Kirjoittaja Aihe: Jarrut laahaa  (Luettu 22506 kertaa)

Tron

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Jarrut laahaa
« : 20.06.2011 19:06 »
Mikähän mahtaa olla suurin syy että CRG:ssä VEN4 jarru laahaa ja hidastaa vauhtia?

Pukilla ilman ketjuja pyörittäessa huomaa (ja kuulee) että jarrukengät ovat kiinni levyssä koko ajan. Pyörii max pari kierrosta vaikka miten antaa vauhtia.

-Kengät ovat kuluneet, kulutuspintaa noin 3mm kummallakin puolella.
-jarrusylinterien ja pääsylinterin kumiosat on vaihdettu keväällä
-jarruneste on vaihdettu keväällä
-Sylinterit näyttivät olevan ok. Väri tasainen ja ei kulumaa näkyvissä.
-joku sylinteri aina näyttää palauttavan irti kengistä mutta ei kaikki
-itse jarrusatulaan on tullut jarrupalojen kohdalle kulumajäljet, urat jopa.
-Palat heiluu pidikkeissään, mutta aina joku kohta on kiinni levyssä

Ostanko dremelin ja tasoittelen nuo satulan kulumajäljet/urat?
Ostanko uudet jarrupalat? (eikös ne kuulu käyttää loppuun? :-) )
Ilmaanko uudelleen?
Heitän kuikkaan tuon järjestelmän ja hankin toisen?

Kenelläkään kokemusta/vihjeitä mitä kannattaisi tehdä? Onko tämä joku ihan yleinen ongelma VEN4:n kanssa ja korjattavissa?

-Heikki A

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #1 : 20.06.2011 19:23 »
Satulan kulumajäljista voi aloittaa, jos palat eivät liikut sulavasti satulaa vasten niin palaan kohdistuu vääntömomentti ja palan runko voi vääntyä josta aiheutuu taas laahaamista. 

Mites jarrulevy, heiluuko levy jarrukeskiössä moitteetta?

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #2 : 20.06.2011 19:56 »
Kyllä männän pitäisi palautua vaikka jarrupala ei liikkuisikaan.

Kulunut jarrupala saattaa muuten aiheuttaa sen, että mäntä tulee kovin ulos ja menee sylinterissä hieman vinoon asentoon. Jarrupalat jos ovat kuluneet hieman vinoksi niin sitten veikkaisin, että vika on siinä. Tee pellistä jarrupalan muotoisia shimmejä männän ja palan väliin niin mäntä ei tule niin ulos ja saat jarrupaalt kulutettua paremmin loppuun.

Ei kannattaisi paljoa hioa satuloita, mieluummin hanki sellaista alumiinin hitsaus- tai juotoslankaa ja täytä kolot sillä. Sen sitten hiooo tasaiseksi. Voi ne täyttöhitsatakin, itse tein kerran sillä tavalla kun ei ollut tuota juotoslankaa.

TA
eksyvä ei tietä kysy

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #3 : 20.06.2011 21:17 »
Jarrupaloja et voi kuluttaa loppun mikäli et lisää täytettä mäntien ja jarrupalojen väliin korvaamaan kulutettua jarrupalaa...
-Jarru sylinterin männät ovat tulleet niin ulos koloistaan, että pääsevät menemään vinoon & jumittavat.
Jarrusi ovat tod.näk ottaneet ilmaa, että vuotaneet ja nesteet ovat loppu...

Korajausehdotus on että:
Pura takajarrut ja putsaa ne.
Kasaa männät jarrurasvalla.
Asenna uudet palat. (Mittaa palojen korkeus. Lisää sitten simmeja, palojen kulumisen mukaan)
Uudet nesteet,,, ja kovaa ajoa....
Minä mitään tiedä.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #4 : 20.06.2011 21:20 »
Tee itse tai hommaa Jaatiselta jarrupalojen taakse tuleva shimmilevy, joka laitetaan kun paloista noin on puolet ajettu. Kun keskiura on liki lopussa, heitä palat menemään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #5 : 20.06.2011 21:25 »
VEN4- jarrut on mallia "itsesäätyvät jarrut" joten eivät tarvitse shimmilevyjä.

Tron

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #6 : 20.06.2011 21:49 »
Teki mieli väittää että jarrupalat eivät ole vinot, mutta kävin sitten tarkistamassa. :)

Se toinen, jonka olin tarkistanut, oli suora, mutta toinen pala oli kulunut reilu millin vinoksi. En ajatuksissani ollut mitannut sitä toista palaa ollenkaan. Sylinterit tosiaan tulevat aika reilusti ulos ja ehkäpä ne siksi vanhassa jarrussa kääntyvät vähän ja jumittavat. Tuo vino jarrupala olisi siitä tuloksena.

Kiitoksia tosi hyvistä johtolangoista vian korjaamiseksi!

Koska toinen pala on jo vino, niin hankin uudet palat ja kokeilen niillä. Yritän pitää sylinterin liikkeen mahd. pienenä. Pitää etsiä myös tuo alumiinin juotoslanka ja täyttää ne kulumisjäljet satulassa.

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #7 : 21.06.2011 08:51 »
Tarkista myös et se levy on keskellä sitä satulaa, ettei sen takia hinkkaa toiseen reunaan.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #8 : 21.06.2011 15:27 »
VEN4- jarrut on mallia "itsesäätyvät jarrut" joten eivät tarvitse shimmilevyjä.

Toki ei tarvitse mitään shimmilevyjä, jos heittää palat aina puolessa välissä kulutuspintaa mäkeen ja laittaa uudet, vähintään 27 e/pala.

Jos palat meinaa ajaa loppuun, puolessa välissä palaa tarvitsee shimmilevyn, tai männät tulevat liian ulos ja jumittavat. Lisäksi kun palat on puolessavälissä, itsesäätyvä jarrulevy heittää suorilla palat liian ulos, jolloin jarrutuntuma on mitä sattuu.

Pätee CRG;hen ja esim. Maranelloon joissa samat jarrut.

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #9 : 21.06.2011 17:02 »
VEN4- jarrut on mallia "itsesäätyvät jarrut" joten eivät tarvitse shimmilevyjä.

Toki ei tarvitse mitään shimmilevyjä, jos heittää palat aina puolessa välissä kulutuspintaa mäkeen ja laittaa uudet, vähintään 27 e/pala.

Jos palat meinaa ajaa loppuun, puolessa välissä palaa tarvitsee shimmilevyn, tai männät tulevat liian ulos ja jumittavat. Lisäksi kun palat on puolessavälissä, itsesäätyvä jarrulevy heittää suorilla palat liian ulos, jolloin jarrutuntuma on mitä sattuu.

Pätee CRG;hen ja esim. Maranelloon joissa samat jarrut.



Tämä on ihan hyödyllinen tieto  :). Mulla kun on just vähän tuota ongelmaa, että jarrututuma on löysän puoleinen ja tykkäisin että olis jämäkkä. Täytyy askarella sinne väliin pientä tilkettä :D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #10 : 21.06.2011 17:16 »
Muistat sitten vaan vaihtaa ne palat ennen kuin ne menee metallille.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #11 : 21.06.2011 22:17 »
Täytyy askarella sinne väliin pientä tilkettä :D
Tee vanhoista paloista. Pala-aine lähtee taltalla ja hiomalla.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #12 : 22.06.2011 09:41 »
Tai vie jarrukorjaamoon, ne ottaa palasta nopeasti kitkapinnat pois. Valmiitakin saa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #13 : 22.06.2011 12:53 »
Jos tarvitset hyväkuntoisen satulan ja pääsylkän niin (ajettu n. yksi kesä),

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,8903.0.html


-Japé-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #14 : 17.05.2012 11:32 »
Jatketaan vanhaan topiciin samasta aiheesta.

Yksi viikonloppu kunnostettiin sukulaisen vanhaa 90-luvun kartia, joka on ollut seinällä muutaman vuoden. Havaittiin, että jarrunesteet on tullut pihalle satulasta. Jarrut purkuun. Puratessa huomiona, että männät hiukan hapettuneet, kevyt hionta, jarruvaseliinit sisään, liikkuu. Toisesta ilmausruuvista jenkat hajalle satulasta, joten joutui tehdä uudet. Vanhat nesteen jämät pois, uudet tilalle, palat melko uudet entuudestaan, liitosten ja letkujen tarkistus ja kiristys. Jarrut kasaan, ei vuotoja, ilmaus ja polkimen säätö. Viat: Palat liikkuvat vain minimaalisesti molemmin puolin, toisella vielä huonommin kuin toisella. Lisäksi alkavat liikkua vasta kun poljin ja nestesäiliön vivun liike on yli puolen välin. Vikaa ei löydetty, joten kommentteja tarttis kiitos.

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #15 : 17.05.2012 12:21 »
Kuvassa alakulmissa on pultit (menee jarrupaloihin kiinni) missä on holkki ja jousi niiden päällä. Onkos nuo missä kunnossa? Ennen omaa jarruremonttia nuo oli aika huonossa hapessa.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #16 : 17.05.2012 12:42 »
Jatketaan vanhaan topiciin samasta aiheesta.

Yksi viikonloppu kunnostettiin sukulaisen vanhaa 90-luvun kartia, joka on ollut seinällä muutaman vuoden. Havaittiin, että jarrunesteet on tullut pihalle satulasta. Jarrut purkuun. Puratessa huomiona, että männät hiukan hapettuneet, kevyt hionta, jarruvaseliinit sisään, liikkuu. Toisesta ilmausruuvista jenkat hajalle satulasta, joten joutui tehdä uudet. Vanhat nesteen jämät pois, uudet tilalle, palat melko uudet entuudestaan, liitosten ja letkujen tarkistus ja kiristys. Jarrut kasaan, ei vuotoja, ilmaus ja polkimen säätö. Viat: Palat liikkuvat vain minimaalisesti molemmin puolin, toisella vielä huonommin kuin toisella. Lisäksi alkavat liikkua vasta kun poljin ja nestesäiliön vivun liike on yli puolen välin. Vikaa ei löydetty, joten kommentteja tarttis kiitos.

Onkos jarrupääsylinteri myös kunnostettu? Jos syteemi on ollut kuivana, niin voi melkein 100% varmuudella sanoa pääsylinterin tarvitsevan kunnostusta myös.

-Japé-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #17 : 10.03.2013 12:29 »
Viime keväänä tuo projekti jäi tosiaan tuohon, nyt asia otettu uudelleen keskusteluun.

wannabe75: Kyllä nuo pultit jousineen oli muistaakseni ihan ok, mutta pitää tarkistaa vielä uudestaan. Kannattaisiko kierteiden väliin laittaa jotain kuparitahnaa, tms? Oliko niin, että nuo pultit tulee ruuvata niin kireälle kuin mahdollista?

Slowfly: Pääsylinteri jäi vähemmälle huomiolle ja oikeastaan vasta vastauksesi jälkeen käytiin miettimään tarkemmin tuota pääsylinterin kuntoa. Onko olemassa mitään yleisohjetta kuinka tuota pääsylinteriä voisi kunnostaa? Jos osia pitää vaihtaa, niin ongelma on se, ettei yli 20 vuotta vanhaan karttiin saa varaosia, mutten tiedä voisiko pääsylinteriä korvata jonkun nyky-kartin pääsylinterillä? Tarkoitus olisi kuitenkin saada tämä vanha-auto radalle, ennemmin kuin ostaa uusi käytetty runko.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #18 : 10.03.2013 14:17 »
Kuulostaa kyllä siltä että jossain on ilmaa tai pääsylinterin mäntä ei palaudu alkuasentoonsa.
Pääsylinteriksi voit vaihtaa nykyäikaisemman mallin jos vanhasta ei saa kalua.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013 18:10 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #19 : 10.03.2013 14:28 »
Vanhemmissa jarruissa aloihin tulevat pultit ja niiden vastapuolella olevat jouset, vetivät palat takaisin ettei ne laahaa.
Ts. pultit laitetaan tiukalle. Nykyjarruissa palat kelluu ja ovat siten "itsesäätyviä". Mutta niissäkin kun pinta alkaa olla lopussa alkaa sylinterit jumittamaan, shimmipalat tai vanhat palat alle palauttaa sylinterit alkukohtaan.

Loppupelissä vanhoja syöpyneitä jarrusylintereitä ei kannata kunnostaa, sama koskee pääsylintereitä. Tietysti jos puhutaan entisöinnistä niin se on eri juttu.

Yleismalliset jarrut saa mihin karttiin vaan pienellä sovittamisella. Valmiita sovitepalojakin on saatavissa. Pääsylintereiden hinnat alkaen 35 euroa ja 2-mäntäiset caliberit alkaen 55 euroa.  Sama juttu kun ns. merkkijarru hajosi ja uusi olisi maksanut 500 euroa. Tarvikejarru kiinni ja jarrupalatkin maksaa enää alle puolet merkkijarrusta. Jarrutustehossa en huomannut eroa.
-petri-

-Japé-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #20 : 10.03.2013 16:37 »
Onhan se aina mahdollista, että jossain olisi edelleen ilmaa tai ettei pääsylinterin mäntä palaudu alkuasentoonsa. Pitää myös muistaa tarkistaa, että nuo pultit ovat tiukalla. Mielestäni kyllä ovat ja ilmavuotoja ei havaittu, joskin niiden havaitseminen ei aina ole helppoa. Yritämme silti kunnostaa tuota vanhaa pääsylinteriä, ja kaikki vinkit sen kunnostamiseen ovat tervetulleita.

Jos vanhan pääsylinterin kunnostamisesta ei kuitenkaan tulisi mitään, niin siltä varalta olisi mukava tietää mistä noita yleismallin pääsylintereitä kannattaisi hankkia? Nuo yleismallin pääsylinterien hinnat kuulostaa ihan kohtuullisilta. Alla kuva myös nykyisestä pääsylinteristä.


enpu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #21 : 28.09.2013 19:21 »
Mikähän mahtaa olla jarruissa vikana, kun välillä tuntuu että jarrupoljinta pitää painaa enemmän ja välillä vähemmän että jarruttaa.
Aina pääsuoran jälkeen ekassa mutkassa täytyy poljinta painaa selvästi enemmän, että jarruttaa.

Jarrupalat on ihan uudet ja jarrut on ilmattu.
Jarrut ovat VEN 05.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #22 : 28.09.2013 19:32 »
Viisastelijan vastaus kuuluu näin: Pääsuorien jälkeisiin mutkiin tullaan aina lujaa, eli jarrulla ollaan vähän kovemmin...

Mutta muuten tollanen oire kyllä viittaa siihen ilmaan järjestelmässä. Onko ne varmasti oikeesti ilmattu?!

Onko hyvät palat? Oletko esim. sitonut jarrulla mutkissa ja siten kiillottanut ne kitkapinnat liukkaaksi. Jos näin on käynyt voit raapia ne palat taas karheaksi pyörittämällä niitä asvaltilla.

enpu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #23 : 28.09.2013 19:43 »
Niin siis tarkoitin että jarrupoljinta pitää painaa pidemmälle, ennenkuin alkaa jarruttamaan.

Täytyy varmaan kokeilla vielä ilmata uudestaan, paljonko sitä jarrunestettä pitäisi sinne säiliöön jäädä? puoliväliin?

Ja ne palat on semmoset punaset Jaatiselta, enkä mä niitä missään pyöritelly  :-[

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #24 : 28.09.2013 19:55 »
Jarrunestettä sen verran, ettei tulvi yli kun laitat sen kannen ja kumin säiliöön kiinni. Tämä kannattaa tsekata aina paloja vaihtaessa, muuten jää kantamaan.
Ilmaus siten, että rauhallisesti painaa jarrua. Ilmaukseen suosittelen ostamaan semmoisen yhteen suuntaan päästävän venttiilin. Aika oiva kapistus...

Paljonkohan levy pääsee uimaan sivuttain ja "hakkaamaan" paloja kauemmaksi? Jos on hirveästi väljää, niin sitten se jarrun kauas ajautuminen selittyy tolla.

enpu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #25 : 29.09.2013 15:47 »
Nyt kun tulin ajamasta, huomasin että jarrusatulan kohdalla taka-akselin ja runkoputken päällä on pisaroita nestettä.

Onko tuo sen merkki että jarrut vuotaa?
Ja kaikki johtuu siitä?

Korjaantuuko vaihtamalla tiivisteet vai miten?

enpu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #26 : 01.10.2013 20:29 »
Paljonkohan levy pääsee uimaan sivuttain ja "hakkaamaan" paloja kauemmaksi? Jos on hirveästi väljää, niin sitten se jarrun kauas ajautuminen selittyy tolla.

Paljonko tuo jarrulevy saisi liikkua sivuttain?
Ja jos liikkuu liikaa, niin miten se korjataan?

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #27 : 01.10.2013 20:50 »
Kyllä se kauemmaksi ajautuminen jo vähän tolla vuotamisella selittyy. Tuota jarrulevyn sallittua uimista on tässä vähän vaikea alkaa selittää. =)

Uusilla osilla se lähinnä sitten korjautuu (joko/tai levy, holkit, keskiö)

enpu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #28 : 01.10.2013 20:58 »
Tuli tänään vaihdettua tiivisteet jarrusatulaan ja ilmattua jarrut.
Parin ajokerran jälkeen näytti ettei jarrut enää vuoda, mutta toimivat yhtä huonosti kuin aikaisemmin.

Jarrulevy ilmeisesti kuuluu olla millilleen keskellä satulaan nähden?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2013 21:01 kirjoittanut enpu »

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Jarrut laahaa
« Vastaus #29 : 01.10.2013 22:21 »
Mielellään ihan keskellä.

Siis se edelleenkin tekee sitä, että pakenee kauemmaksi ja poljintuntuma löytyy vähän mistä sattuu?


 

Team Laine Verkkokauppa