Tämän tiedettiin tapahtuvan jo silloin, kun karnevaalin muutoshankkeesta kuultiin. Eipä silti, karnevaalikiertue oli aika raskas. Mutta tulipahan nähtyä aikanaan esimerkiksi Ylivieskan rata...
Sponsorien saaminen kartingkisoihin on hyvä ajatus, mutta vaikea toteuttaa. Yrittämättä ei kuitenkaan varmasti toteudu. Soittakaa joku Vesa Keskiselle...
Noin vähän laajemmin miettien tämän hetken yleistilanteesta kartingissa pitäisi olla kovasti huolissaan lajin kattojärjestössä.
AKK:n/Kartingliiton pitäisi tehdä äkkiä selkeä, avoimesti viestitty karting-strategia ja toimintasuunnitelma, joka myös toteutuu ja luo harrastajille järkevän hintaiset, teknisesti tasaväkiset kansalliset luokat, joiden tekninen kehitys ja hintakehitys on riittävän hyvin ennustettavissa. Myös kilpailusarjojen rakenne pitää miettiä todella ajatuksella. Kenttä on nyt pirstoutunut varsinkin pikkuluokissa keskenään kilpaileviin luokkiin ja joku kokoava ajatus pitäisi syntyä ja vähän äkkiä.
Ennen kaikkea osallistumiskynnys ei saa nousta liian korkealle. Se kun on varma, että jollei lajiin ole uusia tulijoita ja vanhat pysy mukana, seuroissa ei ole kohta yhtään tekijöitä, kun ne ovat nytkin kortilla.
Suoravetoluokat ovat ennemmin tai myöhemmin eläkeiässä ja se on yksi iso viisaan valinnan paikka. Mikä kytkimellinen nappistarttiluokka tilalle? Yksi merkki vaiko monta merkkiä eli Raket 95 tai KF6 vaiko joku Rotax Mini Max? Yamaha kytkimellä ja startilla vai monimerkkisarja TAG-myllyille? Rotax? Joku muu?
Ainakin sen olisi oltava mielellään hitusen vähemmän jatkuvaa räpläämistä vaativa kuin Raket tai Yammu. Sekin laskisi harrastuskynnystä, koska aika on entistä tiukemmassa.
Harrastaja- ja kansallisten luokkien (miksei SM- ja KV-luokkienkin) koneiden tulisi olla pitkäikäisiä, vaatia vähän huoltoa ja käytettyinäkin pitää jonkinlainen arvo. Lisäksi niiden tulee olla selkeästi luokiteltuja ja sallia minimaalisesti muutoksia ja olla järkevällä vaivalla katsastajien hallittavissa.
Tällä hetkellä tiettyjen luokkien moottorit ovat pahimmillaan yhden kauden kertakäyttötavaraa kilpailumielessä ja sen jälkeen arvo putoaa murto-osaan. Ei normaalitulonen kotitalous millään voi olla mukana lajissa, jos kisakauden pakolliset kulut karkaavat liikaa käsistä. Nyt se raja on useimmiten SM-luokissa, mutta uhkaa tulla alemmas. Jos "tavalliset" (miten sen kukin nyt käsittääkin) kodit poistuvat lajista, jää vain pieni kourallinen harrastajia, joilla on joko taloudellisia taustavoimia tai joiden ei muista syistä tarvitse kysellä harrastevälineittensä hintaa. Ei toki ole vika, jos on varakas, mutta suurin osa meistä ei vaan ole.
SM- ja KV-tason puoli- tai täysammattitiimit ovat kokonaan toinen juttu, mutta sitten puhutaankin jo vähän eri asiasta. Tosin silläkin tasolla osallistujakato on ongelma. Omasta teltasta ajajat alkavat kuulemma olla kadonneet KV-kisoista, mikä vaikuttaa esim. koneenvalmistajien myyntilukuihin ja muuhun myyntivolyymiin. KF-uudistus 2008 kuulemma romahdutti moottorimyynnin volyymin ICA-aikaan verrattuna, väittävät asioista jotakin tietävät.
Ei ollut varmaankaan tarkoitus että näin käy?
Joka tapauksessa sekin osoittaa, että uudistukset pitää miettiä todella tarkkaan, jos haluaa pitää lajissa riittävästi väkeä mukana.