Oman 4 v. ajamisesta kokemuksia.
90 cm Cadet runko on hyvä, koska akseliväli on riittävän pitkä. Ns babykarteissa se on niin lyhyt että jarrutus mutkassa aiheuttaa lähes aina pyörähdyksen. Lisäksi niissä on jostain syystä liian isot renkaat, leveys heikentää pitoa. Ajaminen paranee kun vaihtaa Cadetin kapeat Vegat alle. Näitä 90 cm runkoja on vähemmän liikkeellä, joten voi joutua tyytymään 95 cm runkoon. Ja Cadet rungolla voi ajella 10 v asti. Toki se pitää päivittää uudempaan parin vuoden välein niin kuin iskänkin auto.
Mutta se tärkein huomio. Nelari on aivan ehdoton aloittajan moottori. Varmakäyntinen, savuton ja hiljainen. Jos arveluttaa että tämä 4T-Raikkönen jää naapurin 2T-Kovalaisen jalkoihin, hyvä alavääntö korvaa huippukierrokset. Nelarin nopeutta on helppo säätää, 2T ottaa kierroksia vaikka rajoittaa kaasua eikä 2T lähde liikkeelle ilman reilua kaasunkäyttöä. Huoltotarve nelarilla on olematon, kuten ruohonleikkurissa.
Oikein ihmettelen että 4T ei ole niin yleinen. Esim Hondalla on valmis paketti kytkimineen ja hinta on alle Cadetin koneen. Tehoa on 3 hp, mutta väännön takia lähtee kuin nappi. Ainakin Speedmakerilla Riihimäen Lavinnon radalla on Hondia hyllyssä.
Dino/Honda vm -90, muistaakseni myin 600 eurolla viime syksynä.
No meidän 5 v vaihtoi kyllä vuoden jälkeen Cadet koneeseen ja uuteen runkoon ja veti sitten oikein huolella rengaskasaan kun yritti sladata mutkassa. Nyt taas körötellään ja opetellaan oikeaa ajovauhtia. Iskää kaduttaa kun myi nelarikoneisen pois.
PS. Raket 85 koneista, edes kytkimellistä ei pidä harkita. Aivan liikaa vauhtia ja hitaaksi sitä ei saa säädettyä millään.