Kirjoittaja Aihe: Raketin pakarin asento  (Luettu 4776 kertaa)

1104

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
  • Mäntäohjattu
    • TSP
Raketin pakarin asento
« : 04.06.2011 09:10 »
Nyt voisi raksu isiä infota, että miten se raksun putken "piippi" pitää olla suunnattuna, ettei tule turhaan tekniikkalippua ???
Näitä on nyt näköjään sattunut...ja asiaa on kyselty. Onko tähän jossain olemassa selkee sääntö, lisämääräys, tiedote...? Ei ole osunnut silmiin...Löysin sääntökirjasta tämän kohdan ;D
Mistä lähdetään metsästämään tietoa ???

-9.2.16. Pakoputkisto
Pakoputkiston tulee päättyä kuljettajan taakse. Sen korkeus
maasta ei saa ylittää 45 cm. Em. määräys ei koske
luokkaa Formula 250. Suojaamaton pakoputkisto ei saa
koskettaa normaalissa ajoasennossa olevaa kuljettajaa.
Äänenvaimentimen ulostuloputken jonka halkaisija
on yli 3 cm, ei saa ylittää määriteltyjä rajoja ja sen tulee
olla suunnattu sivulle tai alaspäin, ei suoraan kohti
takapuskuria. Formula 250 luokassa ulostuloaukon tulee
olla suunnattu alaspäin. Raket luokkien moottorin
äänenvaimentajan tulee vastata voimassa olevaa luokitustodistusta.
Dille dong!! Kaikkien kytkinten isä Mr tönäri ;D

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: Raketin pakarin asento
« Vastaus #1 : 04.06.2011 09:52 »
Mikä luetun ymmärtämisessä on niin vaikeaa. Sääntö määrittelee aivan selkeästi "ulostuloputken jonka halkaisija on yli 3cm. ei saa ylittää määriteltyjä rajoja ja sen tulee olla suunnattu SIVULLE tai ALASPÄIN, ei suoraan kohti takapuskuria."Raketin ulostuloputki on halkaisijaltaan yli 3cm joten ei pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma. Nythän ei puhuta reiästä vaan ulostuloputken halkaisijasta. Lisäys "ei suoraan kohti takapuskuria" tuli viime vuonna johtuen muovipuskurien sulamisongelmasta. Käytäntö on ollut että kun pilli on vaakatasossa tai siitä alaspäin ei ole puututtu. 90 % kuljettajista/huoltajista ei pidä tätä minään ongelmana mutta aina joku vastarannan kiiski sopii mukaan. Jos se putki ei pysy oikeassa asennossa niin voihan niitä jousilenkkejä tehdä vaikka kotona uusia. Hiplataan sitä autoa muutenkin.
menee ne lujaa

1104

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
  • Mäntäohjattu
    • TSP
Vs: Raketin pakarin asento
« Vastaus #2 : 04.06.2011 10:23 »
Hyvä Jahnu.

Elikkä kaikki yli vaakatason kääntyvät päät ovat tekniikkalipun arvoisia, jos luetun ymmärsin oikein ;)
Sääntöhän on selkeä, mutta kun ei aina tiedä mitä "kabineteissä" on sovittu tai mihin lehteen on mahdollisia lisämääräyksiä painettu, niin on hyvä aina välillä tarkentaa ihmisille tulkintoja ;)

Nyt varmaankaan ei ole "vastarannan kiiskistä" kysymys, vaan siitä että säännöt olisivat kaikille suunnilleen tasapuoliset. Jos otetaan tekniikkalipulla pois yksi kilpailija jonka "piippi" on vaakatason yli ja toinen kilpailija jonka "piippi" on myös yli ja hän saa jatkaa, niin tämä voi herättää sitä kuuluisaa "vastarantaa" ihmisissä ::) (En tiedä oliko kyseessä kielletty tuhmakulma?)

Voitte ihailla "piippejä" kohta ilmestyvällä koosteella, jossa "piipit" on vinksin vonksin :D

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,9173.0.html

« Viimeksi muokattu: 04.06.2011 10:39 kirjoittanut 1104 »
Dille dong!! Kaikkien kytkinten isä Mr tönäri ;D

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Raketin pakarin asento
« Vastaus #3 : 06.06.2011 00:12 »
Kertaalleen videota katsellen kärkikolmikon kaikki kuskit olisivat tekniikkalipun ansainneet. Muiden osalta vaikeampi sanoa, kun kuvaajan huomio oli lähes pelkästään kärkikuskeissa (ja samalla tavoin käynee yli 90 %:lle ratatuomareista, mitä kilpailutapahtumiin tulee, btw).
Perässäjuoksija...


 

Team Laine Verkkokauppa