Kirjoittaja Aihe: Caster  (Luettu 12909 kertaa)

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Caster
« : 12.04.2011 09:59 »
jep eli käytiin tossa pojan kanssa ensi kertaa cadetilla ajelemassa ja oli pirun vikuri ajettava
säädin kotona auraukset nolliin ja ajattelin että käy nyt ensin päräyttämässä niin näkee miten se käyttäytyy
tulos oli se että poika valitti että on tosi raskas ohjata ja auto ei mennyt edes suoraan kun varikko tietä sitä työnsin

suoralla kun se ajoi niin vipatti oikealle ja vasemmalle ja mutkassa yliohjas älyttömästi

tasasella paikallaan seistessä ei ohjaus pysynyt keskellä vaan kääntyi painon voimasta oikealle
eli casterit on persiillään ja ei edes samassa säädössä sekä oikea että vasen kun tollai painon mukaan kääntyy????????

kattelin sitten kotona että casteria sinne on laitettu niin paljon kuin sitä vain voi saada
nyt kysymys kuuluukin että miten sinne säädän sopivasti kuivalle kelille sitä casteria

mun mielestä siinä on vain ylhäällä säätö caster/camber eli jos säädän casteria niin camberikin muuttuu!

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Caster
« Vastaus #1 : 12.04.2011 10:10 »
Jos ihan eka kerta oli niin vikurointi voi johtue siitä, että ohjaus ON NOPEA ja ohjausliikkeet voi olla liian suuria. Ei voi samalla tavalla vispata rattia kuin pleikassa. Ohjausliikkeet on pieniä, suoralla ei käännetä kuin "asteen osia".

Kartin ohjaus perustuu siihen, että casteria on reilusti eli käänettäessä nostaa takaa sisäpuolen pyörää sillä kulman tuomalla väännöllä. Eikä se kulje suoraan varikolla työntäessä koska pienikin korkeusero pyörien alla saa sen casterin kääntämään ohjausta. Jos se runko on suora niin kyllä siinä casterit sen verran kohdillaan on ettei kannata alkaa aloittelijan kanssa niitä säätämään.

Yliohjaus johtuu luultavimmin liian äkkinäisistä ohjausliikkeistä, vääristä ajolinjoista yhdistettynä väärään nopeuteen ja kaasun käyttöön sekä kylmään ilmaan/renkaaseen.

Harjoitusta vaan, kyllä se siitä rauhoittuu.

TA

eksyvä ei tietä kysy

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Caster
« Vastaus #2 : 12.04.2011 10:15 »
Kannattaa ekan laitella auto pukille ja taka-akseli tarkastaa. Eli sen korkeus ja samalla myös takapyörien ympärysmitta. Pienikin heitto tekee suoraan menosta vaikeaa. Samalla voi ottaa 2 pitkää suoraa tankoa ja tarkastaa rungon suoruus taka-akseliin nähden laittamalla tangot kuningaspulttien ja taka-akselin päälle. Sivusta katsottuna pitäs olla aikalailla samassa tasossa/suunnassa. Helpottaa kotikonstein katella rungon suoruutta.

Etupään asetukset kannattaa kysellä rungon valmistajalta/maahantuojalta, jotta ne saa kerralla kaikki nollille. Rungon painopistekkin ois hyvä tarkistaa. Sit käydä testaamassa uudestaan.

Muutama heitto mikä tuli itelle mieleen..
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #3 : 12.04.2011 11:05 »
Joo täytyy mittailla toi runko/akselit.

se poju on 4 vuotta ajellu mönkijällä melko paljon joten ei se ihan pihalla ohjauksen kanssa ole

mutta se tosiaanki ei voi olla ihan ok kun tasaisella seistessään ratti kääntyy kohtalaisen paljon oikealle auton seistessä omalla painollaan

ja kattelin että toisen puolen caster säätö on vedetty maksimiin ja toisen lähelle sitä

ei kat sitä casteria ravii ihan niin paljoa olla kuivalla ajettaessa?
ohjaus tulee ainakin pirun raskaaks sillä.ja se ei voi suoraan mennäkkään jos se jo paikallaan seistessä kampee ohjausta oikealle.

täytyy tutkailla ja mittailla kyl se siitä sitten lähtee..

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Caster
« Vastaus #4 : 12.04.2011 11:15 »

tasasella paikallaan seistessä ei ohjaus pysynyt keskellä vaan kääntyi painon voimasta oikealle
eli casterit on persiillään ja ei edes samassa säädössä sekä oikea että vasen kun tollai painon mukaan kääntyy????????


Kuulostaa erittäin huolestuttavalta, käytetty auto?

Jos käytetty aivan kuin runko olisi saanut hittiä, kyllä ratin pitäisi pysyä paikallaan auton ollessa tasaisella oman painonsa varassa. Raskas kääntää voisi viitata että rattiputki on kiero ja samoin tuo vasempaa-oikeaan vetely, kääntyminen ei ole samanlaista suuntiin. Tulee mieleen että säädöillä on yritetty korjata auton vauriota. Nollaan kaikki caster/camber säädöt ja mittaa runko. Tai sitten vain säädöt päin peetä, toivotaan tätä ettei pojan innostus mene ohi. Tarkista myös että etupään korkeudet täsmäävät toisiinsa nähden.

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #5 : 12.04.2011 11:37 »
Joo käytetty auto
ostin kaverilta pois kun sen poika oli kasvanut ulos siitä.

pojalla on virtaa kyllä paljonkin.
se on ajellu sillä mönkkärillänsä siitä lähtien kun oli vielä tutti suussa
täytyy sanoa että hienosti se on sitä vienyt

nyt oli sitten aika siirtyä kartingiin ja kovin on innoissaa
ei meinannu haitata toi vikurointi yritti silti painaa täysillä vaikka se ei sitten kulje suoraan lainkaan.

tarina on siis se että kaveri sanoi auton jääneen tollaiseksi viimeisen vesikelin jälkeen jolloin han oli sen nopeesti yrittänyt muutta sille kelille paremmaksi.??
eli keula oli niin leveä kun sen sain ja noi casterit siitä oli muutettu niin paljon kuin sen sai (toiselta puolelta hiukan vähemmän)
etupään kavensin jo eikä se vaikuttanut ajettavuuteen

eli se voi olla niin persiillään kun olla ja voi mutta mittaan ja katon ton rungon nyt ensin että se on edes suora sitten siitä casterin muutokseen ja camber..auraus jne.

rungon valmistajasta ei ole hajuakaan kaveri muisteli sen olleen mba mutta en sano mitään kun en sitä tiedä

jotain siinä on oikeesti päin hel..ttiä ei se selity enään ajamattomuudella ...kampee kampee ja sit kun tarjoo mutkaan niin yli menee heti

TOIVOTTAVASTI SE RUNKO ON SUORA!

Tron

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Caster
« Vastaus #6 : 12.04.2011 12:19 »
..ja vaikka runko olisikin suora, niin itse olka-akseli (akseli tai se "siipi") on voinut vääntyä jonkun törmäilyn seurauksena.

Raidetangon päissä ei ole väljyyttä?

Vesikelillä ajettu viimeksi, oliko saderenkaat ja nyt vaihdettu kuivan kelin renkaat? Onko kulutuspinta ok eli jos vaihtaa renkaiden puolia niin puoltamisen suunta ei vaihdu?

Aika monta liikkuvaa osaa ja mukava arvailla näin työpäivän ajankuluksi :) Muista kertoa mikä siinä loppuviimein oli vialla! :)

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #7 : 12.04.2011 12:32 »
..ja vaikka runko olisikin suora, niin itse olka-akseli (akseli tai se "siipi") on voinut vääntyä jonkun törmäilyn seurauksena.

Raidetangon päissä ei ole väljyyttä?

Vesikelillä ajettu viimeksi, oliko saderenkaat ja nyt vaihdettu kuivan kelin renkaat? Onko kulutuspinta ok eli jos vaihtaa renkaiden puolia niin puoltamisen suunta ei vaihdu?

Aika monta liikkuvaa osaa ja mukava arvailla näin työpäivän ajankuluksi :) Muista kertoa mikä siinä loppuviimein oli vialla! :)

moi eipä ole väljyyttä
olen myös vaihtanut sen rattiakseli alapään laakerin se oli hiukan väljä
sitten korjasin ohjausta hiukan kun ei ollu ohjaus keskellä kun oli säädetty aurauskulmat
laitoin sen keskelle ja säädin kulmat  0.
tämä siis enne kuin käytiin ajamassa

tod näköisesti oli noi kuivankelin renkaat kun olivat ajaneet.
renkaat ei ole paljoakaan ajetut.

muutteli hiukan aurausta puoleen jos toiseenkin radalla eikä se rauhoittanut menoa lainkaan.
eli täytyy nyt ihan en s alkuun  mitata se runko siitä sitten eteenpäin
hassun näköistä oli myös se kun juniori tuli varikolle ja se IHME kyllä muisti nostaa käden joka kerta merkiksi kun ajoi sisään
niin ei kauaa pystyny kättä irti pitämään kun alkoi vetämään ratista ;)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Caster
« Vastaus #8 : 12.04.2011 14:27 »
Peruskoe on rungolle muistaakseni, että tasasella alustalla käännä ratti ääripäihin ja mittaa nouseeko eturengas molemmin puolin suunnilleen yhtä paljon. Jos ero on törkeän iso, voi epäillä vikaa jossakin. Mittaa runko sopivista kiintopisteistä kaikkiin suuntiin. Jos etupää on noussut kulmasta, ison heiton näkee jo silmälläkin. Tutki runkoputki, näkyykö taipuman merkkejä jossakin tai onko se murtunut.

Tossa varmaan joku sanoikin, että hanki rungon valmistajalta/maahantuojalta tai joltakulta ko. runkoa tuntevalta auton perussäädöt ja laita se niihin. Katso, että pyöränlaakerit pyörii suunnilleen yhtä herkästi eivätkä takeltele.

Katso että olka-akselit ja raidetangot sekä pään pallonivelet on varmasti suorat, ne voi joskus taipua vaikka itse tanko olisi suora.

Irroita kuningaspultit tarkasta että ne on suoria ja ehjiä. Pistä muistiin, missä säädössä ne olivat ennen irroitusta.
Vääntynyt pultti säätää casterin miten sattuu ja yleensä toispuoleiseksi.

Tässä mitä mieleen tuli. Odotamme kiinnostuksella, mikä on lopullinen vika-analyysi sitten joskus, mutta toivottavasti löytyy.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2011 15:07 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Caster
« Vastaus #9 : 12.04.2011 15:33 »
Moro,

Tuo ratti vinoon ja kiikutus on hyvä ensi-indikaatio. Siihen vaan vaikuttaa kaikki säädöt, meinittu ohjausosien vääntyminen (kuningaspultit!), onko taka-akseli keskellä, eriävät rengaspaineet, lattian suoruus jne., eli sen perusteella ei kannata heti ryhtyä dramaattisiin korjaustoimenpiteisiin.

Asemoi ohjausakselin kolmiopala samaan linjaan ja kuningaspulttien kanssa. Onnistuu monellakin tapaa, esim. iso vesivaaka kuningaspulttien päälle ja pieni tuohon kolmiopalan alapäähän ja molemmat vaakatasoon. Tämän jälkeen mittaa raidetankojen sisäpuolen kiinnityspisteiden etäisyys kuningaspultteihin. Kaikissa rungoissa mitta ei ole symmetrinen uutenakaan, joskus myös rattiakselin kiinnityspisteet runkoon voi mennä vinoon (varsinkin alapäästään) ja myös runkoputken taipuminen vaikuttaa.

Jos on mitta eri, on raidetankojen vastaavasti oltava eri mittaiset. Tarkalleen ottaen raidetangon kiinnityspiste on kulmassa kuningaspulttiin, joten pitäisi laskea saatujen mittojen ja raidetankojen mittojen suhteellinen ero.

Jos ratti on vielä vinossa, pitää ratin asento korjata poraamalla ohjausakselin yläpäähän uusi reikä.

Kun kuningaspultit on vaaterissa ja runko tasaisesti kulmistaan tuettuna, pitäisi myös taka-akselin laakeripukkien olla, tai runko on propeli. Jos heittoa löytyy, on helponta säätää taka-akseli vastaavasti vinoon. Tarkemmin jos haluaa korjata niin tarvitsee vaivaa ja väkivaltaa.  Purettu putki tasaiselle alustalle ja zuumailemaan, miltä kohtaa on korkeuseroa alustaan. Sitten parhaaksi katsomalla tavalla väkivaltaisesti ruhjomalla voi tilannetta yrittää korjata.

Myös rungon suunnikkuus olisi hyvä mitata, eli taka-akselista kuningaspulttiin mitta pitäisi olla molemmilla puolilla sama. Tuota ei tosin saa kovin helposti korjattua, ehkä tunkkaamalla. Salmiakkimaisuuden saisi mitattua akselipisteiden ristimitalla, mutta tuo on jo lähes mahdoton korjata muutoin, kuin pistämällä taka-akseli epäkeskeisesti, jolloin sen jäykkyys menee toispuoleiseksi, jota tietysti voisi kokeilla korjata eri pituisilla navoilla...

Aurauksen säädöstä vielä; melkein kaikki rungot tekevät aurausta kun kuski hyppää kyytiin, joten varmista lopullinen haritus kuski kyydissä ja siten, että ohjausosista on painettu löysät pois harituksen suuntaan. Tuolloin tulos 0 on hyvä lähtökohta, voi olla esim. 2mm haritusta pukilla.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2011 19:00 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Old school

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Caster
« Vastaus #10 : 12.04.2011 16:20 »
Jos casterkulma on pieni, ts caster offset on pieni, niin on tosi vikuroiva ajettava.
Etujarrullinen auto ei ainakaan sellaisessa säädössä tiedä lähtiskö jarrutuksessa oikealle vai vasemmalle vai eikö sittenkään ja silti menee mihin sattuu...  ;D
Eli en muuta osaa neuvoa, kuin että offsettia pitää olla jotta kulkee suoraan. paljonko pitää olla niin siihen löytyy viisampia vastaamaan.
Ei vanha koira uusia temppuja opi, mutta kova se on silti yrittämään!

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #11 : 12.04.2011 16:43 »
Joo mun mielestä kanssa mitä enemmän casteria sen paremmin sen pitäis kammeta itteensä menemään suoraan olettaen tietenkin että kaikki muu on ok.

hyvä esimerkki oli tossa kun ostin tollasen halvan mönkijän itselleni syksyllä (Bashan) niin siinä ylä ja alapallo oli melkein suoraan päällekkäin eli casteria ei ollu oikeestaan ollenkaan niin voi pojat kun oli vikuri ajettava.

täytyy nyt yrittää kattoa toi runko ensin ja jatkaa siitä eteenpäin.

pitäs vaan olla kunnon laitteet mutta täytyy kait rakennella tuolla tallissa niitä apuvälineitä nyt sitten tähänkin lajiin..
pääasia että on jotain touhuttavaa taas kun on noi omat isojen autojen kanssa kilpailut loppunu tossa jonni aikaa sitten... ei muuta kun kevään jatkoja ja raportoin mikäli jotain poikkeavaa löytyy KIITOS 8)

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Caster
« Vastaus #12 : 12.04.2011 18:21 »
Saatta olla, että luin liian voimakkaasti sen ekan lauseen "käytiin tossa pojan kanssa ensi kertaa cadetilla ajelemassa". Saattahan tietysti olla, että siinä on säädöt ihan poskellaan. Yleensä kuitenkin käytetytkin autot, joilla on vakavissaan harjoiteltu on ainakin suunnilleen säädöissä, ellei sitten ole mällätty.

TA
eksyvä ei tietä kysy

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #13 : 12.04.2011 19:43 »
joo ei mitään ihmeellistä löytynyt
pieniä eroja ei mitään mullistavaa.
olka akselissa oleva varsi johon raidetanko tulee kiinni on toiselta puolelta hiukan vääntynyt alaspäin "tyyliin joku astunut päälle" mutta en tiedä voiko se häiritä niin paljon

yks mitä ei tullut katottua radalla oli regas paineet / renkaan ympärys mitta.

kotona katoin paineet mutta en sitten siellä eli jos on vuotoa yms niin se selittää koko asian
täytyy ostaa hyvä painemittari ja mennä radalle ajelee.

nyt oli n,2 mm aurausta ja camperia onko tämä nyt +2mm eli alhaalta lähempänä kuin ylhäällä kun auto on pukilla joka tod näköisesti menee nollaan kun tulee painoa päälle??auraukset oli radalla nollassa. ja siitä  ->2mm auraukseen

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Caster
« Vastaus #14 : 12.04.2011 22:27 »
Laita mieluummin hieman harituksen puolelle, muutama milli kun kuski on autossa lienee sopiva.

TA
eksyvä ei tietä kysy

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Caster
« Vastaus #15 : 13.04.2011 01:11 »
Ja camberia ennemmin toisin päin kanssa, kun ei hyvästä asennosta ole tietoa jos casteriakin muuttaa.

Default -asento olisi hyvä lähtökohta, eli jos molemmilla puolilla kuningaspulttia on epäkeskopalikat, niin ne kaikki samaan suuntaan, esim. suoraan sisäänpäin. Jos taas vaan yläpuolella on epäkeskot, niin yläpuolellekin olisi hankittava vain keskitetyt tai alapuolelle epäkeskot.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011 08:27 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #16 : 13.04.2011 07:53 »
Ja camberia ennemmin toisin päin kanssa, kun ei hyvästä asennosta ole tietoa jos casteriakin muuttaa.

Default -asento olisi hyvä lähtökohta, eli jos molemmilla puolilla kuningaspulttia on epäkeskopalikat, niin ne kaikki samaan suuntaan, esim. suoraan sisäänpäin. Jos taas vaan yläpuolella on epäkeskot, niin yläpuolellekin olisi hankittava vain keskitetyt, tai sitten alapuolellekin epäkeskot ja kaikki osoitttamaan samaan suuntaan, esim. sisäänpäin.


Tässähän se juuri on kun vain ylhäällä on epäkeskot eli jos alan pelaamaan niillä casteria niin camberikin muuttuu
mun mielestä se ei ole hyvä aina muuttu 2 asiaa kun säätää.

saakeli kun ei ole itse ikinä säätänyt/touhunnu näitten karttien kanssa niin säätöjen vaikutusta on vaikea tietää

eli paljonkohan toi nyt sitten jäykistää ohjausta kun se casteri on säädetty maksimiin mitä saa ja kannattaako mun sitä alkaa säätämään

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Caster
« Vastaus #17 : 13.04.2011 08:24 »
Aika paljonkin. Ota ne kasteripillerit mukaan ja käy kauppiaan luona. Ei maltaita maksa, jos ottaa vaikka molemmat, keskitetyt palikat yläpuolelle säkä epäkeskot alapuolelle. Saatpa ainakin helposti asteukset varmasti nollille.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #18 : 13.04.2011 11:16 »
Joo niin minä taidan tehdä

jos kerran runko on suora niin pitäs sen pystyä ainakin kuivalla ajamaan perus casterilla
ja tossa olet ihan oikeassa et hommaan sekä että niin pystyy säätämään kunnolla sitten kun säätää

oliskohan niin että pojalla loppu bodi kun se casteri on niin julma ja sitä kääntää väkisin ja menee mutkassa sitten yli?

täällä tammisaaressa vaan ei ole mitään kauppiaita eli kaikki menee tilaus hommiksi

toi runko nyt mitä ilmeisemmin on mba kun se on speedmakeriltä ostettu ja niin kaveri muisteli kanssa ketä sen mulle myi.

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Caster
« Vastaus #19 : 13.04.2011 12:33 »
Pari juttua.Sen olkavarren pitää olla ehdottomasti suora ja raidetankojen saman pituiset molemmilla puolilla kun auraukset on säädetty,koska raidetankojen pituus,sekä niiden asennot vaikuttavat erittäin paljon pyöränkulmiin kuskin istuessa penkkiin.Mutkissa ja epätasaisuuksissa vaikutus vielä korostuu,eikä autosta saa edes hyvää ajettavaa molempiin suuntiin käännyttäessä.Ovaalilla tilanne olisi toinen ;D

Moppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Caster
« Vastaus #20 : 13.04.2011 12:39 »
jep eli käytiin tossa pojan kanssa ensi kertaa cadetilla ajelemassa ja oli pirun vikuri ajettava
säädin kotona auraukset nolliin ja ajattelin että käy nyt ensin päräyttämässä niin näkee miten se käyttäytyy
tulos oli se että poika valitti että on tosi raskas ohjata ja auto ei mennyt edes suoraan kun varikko tietä sitä työnsin
suoralla kun se ajoi niin vipatti oikealle ja vasemmalle ja mutkassa yliohjas älyttömästi
tasasella paikallaan seistessä ei ohjaus pysynyt keskellä vaan kääntyi painon voimasta oikealle
eli casterit on persiillään ja ei edes samassa säädössä sekä oikea että vasen kun tollai painon mukaan kääntyy????????


No nyhän mä sen hokasin.  Todennäköisesti sulla ei ole ohjaus ns. keskitetty.  Se on ensimmäinen homma, kun ruvetaan aurauksia säätelemään. Helpointa se on tehdä kartingkäyttöön tarkoitetulla lasermittalaitteella. Toinen tapa keskittää ohjaus on laittaa esim. rautasahanterä raidetankojen sisempien nivelien pulttien päälle ja asemoida terä vaaka-asentoon. Tässä vaiheessa käännetään raidetangoilla molemmat etupyörät osoittamaan eteenpäin. Ratin asennolla sinänsä ei ole merkitystä ohjauksen keskittämiseen.

ps. myydään-palstalla oli edullinen laserlaite myynnissä. Suosittelen ao. vekottimen hankintaa
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011 12:42 kirjoittanut Moppe »

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #21 : 13.04.2011 18:41 »

Moikka vaan kyllä mä sen ohjauksen korjasin
edellinen ketä sen sääti ei ollu huomannu sitä ja se oli vinossa säätänyt sen eli minä kyllä laitoin sen suoraan ja sitten säädin kulmat.

hyviä ideoita mistä tilata noi yläpalat jossa reikä keskellä? ja säätöpalat.

ei viittis alkaa sorvaileen sellasia





No nyhän mä sen hokasin.  Todennäköisesti sulla ei ole ohjaus ns. keskitetty.  Se on ensimmäinen homma, kun ruvetaan aurauksia säätelemään. Helpointa se on tehdä kartingkäyttöön tarkoitetulla lasermittalaitteella. Toinen tapa keskittää ohjaus on laittaa esim. rautasahanterä raidetankojen sisempien nivelien pulttien päälle ja asemoida terä vaaka-asentoon. Tässä vaiheessa käännetään raidetangoilla molemmat etupyörät osoittamaan eteenpäin. Ratin asennolla sinänsä ei ole merkitystä ohjauksen keskittämiseen.

ps. myydään-palstalla oli edullinen laserlaite myynnissä. Suosittelen ao. vekottimen hankintaa
[/quote]

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Caster
« Vastaus #22 : 13.04.2011 22:36 »
Eihän penkki ole liian edessä, eli auto liian etupainoinen?
Meinaan että se auto on kyllä varmaan suuniteltu toimimaan juuri niillä palikoilla jotka tehdas on siihen asentanut.
Homman Pitää Olla Hauskaa

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #23 : 14.04.2011 00:45 »
Hyvä pointti!

täytyypä varmaan ettiä toinen vaaka niin saa punnittua.

siirsin meinaan penkkiä eteenpäin että poika ylettyi ajamaan

täytyy punnita ja jos persiillään niin sitten parempi hommata polkimien siirtosarja ja siirtää penkki takasin.

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Caster
« Vastaus #24 : 14.04.2011 06:54 »
Kannattaisiko ensimmäiseksi antaa auto jonkun kokeneemman ajettavaksi, sulkisi pois kuljettajan vaikutuksen. Jotenkin tuntuu erikoiselta että cadetti voisi olla säädöiltään noin sekaisin.
Toisaalta enhän minä mitään tiedä..   ;)

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Caster
« Vastaus #25 : 14.04.2011 08:19 »
Kyllähän se yleinen nyrkkisääntö on, että polkimia siirretään ei penkkiä.. jalat painaa suhteessa paljon vähennän kun persuus.  ;D
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #26 : 14.04.2011 10:29 »
mä en nyt tee enempää kuin suoristan sen olka-akselin ohjausvarren säädän camperin ja samalla saan sitä casteria hiukan pois ja saan ne samaan kummallekkin puolelle

renkaisiin tarkat paineet/ympärys mitat

yritän myös punnita /mahdollisesti siirtää penkin takas ja polkimia taakse mikäli paljon liikaa painoa edessa.

kumma vaan kun se työnnettäessäkin meni minne sattuu
mutta jos se menee sen epätasaisen asvaltin piikkiin????

mut kokeilen noilla ja sit poika saa vaan ajaa ja ajaa
TURHA alkaa sen enempää muuttamaan
luin tuolta jostain  että jollain oli pelkkä takarengas vaikuttanut siihen että meni kuin liero eli tarkkaivaisuutta lisää niin josko se siitä sitten

 PS. Mittailin sitä ohjausta ja vaikka mulla on auraukset ok ja ohjaus keskitetty niin  oikea raidetanko uniballista uniballiin on 5mm pitempi kuin vasen
ja sisemmän uniballin keskipisteestä kuningaspultin keskipisteeseen eroa on 10mm oikean hyväksi
MUTTA kun toi koko rattiakseli on enemmän vasemmalla puolella niin ei ne voi samoissa mitoissa ollakkaan
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011 13:50 kirjoittanut brteam »

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Caster
« Vastaus #27 : 16.04.2011 17:57 »
No niin nyt on kulmat säädetty rengaspaineet tarkat
olka-akselin varsi suora camberit oli muista nyt - tai + mutta alhaalta sisällä ja ylhäältä ulkona
nyt ne on nollissa hiukan haritusta aurauksessa ja auto oli hyvä
meni suoraan eikä ollut hermostunut

tiedä sitten oliko camberi tai  toi olka-akselin ohjausvarren kiinnitys kun häiritsi niin paljon.

mutta anyway nyt on ihan jees.
KIITTI  kaikista vastauksista ja aurinkoista kevättä!!


 

Team Laine Verkkokauppa