Kaipailisin minäkin viisaita sanoja aloittelijalle kaasarin säädöistä...
Keimola FK:n sivuilla sanotaan: "Molemmat suutinruuvit (H ja L) kierretään varovasti kokonaan kiinni.
Sitten korkeakierrosruuvi (H) avataan yksi kierros ja matalakierrosruuvi (L) yksi kierros. Tämä on perusasetus, jolla moottori toimii joka tapauksessa. Kaasuttimen säätö paremman suorituskyvyn saamiseksi tehdään kokeilemalla erilaisia suutimen asetuksia.
H-ruuvia ei saa kuitenkaan milloinkaan olla vähempää kuin 3/4 kierrosta auki. Moottori ei saa silloin tarpeeksi polttoainetta ja voitelua ja se voi tällöin leikata kiinni."
Samaa sanoo raketin ohjekirja.
Kuitenkin toisaalla täällä foorumissa sanotaan mm. näin: "Cadetin kaasarin perussäätö on
H ruuvi kierros auki j a L ruuvi kaksi kierrosta auki. Näillä se toimii varmasti. Kun rupeaa säätämään niin H ruuvia kiinnipäin max 1/4 kierrosta. L ruuvia voi avata mutta menettää tyhjäkäyntiä joten sitä pitää isontaa"
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6942.0.htmlEli sanokaas nyt joku minua viisaampi että miten tuo nyt oikein menee... Aloitanko säädön avaamalla molemmat yhden kierroksen? Vai H kierroksen ja L kaksi kierrosta? Onko tosiaan niin kuin tuossa sanottiin, että "H-ruuvia ei saa kuitenkaan milloinkaan olla vähempää kuin 3/4 kierrosta auki."?
Katselin tämän päivän ajon jälkeen että tulppa on musta ja hiukka öljyinen. Samoin katselin että oli pakokaasun mukana sumuttanut taka-akselille mustaa öljyä. Asetus on nämä ajetut pari viikkoa ollut H=3/4 ja L=2 1/4. Bensana Nesteen 98E5 + 4% motulia. Kuvittelen ainakin että suorilla röpöttää aika alhaisilla kierroksilla muihin cadetteihin verrattuna. Epäilen tosin että poika ei välttämättä paina kaasua aivan pohjaan, röpöttääkö raket 60 jos näin on? Vai johtuuko musta tulppa siitä että 6v poika ei vielä näiden parin viikon ajojen jälkeen paina herkeämättä kahva edellä...
Ai niin, yksi vielä: bensaletkussa n. 3cm pitkä ilmakupla 10cm ennen tankkia olevassa mutkassa. Onko tämä ok?