Tuli tässä mieleeni pari asiaa näitä karting forumin juttuja lukiessa.
Voisiko joku kertoa, miksi mini-luokka lopetettiin? Vai onko kyseessä AKK:n halu lopettaa raket ja yamaha-luokat? Tänä kesänä olen oikein seurannut mitä tämä mini-luokan lopetus on tuonut tullessaan. Lisää kolareita raket-juniorissa (=kokemattomat kuskit ja tehokkaat autot), autojen ajo-ominaisuudet kyseenalaiset (penkit täynnä lyijyä, että minimipaino kevyillä kuskeilla saavutetaan) ja huippuna ns "bonus"- nousupisteet. Osallistujia on paljon ja kaikki osallistujat huomioidaan pisteitä laskettaessa mutta nousupisteitä ei anneta kuin "täysi-ikäisille". Aivan älytöntä. Jatkossa tulee olemaan useita kymmeniä osallistujia raket-yleisessä kun taas yamaha-junnuissa ei muutaman vuoden päästä ole ketään, vain muutama jotka ovat olleet liian vanhoja bonus-pistejärjestelmään. Kyllä on taas oikein viimeisen päälle harkittu pistelaskusysteemi. Voisikohan AKK ottaa järjenkäteen ja järkeistää tätä ensi kaudelle vai onko se liikaa toivottu.
Ja toinen on tää autojen punnitus. Tiedän mitä säännöt sanovat kilpailupaikan vaa'asta ja punnituksesta mutta kuitenkin. On tosi ihmeellistä, että kisojen välillä on 2 viikkoa niin paino (=kuski+auto) on punnitusten mukaan noussut 3-4 kg, vaikka auto on aivan sama ja kuski ei viikkopunnitusten (2x kotona/ vko) ole lihonnut eikä laihtunut. Joten olisiko se aivan mahdoton ajatus kalibroida kilpailupaikan vaaka näyttämään oikein, esim. muutos sääntöihin, vaan tarkistus pakolliseksi ei suositus ja tarkastustodistus näkyville vaan viereen. Mitataanhan kaikkea muutakin ja pilkutetaan, miksi ei siis vaa'an näytön oikeellisuutta. Ajatelkaa kuinka paljon esim raket-kuski, joka painaa auton kanssa kilpailupaikan vaa'an mukaan 114 kg (oikeasti kalibroidulla vaa'alla 110 kg) antaa tasoitusta keveämmälle kuskille, joka kilpailupaikan vaa'an mukaan painaa lyijyjen lisäyksen/vähentämisen jälkeen 110 kg (joka tosiasiassa painakin kalibroidulle vaa'alla punnittuna 96 kg) Ja tämä korostuu vain enemmän, mitä painavampi kuski on kyseessä.
Toivon totisesti, että AKK herätään kuuntelemaan kentän ääntä ja antaan mahdollisuuden kaikille halukkaille harrastaa kartingia. Ei kaikessa toiminnassa tarvitse olla kansainvälisyys tähtäimessä. Meillä on/on ollut todella toimivat mini-, raket- ja yamaha-luokat. Tällä menolla vain varakkaat ajavat ja luokkina ovat hienot kansainväliset kf- ja tag-luokat. No aika näyttää löytyykö sitä järkeä AKK:sta. Vähän kyllä epäilen.