Tässä itselleni keräämäni tieto kolmen vuoden takaisista R85 Tillotson -kaasuttimista.
Opit kerätty E.Aho, J.Köykkä, J.Turkkila sekä Kimi, kiitosta vain herroille.
Tarvittaessa esim. tänä vuonna R85-karnevaalia kiertäneet korjannevat vanhentuneen tiedon...
Harrastajaminiin HS175-kaasutin, Rakettiin HS205.
Hyviä kaasuttimia on harvoin sellaisenaan tarjolla, ne kiertää mosan mukana (mosa + kaasutin + käyrä + holkki + putki; jos ei holkkia, tieto putken pituudesta, jolla mosa toimii...)
Kaasuttimet on yksilöitä, joku toimii, jollain saa heittää vesilintua.
Omassa pakissa oli neljä kaasutinta:
1. kaasutin, sulku 0.4, avaus 0.6 (olen nähnyt J.Turkkilalla vielä paremman, 0.4-0.5, ja neulan liike nopee....)
Huomaa! Tuo sulku tarkoittaa, että KIINNI! Ei saa vuotaa yhtään vaikka testaisit 10 min paineessa. Jotkut sanoo, että pienellä vuodolla ei väliä, mutta...
2. kaasutin, 0.5-0.7, pomppuiselle radalle
Näillä kahdella ei sitten treeniä, kiinni vasta karnevaalipäivän virallisena harjoituspäivänä
3. kaasutin: treeniin, paineet samat, 0.4-0.6
Treenimosanahan käytät jotain asteisiin menemätöntä esim. R tai H-sarjan pyttyä, kulkee samat kuin kisamosat, saat rungon säätöihin. Hintaa tuollaisilla kisaan sopimattomilla pytyillä noin 150 e, säästät paljon kun treenikoneen ei tarvitse olla karnevaalikoneita
4. sadetreenikaasutin: paineet esim. 0.5-0.8
Ja sademosaksi joku paska 2M-sarjan pytyistä. Poika radalle ja isä sadesuojaan kahvioon
Meidän paras kaasutin oli uutena hankittu ja itsepropattu (ihmeellistä mun teknisellä osaamisella
)
Ultraäänipesetä kaasutin talvella, ainakin jos on vanha.
Kaasuttimen säätö ja huolto:
- tee talvella rauhassa
- R85 kaasutin ei tarvitse säätöhuoltoa kesällä, jos teet sen oikein, pelkkä puhdistus riittää!
- aloita aina ensin pinnalta puhdistus Carburator Cleanerillä
Alapuoli:
1. Tarkista että bensaletkun kulmanippa on tiukka, ei saa pyöriä yhtään, muuten vuotaa.
- tarvittaessa vedä pihdeillä irti ja laita uusi, tarvitaan max 2 kpl vuodessa. Muista puristaa pihdeillä KIINNI!
- pikakorjauksena (kun uutta nippaa ei saatavilla) pikaliimaa
2. Avauksen jälkeen puhdista Carburator Cleanerillä
3. Sihti
- tarkista aina treenipäivän ja kisapäivän jälkeen, että sihdissä ei nukkaa
- näitä voi vaihtaa useita kesäkauden aikana
- takaisinlaittaessa ole tarkka, että ei mene vinoon
4. Pumppukalvo
- käytä kirkasta (esim. Kimi vielä 2007 yritti saada pitämään teflon jollekin meidän kaasuttimelle, eihän siitä mitään tullut
- max 2-3 kaudessa, kestää hyvin. Vaihda sitten jos yhtään tulee kuoppaa
5. Kiristä alakansi kunnolla
- hommaa kunnollinen torx-meisseli ja kiristä KIINNI! Estä vuodot
- jos ruuvit huonokuntoiset, vaihda
Yläpuoli
1. Puhdista avauksen jälkeen ensin Carburator Cleanerillä
2. Neula
- aloita puhdistamalla tops-puikolla neulan onkalo ja erityisesti onkalon pohja johon neula menee, EI SAA vuotaa ja puhdistuksella parannat neulan herkkyyttä
- tarvittaessa pieni pyykäisy karhunkielellä
- kiinnitä huomiota neulan valintaan! (en tiedä onko enää tarjolla kolmea tyyppiä?)
käytä
kirkaspäisiä, kestää, ei turpoa hallitsemattomasti, toimii koko kauden
toiseksi paras tyyppi on mustapäiset (tosin ei käytetty)
punapäinen on paska, turpoaa, ei kestä, älä käytä
- vaihtotarve: 1 talvella, mahdollisesti 1 kesällä
- huomaa! näissäkin on toleranssia. Jos vaihdat neulaa, saattaa muuttaa myös paineita...
3. Keinuvipu
- älä taivuttele. Jos yrität hakea paineet kohdalleen keinuvipua taivuttelemalla, metalli väsyy ja ei toimi kun taas palautuu. Ja saat olla aina fiksaamassa kohdilleen
- tarkista kuitenkin, että neulan hahlo on tasassa, tasaa tarvittaessa pienillä pihdeillä. jos ei tasassa, neulan liike ei herkkä
- vaihtotarve: 1 talvihuollon yhteydessä, 1 kesälomalla
4. Keinuvivun akseli
- vaihto: 1 talvihuollossa, 1 kesällä
5. JOUSI
- ainakin HyUA:n piirissä kaikki hankki Teemu Sunisen isältä (joka työskentelee jousifirmassa) kiepin jousia (joka sisälsi noin 30-40 jousta, hintaa muutama kymppi), löytyi varmasti toimiva! Ilman venyttelyjä, leikkailuja
En tiedä vieläkö Mika viitsii muutaman kympin takia nähdä vaivaa... Toissakaudella ohjeistin muutamia hankkimaan, ja silloin vielä sai...
- jos venyttelet jousta, se palautuu ja saat olla aina venyttelemässä
- tai jos leikkaa lyhyemmäksi, avauksessa saattaa jäädä vinoon ja ei toimi kuten haluaisit
- tuollaisesta nipusta talvella kun käytti aikaa muutaman tunnin, kokeillen kaikkia jousia ja hoplaa! varmasti löytyi ja toimi koko kesän koskematta (myös keinuvivun ja neulan vaihdon jälkeen)
- saat paineet juuri sellaiseksi kuin haluat
- paineet tarkistat joka jousella, paras on siis että alapaine on 0.4 - avautuu 0.5 (tuohon päästäneen harvoin...), yläpaine 0.6 on sekin todella hyvä
- mutta alapaineessa pyritään aina tuohon 0.4 (paitsi sitten siinä kaasuttimessa jonka rakennat pomppuiselle radalle)
- muista kastella wd:llä pumppukalvo
- PAINEET PITÄÄ PUDOTA AVAUKSEN JÄLKEEN: PAM!!! Se pitää olla silmänräpäys! Neulakaan, keinuvipu tai akseli ei saa nekään ahdistaa...
6. Säätökalvo
- meillä toimi vain nipallinen, itseasiassa en kuullut koskaan, että joku olisi käyttänyt nipatonta?
- olet saanut jousella paineet kohdalleen, vaikeushan alkaa nyt kun asetat säätökalvon ja tiivisteen ja ruuvaat kannen kiinni, vuotaako???
pumpatessa sormi yläreikään pumpatessa, kastele kalvo wd:llä
- älä sorry venyttelemään tai vääntelemään säätökalvoa! toki sinä ei saa olla ruttuja, suorista tarvittaessa
- usein paineet saa toimimaan vuotamatta kun asettaa ensin säätökalvon, vasta sitten tiivisteen ja sitten kansi kiinni. Kokeile järjestystä.
- jos ei toimi noinkaan, käy läpi jouset uudestaan...
- tarvittaessa tingi hiukan painetavoitteista (eli jos et saa 0.4-0.5 (joka lienisi paras), tyydy 0.4-0.6
7. Kansi kiinni, sormi reiällä ja pumpaa.
- EI SAA VUOTAA YHTÄÄN ALLE 0.4, olkoon vaikka koko päivän
Jos olet käyttänyt sopivaa jousta, ei tarvetta paineiden säädölle koko kesänä, huoletonta ajelua.
Keväällä aja ristiin kaasuttimet, pistä kaksi parasta karnevaalikiertuetta varten talteen, vasta pe parhaat kiinni.
Kisapäivän jälkeen huolto:
1. Irroita
2. Pumppaa tyhjäksi
3. Putsaa päältä Carburator Cleanerillä
4. Avaa alakansi
- putsaa, tarkista sihvilä, tarkista kalvo ettei pussilla
5. Alakannen kiinnityksen jälkeen, täytä kaasutinpumpun letku WD:llä ja pumpaa kaasuttimen läpi
6. Tarkista paineet tuon jälkeen
- jos paineet ei kohdillaan karnevaali pe iltana, turha alkaa käymään jousia läpi. Pistä kakkoskaasutin kiinni ja mene juniorin kanssa nukkumaan. Kiireessä ei synnyt mitään hyvää... Kyllä kuski paikkaa ranteella, ei se nyt NIIN pienestä ole kiinni
7. Kiinnitä mosaan,
- TARKISTA, että läppä avautuu TÄYSIN VAAKAAN
- ole huolellinen imupöntön kiinnityksessä, tarkalleen tasan (ettei koneesta tuleva pulssi muutu)
Jos tästä jollekin apua, hyvä, pyritään ajaa tasapäisillä kalustoilla...
Ja tietävämmät korjannevat ja täydentävät