Rotaxin suositustulppahan on Denson IW27 jossa KIRJAIMET kertoo sen olevan Iridium-elektrodeilla ja tulpan hylsykoon olevan 21 mm ja NUMEROT ilmoittaa lämpöarvon. Mitä suurempi numero on niin sitä kylmempi tulppa on, eli sitä KYLMEMPÄNÄ tulppa toimii.
Yhden pykälän muutos on jo huomattava. Mikäli toimivan tulpan vaihtaa pykälää kylmempään niin alkaa jo kunnolla tulla tummaa karstaa eristeen pintaan. Mikäli tulppa karstoittuu oikein huolella niin saattaa kipinä jäädä hyppäämättä kärkien välillä koska se maadoittuu kastaa pitkin.
Tästä Rotaxin Denso IW27 tulpasta lähimmät ovat IW31 -> kylmempi tulppa [vastaa NGK lämpöarvo 10], (löytyy myös IW29, mutta tässä hyppäys on pieni, vastaa NGK:lla 9,5) ja IW24 -> kuumempi tulppa [vastaa NGK lämpöarvo 8].
Rotax-miehet voikin kertoa jo enempi että onko tuo IW27 Rotaxissa ns. varman päälle kylmä tulppa, eli että karstaako vähääkään kevyemmässä ajossa ja/tai rikkaammalla seossäädöllä. Meillä ainakin ROK:ssa toimii hyvin pykälää kuumempi tulppa, sekin karstaa vähän mutta se kuuluu asiaan näillä 2-t koneilla kun öljyä palaa myös.
Mutta jos ei ole varma asiasta niin kuumempaa tulppaa (pienempi numero) ei kannata kokeilla nakutusvaaran takia, joka on se pahin vaara moottorihommissa. Ja varatulppaahan on ajohommissa hyvä pitää mukana jos vaikka kastuu tai hajoittaa sen irroittaessa...