ei niin paljoa tule tunteja vaikka aikaa paljon palaakin. Tunti ajoa ja kolme laittoa.

hondahc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Kotirata: Lahti
  • Moottorimerkki: Vortex ROK
  • Runkomerkki: Birel
Vs: Männän pinnoitus
« Vastaus #5 : 11.03.2011 19:53 »
 Kiitos mielipiteistä ja vinkeistä!

 No joo, jos männällä ajaa hyvillä öljyillä 50 tuntiakin ja se maksoi 115 euroa Linearilla, niin ei sit homma tuohon kaadu enkä taida jaksaa nähdä vaivaa moiseen pinnoittamiseen...
 
 Hyvistä öljyistä puheenollen Lahden Puuilossa maksoi Motul 800 Road&Racing 2-T öljy 15,90 €/litra, varmaan aika hyvää öljyä ja paljon halvempaa kuin monessa muussa paikassa. Motulin Kart Racing öljykin oli siellä vain 19,90€ litra, mutta otin sitä 800:sta kun moni sitä kertoo käyttävänsä täällä foorumilla ja oli vähän halvempaa.


 

Team Laine Verkkokauppa