Kirjoittaja Aihe: Rotaxin rave  (Luettu 28205 kertaa)

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Rotaxin rave
« : 28.05.2011 17:30 »
Morotus!
Missä on vika kun rave likaantuu aivan älyttömästi?(mustaa öljymäistä mönjää todella paljon)
Lähtötilanne oli juuri puhdistettu rave, eilen Vihdissä ajamassa(sadekeli) 2x45 kierosta ajoin 2% motulin öljyllä ja besa oli shellin v-pover, pääsuutin oli 168 neula keskiasennossa ja ilmaruuvi oli 1,5 kierosta auki.
Oma veikkaus on että oli aivan liian suuri suutin >:( ei ottanut pääsuoralla kuin 12700 kierosta siihen loppui kulku.
jumala armahtaa minä en...

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #1 : 29.05.2011 12:22 »
Morotus!
Missä on vika kun rave likaantuu aivan älyttömästi?(mustaa öljymäistä mönjää todella paljon)
Lähtötilanne oli juuri puhdistettu rave, eilen Vihdissä ajamassa(sadekeli) 2x45 kierosta ajoin 2% motulin öljyllä ja besa oli shellin v-pover, pääsuutin oli 168 neula keskiasennossa ja ilmaruuvi oli 1,5 kierosta auki.
Oma veikkaus on että oli aivan liian suuri suutin >:( ei ottanut pääsuoralla kuin 12700 kierosta siihen loppui kulku.


sama vika...siis kierroksia uupuu n.1000r/min...paitsi, että mulla rave ihan puhdas, pääsuutin 175!! ja vieläkin lambda näyttää laihaa? :o
kone vetää ja toimii kurvista lähtiessä ihan hyvin, mutta suoralla= 1/3 suorasta ajettuna, kone jotenkin puutuu 12500r/min kohdalle, ei pauku eikä muuta...ei vaan kierrä puhtaasti loppuun asti :( ja oire on sama vaikka suuttimena 158-175...paitsi, ettei alle 162:n toimi eikä kulje...paukkuu ja prötää joka kurvissa ja kanttarissa...onko vuokrattavana Rotax-gurua päiväksi???? ;D
pari sekuntia liikaa...:D

niksu 11

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #2 : 29.05.2011 15:05 »
sama vika täälläkin! motulilla ajetaan 3% seoksella,rave aina likainen. kone kiertää pukilla hyvin,ajossa vajaa 13000.on keli mikä tahansa ei kierrä enenpää,suuttimien vaihdolla en ole huomannut  mitään eroa kierroksissa.mutkasta lähteminen ollut aina todella surkeaa ennen kun kierrokset nousee 7000-8000 niin sitten tulee hevosen potku ja meno alkaa maistumaan.

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #3 : 29.05.2011 17:38 »
Öljystä se ei ole kiinni koska toi Tripla J ajaa myös Motulilla ja hänellä rave pysyy puhtaana ??? tää on outoa.
Mulla on raven pituus 74mm eli raven päästä muovisen mutteri päähän mitattuna.
jumala armahtaa minä en...

niksu 11

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #4 : 29.05.2011 18:11 »
raven pituutena olen pitänyt 75mm. mihin kohtaan putkea lambda anturi tulee laittaa siis etäisyys laipasta?mikä lämpötila mahtaisi putkesta mitattuna olla ihanne?

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #5 : 29.05.2011 18:18 »
raven pituutena olen pitänyt 75mm. mihin kohtaan putkea lambda anturi tulee laittaa siis etäisyys laipasta?mikä lämpötila mahtaisi putkesta mitattuna olla ihanne?

itse en tiedä, joten valmistajan ohjeiden mukaan 15-20cm sylinteristä...muitakin mielipiteitä ja asennuksia on, joten... ;D
ihannelämpötilaa en tiedä, mittari näyttää noin 740 astetta lambdan lämpötilaksi...
pari sekuntia liikaa...:D

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #6 : 29.05.2011 18:34 »
raven pituutena olen pitänyt 75mm. mihin kohtaan putkea lambda anturi tulee laittaa siis etäisyys laipasta?mikä lämpötila mahtaisi putkesta mitattuna olla ihanne?

itse en tiedä, joten valmistajan ohjeiden mukaan 15-20cm sylinteristä...muitakin mielipiteitä ja asennuksia on, joten... ;D
ihannelämpötilaa en tiedä, mittari näyttää noin 740 astetta lambdan lämpötilaksi...
Nyt kannattaa muistaa että lambda- ja pakokaasuanturi toimivat hieman eri tavoin. Eli tuon pakokaasuanturin paikka on suoraan verrannollinen etäisyyteen männästä, mutta lambda-anturin paikka ei ole niin tarkka. Lambdan sijainnissa tärkeää on että se ei ole liian lähellä mäntää, koska anturi kuumenee liikaa ja sen kesto heikkenee. Toisaalta se ei saa olla liian lähellä pakoputken avonaista päätä, koska sieltä tulee mukaan puhdasta ilmaa. Yleinen käytäntö on n. 20 cm männästä, jolloin lämpötila on yleensä aika sopiva ja toisaalta sinne saakka ei puhdas ilma pääse sekoittamaan mittaustuloksia. Tärkeää vielä on että anturi on mahdollisimman pystyssä noiden kondenssivesien takia, vähintään kuitenkin 10 asteen kulmassa vaakatasoon nähden.
Lambdan lämpötilalukemaa ei myöskään kannata sekoittaa pakokaasun lämpötilaan, koska lambdaa lämmitetään akulla ja se vaatii tietyn korkean lämpötilan toimiakseen kunnolla. Sillä ei siis voi korvata pakokaasun anturia.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #7 : 29.05.2011 20:28 »
Mitäs mieltä Laineella ollaan tuosta öljystä voiko olla syyllinen kulkupuoleen/raven likaantumiseen?
Omassa Rotaxissa on tuo rave aika kulunut syviä naarmuja löytyy vähän jokapuolelta onko vaikutusta?
jumala armahtaa minä en...

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #8 : 29.05.2011 21:20 »
Mitäs mieltä Laineella ollaan tuosta öljystä voiko olla syyllinen kulkupuoleen/raven likaantumiseen?
Omassa Rotaxissa on tuo rave aika kulunut syviä naarmuja löytyy vähän jokapuolelta onko vaikutusta?
Tuolla öljyprosentilla pakoaukonsäätimen pitäisi toimia ihan hyvin. Motul:n öljyjä ei olla koskaan käytetty, joten niihin en muuten ota kantaa. Tuolla toimintaperiaatteella toimivissa pakoaukonsäätimissä on se ongelma että ne kyllä täytyy putsata säännöllisesti eli meillä esim. säätimet otetaan auki puolen tunnin välein ja putsataan perusteellisesti jotta ne toimivat optimaalisesti. Tärkeää on että säädin liikkuu esteettä. Toki jos säädin on kovin kulunut, niin kyllähän sinne öljyäkin kertyy helpommin.
Ensimmäisenä ehkä lähtisin tutkimaan että sylinterin ilmareikä säätimelle on puhdas ja tiivisteessä on reikä samalla kohtaa eli että säätimellä on edes mahdollisuuksia toimia. Jos ne ovat kunnossa, niin sitten tarkistaa että säätimen kumi on ehjä ja tiiviisti kiinni jotta se ei pääse vuotamaan sieltä. Sekä tietysti että O-rengas on kunnossa. Itse säädin pitää toki myös liikkua sylinterissä vapaasti.

Kannattaa katsoa kuvaa ohjekirjasta niin toimintaperiaatekin voi selvitä paremmin jos se ei vielä ole selvä.
http://www.kart-rotax.com/maxengines/pdf/INSTALLATION-,%20OPERATORS-%20AND%20REPAIR%20MANUALS/125%20MAX/125%20MAX%20Junior%20Mini%20Micro/RepairManualFR125Max_FRJuniorMax%20Model2000.pdf
Sieltä sivu 30.

Parhaitenhan tuon Raven toimintaa pystyisi seuraamaan ja säätämään anturilla, kun sen toimivuus on kuitenkin hyvin tärkeää niin kulun kuin lämpöjenkin kannalta.
http://shop.teamlaine.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=1695_1696&products_id=1188

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #9 : 30.05.2011 00:23 »
saako tuon raven kytkettyä datahubin kautta...vai vaatiiko tuon isomman laajennusosan???
















pari sekuntia liikaa...:D

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #10 : 30.05.2011 12:57 »
Olit ajannut sateella, kone on tarkkalämmöistä, jos on pahasti alilämpöinen ei välttämättä kierräkkään sinne 14.000... teippiä vaan syyläriin ja alkaa menemään taas. ja 168 ja 175 suuttimet kuulostaaa hieman...... isoilta.

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #11 : 30.05.2011 12:59 »
Tai sitten rave on vain jumissa, tai liian pitkä.

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #12 : 30.05.2011 13:29 »

tai sitten ratas on liian pieni Vihdin pääsuoran mäkeen...

Kuivalla TAG-painoissa (172 kg) ratas on 84, Rotax-painoissa (165 kg) 81/82

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #13 : 30.05.2011 17:00 »
Aivan, tuo koneen lämpö oli ekalla stintillä 38  :-\ja toisee settiin teippasin syyläriä ja lämmöt olivat 55-57.
Auto on painotettu eli yli172kg ja takaratas oli 85.
Tarkistin tänään tuon sylinteristä tulevan pienen kanavan joka menee ravelle ja kyllä se oli auki ja puhdas,raven kumipalje ehjä ja myös itse tiiviste sekä o-regas oli ehjiä.
Vaikuttaa kovasti siltä että tuo 168 suutin oli turhan suuri.
jumala armahtaa minä en...

niksu 11

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #14 : 30.05.2011 19:04 »
ei tuo meikäläisen mylly kierrä ainakaan yli 13000 oli lämmöt mitä tahansa,jopa 88 ratasta on koitettu.taitaa suora olla liian lyhyt,joten viikonloppuna otan suunnan lentokentän kiitoradalle ;). tuosta raven pituudesta,omaani ei saa lyhenmäksi kuin 74mm.toki oikeasta mitastakaan en tiedä ja asiasta tietävät tuskin sitä täällä kertookaan  :-\

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #15 : 31.05.2011 01:15 »
saako tuon raven kytkettyä datahubin kautta...vai vaatiiko tuon isomman laajennusosan???
Valitettavasti ei saa suoraan datahubiin eli tarvitsee MyChron:n tapauksessa aina laajennusyksikön eli joko Expansion, eBox Gold tai eBox Extreme. Tämä johtuu siitä että tuo Rave-anturi on analoginen anturi ja datahub on vain CAN-väylän jakokappale. Samasta syystä noita lämpötila-antureitakaan ei voi lisätä pelkällä datahubilla.
Toisaalta sen jälkeen kun hommaa jonkin laajennusyksikön niin antureita voi lisätä paljon muitakin.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #16 : 04.06.2011 20:49 »
http://aijaa.com/v.php?i=007378145656.jpg Tämän näköistä oli kun ajoin TAG suomensarja 3:en eli 20min harjoitus,10min aika-ajo 3x15 kierosta.Rave oli oikeastaan jumissa.Pääsuutin oli 160.
Tässä on ainakin yxsi syyllinen http://aijaa.com/v.php?i=002988145657.jpg  8mm liian pitkä rave eli en ollut liimannut akselia kiinni :-[
jumala armahtaa minä en...

niksu 11

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #17 : 04.06.2011 22:16 »
samanlaiselta rave näyttää täälläkin,eli onko noin 70-71mm oikea raven pituus? täytyykö sitä raven pinnapulttia lyhentää,meinaan vaan kun omaani ei saa 74mm lyhemmäksi. joko kierroksia löytyi koneesta?

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #18 : 05.06.2011 07:03 »
Kyllä pitää lyhentää muuten tulee muvista läpi toinen pää.
[/quote]
sama vika...siis kierroksia uupuu n.1000r/min...paitsi, että mulla rave ihan puhdas, pääsuutin 175!! ja vieläkin lambda näyttää laihaa? :o
kone vetää ja toimii kurvista lähtiessä ihan hyvin, mutta suoralla= 1/3 suorasta ajettuna, kone jotenkin puutuu 12500r/min kohdalle, ei pauku eikä muuta...ei vaan kierrä puhtaasti loppuun asti :( ja oire on sama vaikka suuttimena 158-175...paitsi, ettei alle 162:n toimi eikä kulje...paukkuu ja prötää joka kurvissa ja kanttarissa...onko vuokrattavana Rotax-gurua päiväksi???? ;D
[/quote
]Löytyi kadonneet kierokset tuohon toiseen koneesee joka on aivan uusi, otimme pakoputken alapuolella olevan mokkula pois(lukee ilmeisesti käyntikieroksia) ja vaihdoimme koneesta joka ottaa kierokset ja kas kummaa 14400 kierosta löytyi heti ekalla kieroksella ja samalla vika siirtyi toiseen koneeseen ;D.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2011 10:22 kirjoittanut kimma69 »
jumala armahtaa minä en...

niksu 11

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #19 : 06.06.2011 21:21 »
millaisesta mokkulasta on kyse,omassani ei juuri pakoputken alla ole mielestäni mitään kyseiseen viittaavaa.eilen tuli käytyä kokeilemassa radalla,suutin 160 kaasarin säädöt laidasta laitaan eikä kierrä kuin 12700.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #20 : 06.06.2011 21:27 »
Väärä sytkäboxi?

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #21 : 06.06.2011 22:05 »
Pakoputken alapulella on sähköliitinhttp://aijaa.com/v.php?i=008028156069.jpg joka otetaan auki ja sitten kaksi pulttia auki ja kierosten lukija vedetään pois.
jumala armahtaa minä en...

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #22 : 07.06.2011 10:29 »
millaisesta mokkulasta on kyse,omassani ei juuri pakoputken alla ole mielestäni mitään kyseiseen viittaavaa.eilen tuli käytyä kokeilemassa radalla,suutin 160 kaasarin säädöt laidasta laitaan eikä kierrä kuin 12700.

se on pakoaukon alla oleva kampiakselin asentotunnistin...
pari sekuntia liikaa...:D

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #23 : 07.06.2011 15:49 »
Nyt on uusi rave paikoillaan.Kiillotettu kromivahalla uusi luisti aivan peilikirkkaaksi ja varsi lyhennetty ja tietysti liimattu molemista päistä kiinni ;D Pitäisi toimia.Huomenna Vihtiin kello 10 kokeilemaan.
jumala armahtaa minä en...

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #24 : 09.06.2011 16:34 »
Noniin tuli otettua taas rave auki ja mielenkiinolla odottaa miltä näyttää uusi rave noin tunnin ajon jälkeen,no voi hitto aivan samassa kunossa kuin vanhakin rave ???? Jotain poitiivista sentään löytyi oli helppo putsata luisti kun oli kiillotettu ennen asennusta ;D.
Pitkän pohdiskelun jälkeen löytyi mahdollinen vika moiseen likaantumiseen.Raven luisti ei pääse nousemaan tarpeeksi ylös,jätin o-renkaan pois ja kokeilin pakoaukosta nostaa luistia niin johan nousee tarpeen ylös ???.Luistista akseli irti ja rälläkällä 3mm luistin yläosasta pois, kierre tapilla kierteet puhtaaksei ja koko komeus nippuun(myös o-rengas).
Onko jollain muulla ollut samoja ongelmia? Toi sylkky on 07 näköjään niiden rakenteissa on eroja.
jumala armahtaa minä en...

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #25 : 09.06.2011 22:28 »
Ei herrajumala mitä sä nyt touhuut?

Luin vasta mitä kaikkee täällä on tapahtunut.

Ei niitä raven tappeja saa edes katkasta, eikä edes TARVITSE. 74-75mm on ihan ok mitta.

Vuoden 07 sylinterit on ihan hyviä ja toimivia. Itse ajoin vastaavalla 2v. hyvällä kyydillä.

Neuvon nyt näin:
-Kiikuta se mosa jollekin ammattilaiselle huoltoon/päivitykseen. Kaasari myös.(kaikesta rikkomastasi joudut tietysti maksamaan hintaa)
-Aja sisään ohjeiden mukaan.
-Aja. älä tee mitään muita säätöjä, kuin vaihdat vain takaratasta tarpeen mukaan. Jos tuntuu, että ei kierrä tarpeeksi, ei muuta, kun isompaa ratasta etc.etc. putsaa rave
-Aja, putsaa rave
-Aja, putsaa rave

Jos olet sama kaveri, jonka näin ajavan helatorstaina Vihdissä, niin aja aja aja aja. Rauhota ajamista. Älä tee mitään sille moottorille AJA.

Tästä ei kannata ottaa hernettä nenään, vaan ihan oikeasti....


T

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #26 : 09.06.2011 23:26 »
Juu sama sälli ;D
Kun se ei oikesti päässyt nousee tarpeeksi ylös se rave,   paskottuu niin paljon että rupee jumittaa?
Eikös se niin mene,että kun tuo rave jää liian pitkäksi niin sehän ohjaa pakokaasut luistin väliin ja näin on käynyt.Se on totta ettei se minun tapauksessa varmasti paljoa auta, mutta saisihan noi härpäkkeet toimia niinkun ne on tarkoitettu 8).
Eihän tässä viellä ole mitään rikottu vain hieman pikku säätöjä tehty.Oikeesti mosa toimii moitteittomasti ja kiertää tosi hyvin.
Joo niide kilometrien keräily alkoi sieltä Vihdistä ja jatkuu ja jatkuuu...
jumala armahtaa minä en...

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #27 : 10.06.2011 13:37 »
Ootko varma ettet oo laittanut raven luistia väärinpäin,jää nimittäin just sen 3mm raputtaan.

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #28 : 10.06.2011 15:09 »
Ootko varma ettet oo laittanut raven luistia väärinpäin,jää nimittäin just sen 3mm raputtaan.

Joo kyllä se on varmistettu moneen kertaan ;D
jumala armahtaa minä en...

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotaxin rave
« Vastaus #29 : 10.06.2011 18:21 »
Mä en tiedä miten neuvoisi, kun kuulostaa, niin oudolta. Sen takia suosittelisin sitä ammattilaisen tsekkausta.

Vaihdoit ilmeisesti männän jossain vaiheessa.
Onko mitat selvillä? Että on oikean kokoinen. Jos se on tilattu summanmutikassa, niin se on ihan tuuripeliä.(pitää mitata mikrometrillä ja heittokellolla)
Sylinterin tiivisteet? Mikä on palotilan koko?
Raven tiivisteet oikein päin?
Pakoputki ehjä? Ei tukossa? Villat ja pilli ehjä?
Oletko kokeilut kokonaan toista ravea? Niissä voi olla jotain kierouksia.
Varmasti seossuhteet oikein? Esim. 9.8L bensaa ja 2dl. öljyä= 2%


 

Team Laine Verkkokauppa