Moro,
Tuo ratti vinoon ja kiikutus on hyvä ensi-indikaatio. Siihen vaan vaikuttaa kaikki säädöt, meinittu ohjausosien vääntyminen (kuningaspultit!), onko taka-akseli keskellä, eriävät rengaspaineet, lattian suoruus jne., eli sen perusteella ei kannata heti ryhtyä dramaattisiin korjaustoimenpiteisiin.
Asemoi ohjausakselin kolmiopala samaan linjaan ja kuningaspulttien kanssa. Onnistuu monellakin tapaa, esim. iso vesivaaka kuningaspulttien päälle ja pieni tuohon kolmiopalan alapäähän ja molemmat vaakatasoon. Tämän jälkeen mittaa raidetankojen sisäpuolen kiinnityspisteiden etäisyys kuningaspultteihin. Kaikissa rungoissa mitta ei ole symmetrinen uutenakaan, joskus myös rattiakselin kiinnityspisteet runkoon voi mennä vinoon (varsinkin alapäästään) ja myös runkoputken taipuminen vaikuttaa.
Jos on mitta eri, on raidetankojen vastaavasti oltava eri mittaiset. Tarkalleen ottaen raidetangon kiinnityspiste on kulmassa kuningaspulttiin, joten pitäisi laskea saatujen mittojen ja raidetankojen mittojen suhteellinen ero.
Jos ratti on vielä vinossa, pitää ratin asento korjata poraamalla ohjausakselin yläpäähän uusi reikä.
Kun kuningaspultit on vaaterissa ja runko tasaisesti kulmistaan tuettuna, pitäisi myös taka-akselin laakeripukkien olla, tai runko on propeli. Jos heittoa löytyy, on helponta säätää taka-akseli vastaavasti vinoon. Tarkemmin jos haluaa korjata niin tarvitsee vaivaa ja väkivaltaa. Purettu putki tasaiselle alustalle ja zuumailemaan, miltä kohtaa on korkeuseroa alustaan. Sitten parhaaksi katsomalla tavalla väkivaltaisesti ruhjomalla voi tilannetta yrittää korjata.
Myös rungon suunnikkuus olisi hyvä mitata, eli taka-akselista kuningaspulttiin mitta pitäisi olla molemmilla puolilla sama. Tuota ei tosin saa kovin helposti korjattua, ehkä tunkkaamalla. Salmiakkimaisuuden saisi mitattua akselipisteiden ristimitalla, mutta tuo on jo lähes mahdoton korjata muutoin, kuin pistämällä taka-akseli epäkeskeisesti, jolloin sen jäykkyys menee toispuoleiseksi, jota tietysti voisi kokeilla korjata eri pituisilla navoilla...
Aurauksen säädöstä vielä; melkein kaikki rungot tekevät aurausta kun kuski hyppää kyytiin, joten varmista lopullinen haritus kuski kyydissä ja siten, että ohjausosista on painettu löysät pois harituksen suuntaan. Tuolloin tulos 0 on hyvä lähtökohta, voi olla esim. 2mm haritusta pukilla.