Pari viikkoa ehti kotona viettää aikaa ja taas reissun päälle. Aurinko paistoi iloisesti jo kotimaassa, joten ei huono alku reissulle.
Matkalla ollaan jälleen perheen kanssa, joten ehkä tässä ehtii viettää vielä turistinakin muutaman päivän, kunhan nyt ensin ehditään ensimmäiseltä kisapaikalta eteenpäin.
Kyseessä on siis kauden toinen kahden kilpailun matka, jossa tämä ensimmäinen kohde on Assen Hollannissa (ISS:n osakilpailu) ja toinen on Most Tsekeissä (EM-osakilpailu). Tässä vaiheessa kautta alkaa jo tuntua että kisoja on tullut ihan kiitettävästi eikä joka kerta tarvitse enää muistella miten päin auton kyytiin istuu.
Ensimmäinen fiilis Saksan maalle laivalta ajettaessa oli että tiet ovat tasaantuneet viime kerrasta vaikka edes uutta asvalttia ei ollut vedetty. Saattaa toki olla jotain vaikutusta että Scania sai maanantaina alleensa kuusi uutta Misukkaa. Täytyy vaan sanoa että tuollainen sarja linja-auton renkaita on hävyttömän hintaisia, vaikka sponssihintaan saatiinkin, kiitos siitä Euromaster Mäntsälälle.
Yön aikana oltiin jo perillä ja aamulla klo 9 aukesi Welcome Center. Sieltä paperit kuntoon ja varikolle viettämään perhepäivää. Eikös perheloma ole aina hyvä viettää varikolla että lapsetkin saavat tutustua virikkeelliseen ympäristöön eikä mihinkään leikkipuistoihin jossa kaikki on valmiina. Illalla tiimikin ehti paikalle ja loppuilta kului leirin pystytyksessä ja asioiden valmisteluissa.
Torstain päätteeksi tuli vielä kierrettyä tuo Assenin vauhdikas 4555 metriä pitkä rata kävellen ja katsottua mikä oli muuttunut sitten viime kerran. Samalla tuli seurattua yhden Super League Formula -tiimin varikkopysähdyksen harjoituksia. Niissä kyllä huomasi että harjoitusta tarvitsee tuollainen porukka ja laitteet pitää toimia. Sen ajan kun tuota harjoitusta seurasin, ongelmia oli sekä etu- että takapään nostajilla että vasemman etupyörän kiinni laittajalla. Vasemman takapyörän laittaja oli valmis todella nopeasti ja luotettavasti, mutta etupyörän laittajalla mutterit kimpoili auton alle ja muutenkin tuntui että se henkilö olisi kannattanut vaihtaa aika nopeasti. Takapään nostajalla tekniikka ei ollut oikein hallussa ja välillä hän roikkui tangon varassa, kun taas välillä perä nousi kevyesti. Tähän tietysti vaikutti se missä järjestyksessä nosto etu- ja takapään välillä tapahtui. Väärä järjestys ja homma ei vaan toiminut. Etupäässä nosto kyllä onnistui ihan hyvin, mutta pudotus ei meinannut sitten onnistuakaan. Pudotusvipu jumitti pahasti tai sitten siinäkin oli käyttäjässä vikaa, mutta kuskista noi harjoitukset eivät varmasti tuntuneet kovin kivalta kun monta kertaa peräkkäin rysäytetään alas ihan vain harjoituksen vuoksi. Se meinaan ei tule ihan pehmeästi alas vaikka jousitus onkin. Melkoisia kivirekiä siis...
Ja sitten asiaan eli perjantain ajoihin. Vapaissa harjoituksissa tehtiin taas erilaisia testejä ja nyt mullakin oli käytössä uuden mallin etukate joka parantaa downforcea ja muutenkin on linjakkaampi. Vanhoilla renkailla perä hieman luisteli ja konekin kaipasi tarkempia säätöjä, mutta muuten tiimille sijat 1. ja 2. vapaista harjoituksista. Aika-ajoon sitten uudet renkaat alle ja pito oli heti paljon parempi, kuten myös koneen kulku. Ajasta lähti liki pari sekuntia vapaisiin harjoituksiin nähden, mutta oli siellä muitakin parantajia. Tallikaveri Adam Kout oli edelleen 1. ja itse sijalla 3. Tässä vaiheessa oli vielä hyvä fiilis, vaikka silti tuntui että kovempaakin olisin päässyt pienillä ajolinjamuutoksilla.
Lauantai alkoi klo 8.00 toisilla aika-ajoilla. Lähdin noihin vanhoilla renkailla koska ajattelin että aikaparannusta ei varmaankaan tulisi siihen aikaan aamusta ja toisaalta suureen sijoituksen tippumiseenkaan ei ole vaaraa, koska aika oli kuitenkin sen verran hyvä perjantaina. Lähdin ajamaan kisa mielessä eli menin porukan mukana ja katsoin ohituspaikkoja sekä ohittelin hitaampia. Aikaparannukseen ei ollut mahdollisuuksia, mutta siitä huolimatta perjantai-iltana tehdyt muutokset eivät olleet hyvään suuntaan nopeuden kannalta. Luotettavuus ehkä kuitenkin parani ja se on pisteiden kannalta tärkeää. EM:ssä saadaan sitten uudetkin osat taas kiinni kun niihin tehdään hieman muutoksia alkuviikosta. Mutta tosiaan viime osakilpailun yhden finaalin voittaja Jurgen Reinke näytti että vauhti on täälläkin kohdallaan ja ajoi paalulle. Adam ei pystynyt parantamaan aikaansa ja näin hän on toisena eturivissä. Toiseen riviin ajoi hollannin Priscilla Speelman sekä norjalainen Erik Gjertsen. Oma lopullinen sijoitus aika-ajossa oli viides eli pääsen siis aloittamaan kilpailun kolmannesta rivistä sisäkurvin puolelta. Nyt vaan täytyy ottaa lähtö yhtä hyvin kuin monesti aiemmin ja olla kolmen sakissa ensimmäisessä kurvissa niin siitä on hyvä jatkaa.
Livetuloksia osoitteessa
http://www.superleagueformula.com/sf-live/live-timingParhaillaan siellä näyttää olevan Koirasen tiimin Wiman kehissä ja meidän kisa alkaa tuossa 18.35 Suomen aikaa jos jokun noita haluaa katsoa livenä.
Viikonlopun aikataulu löytyy osoitteesta
http://www.superkarts.eu/supertkarteu/SLF2011%20Assen%20Timetable%20(v5%203%201).pdf