Kirjoittaja Aihe: cadetin kaasarin säädöt  (Luettu 10675 kertaa)

akaa

  • Vieras
cadetin kaasarin säädöt
« : 10.06.2011 18:03 »
kuinkahan paljon cadetin kaasarin ruuvien l ja h pitää olla auki jotta kulkupuoli olisi kohdillaan? vai onko 1 kierros molemmissa paras?

kakkoskuski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: cadetin kaasarin säädöt
« Vastaus #1 : 10.06.2011 21:15 »
Kokeile L=2,5 ja H=0,5

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: cadetin kaasarin säädöt
« Vastaus #2 : 05.07.2011 21:24 »
Kaipailisin minäkin viisaita sanoja aloittelijalle kaasarin säädöistä... :)

Keimola FK:n sivuilla sanotaan: "Molemmat suutinruuvit (H ja L) kierretään varovasti kokonaan kiinni. Sitten korkeakierrosruuvi (H) avataan yksi kierros ja matalakierrosruuvi (L) yksi kierros. Tämä on perusasetus, jolla moottori toimii joka tapauksessa. Kaasuttimen säätö paremman suorituskyvyn saamiseksi tehdään kokeilemalla erilaisia suutimen asetuksia. H-ruuvia ei saa kuitenkaan milloinkaan olla vähempää kuin 3/4 kierrosta auki. Moottori ei saa silloin tarpeeksi polttoainetta ja voitelua ja se voi tällöin leikata kiinni."
Samaa sanoo raketin ohjekirja.

Kuitenkin toisaalla täällä foorumissa sanotaan mm. näin: "Cadetin kaasarin perussäätö on H ruuvi kierros auki j a L ruuvi kaksi kierrosta auki. Näillä se toimii varmasti. Kun rupeaa säätämään niin H ruuvia kiinnipäin max 1/4 kierrosta. L ruuvia voi avata mutta menettää tyhjäkäyntiä joten sitä pitää isontaa"
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6942.0.html

Eli sanokaas nyt joku minua viisaampi että miten tuo nyt oikein menee... Aloitanko säädön avaamalla molemmat yhden kierroksen? Vai H kierroksen ja L kaksi kierrosta? Onko tosiaan niin kuin tuossa sanottiin, että "H-ruuvia ei saa kuitenkaan milloinkaan olla vähempää kuin 3/4 kierrosta auki."?

Katselin tämän päivän ajon jälkeen että tulppa on musta ja hiukka öljyinen. Samoin katselin että oli pakokaasun mukana sumuttanut taka-akselille mustaa öljyä. Asetus on nämä ajetut pari viikkoa ollut H=3/4 ja L=2 1/4. Bensana Nesteen 98E5 + 4% motulia. Kuvittelen ainakin että suorilla röpöttää aika alhaisilla kierroksilla muihin cadetteihin verrattuna. Epäilen tosin että poika ei välttämättä paina kaasua aivan pohjaan, röpöttääkö raket 60 jos näin on? Vai johtuuko musta tulppa siitä että 6v poika ei vielä näiden parin viikon ajojen jälkeen paina herkeämättä kahva edellä... :D

Ai niin, yksi vielä: bensaletkussa n. 3cm pitkä ilmakupla 10cm ennen tankkia olevassa mutkassa. Onko tämä ok?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011 21:26 kirjoittanut maxiv »
- MarkoV

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: cadetin kaasarin säädöt
« Vastaus #3 : 05.07.2011 22:50 »
Meillä oli Cadetissa L ruuvi 2.5 auki, H ruuvi 0.45-0.6 auki kelistä ja radasta riippuen. L ruuvi oli aina samassa säädössä ja vaan H ruuvia muutettiin. Ruuvien asento riippuu myös kuskin vauhdista, ruuveja pitää vetää noista asetuksista hieman kiinni jos vauhdissa on vielä selvästi eroa cadettien kärkikuskeihin. Hyvä nyrkkisääntö on että mutkasta lähtiessä pitää näkyä pieni ( mutta vain pieni ) pölähdys savua pakoputkesta. Jos cadetissa on kiinni kannessa lämpöanturi paras kulku on noin 180-186 asteen lämmöillä.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: cadetin kaasarin säädöt
« Vastaus #4 : 05.07.2011 23:51 »
Kiitos vastauksesta! Eli tuo H-ruuvin 3/4 kierroksen minimi ei sitten pidäkään paikkaansa?

Vaikka tässä vaiheessa ei sitä "parasta kulkua" haetakan, vaan lähinnä että pelit toimisi *oikein* ja pysyisi ehjänä, niin taitavat kuitenkin käydä pitkälti käsi kädessä...

Mites tuo ilmakupla bensaletkussa - pitäisikö se saada kokonaan pois?
- MarkoV

timpa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: cadetin kaasarin säädöt
« Vastaus #5 : 06.07.2011 17:14 »
Ei pitäs haitata mitään jos kaasari muuten kunnossa.Pumppaahan se bensaa vaikka siel on ilmakupla

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: cadetin kaasarin säädöt
« Vastaus #6 : 25.07.2011 14:56 »
Jos vauhti ei ole lähelläkään sitä radalla ajettavaa maksimia niin laita ne molemmat 1 kierroksen auki ja kuskin kanssa radalle mahdollisimman usein ja mielellään pois radalta ennekuin kuski väsähtää täysin.

Sitten kun alat hakemaan sille kaverille sitä viimeistä 0,5s niin sitten ne kympät ja satkut kaasarista, renkaista, rungosta ja kuskista.



"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi


 

Team Laine Verkkokauppa