kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Tekniikka ja säännöt => : Jannek 02.11.2011 13:10
-
linkki koko kirjan sisältöön
http://multimagazine.fi/index.php?id=saantokirja (http://multimagazine.fi/index.php?id=saantokirja)
ja karting osioon
http://62.236.120.40/AKK-Motorsport/402662/AKK_7_karting.pdf (http://62.236.120.40/AKK-Motorsport/402662/AKK_7_karting.pdf)
-
Mielenkiintoista olisi tietää, miksi kf6:n minimipainoa pudotettiin, kun lasten koko on koko ajan kasvamaan päiin, mikä lisää painoa yleensä liki väistämättä.
Millä perusteella muuten "Suomen kovimmaksi lasten kansalliseksi kilpaluokaksi" tai jotenkin sinne päin hehkutettua kf6:tta saa ajaa pelkällä juniorilisenssillä, kun raket on jaettu junioriin ja yleiseen...?
-
Mielenkiintoista olisi tietää, miksi kf6:n minimipainoa pudotettiin, kun lasten koko on koko ajan kasvamaan päiin, mikä lisää painoa yleensä liki väistämättä.
Millä perusteella muuten "Suomen kovimmaksi lasten kansalliseksi kilpaluokaksi" tai jotenkin sinne päin hehkutettua kf6:tta saa ajaa pelkällä juniorilisenssillä, kun raket on jaettu junioriin ja yleiseen...?
KF6 kuskeja pidetään nälässä kun luokka on muuten niin kallis. Meidän kuskilla oli vielä 11 kg lisäpainoja KF6 autossa kunnes siirryttiin RotaxJunnuun. Nyt pelkkä auto painaa 105 kg. Saa jo syödä Kebabbia.
Ei riitä porukkaa vielä junioreihin ja yleiseen. Ts. miksi vaatia yleisen lisenssiä jos sille ei ole luokkaa. Yleinen lisenssi kyllä tarvitaan Challengeen, mutta se on taas sarja ei luokka. Alkää nyt enää siitä MTV3 jutusta...
-
Huom!.
Sivu 177.
Kohta 9.2.8 Umpinainen ketjusuoja on pakollinen.
-
Huom!.
Sivu 177.
Kohta 9.2.8 Umpinainen ketjusuoja on pakollinen.
Tuossa taas puuttuu tarkennus mitä sana "Umpinainen" käytännössä tarkoittaa. Saako ketjusuoja olla tehty useammasta kappaleesta? Saako siinä olla tuuletusreikiä (joita monissa malleissa on)?
Tuon jälkeen ei säännön mukaan saa kytkinkään enää hajota. ;) Sääntötekstin kirjoittaminen on vaikea laji ja varsinkin jos tehdään suomennoksia kansainvälisistä säännöistä, jopa merkitykset voivat muuttua. Monesti toivoo että ennen noiden sääntöjen julkaisemista ne käytäisiin jollain kokoonpanolla kaikin puolin läpi ja muutettaisiin kaikki asiat kerralla, eikä vain kopioitaisiin sääntöjä vanhasta. Tämä koskee monia muitakin moottoriurheilulajeja kuin AKK:n alaisia. Keväällä kaikki voi olla vielä ihan ok, mutta syksyllä voidaankin sarjatulokset ratkaista noiden lipsahduksien tai sanamuotojen takia ja sitten kenelläkään ei ole kivaa. Suomessa ei pitäisi voida vedota siihen että ranskankielinen versio ratkaisee.
-
Juu, tämä on mielenkiintoinen kysymys. Umpinainenhan tarkoittaa oikeasti täysin suljettua koteloa, jonka sisäpuolella umpinaisessa tilassa on ketju molempinen vetorattaineen, joten myös ketjun alapuolen tulisi olla koteloitu. Ketjusuoja kun ei saa olla alapuoleltakaan avoin, jos se on säännöissä määrätty umpinaiseksi... :o
-
Eikä laiteta irtonaisia lauseita erilleen aihekokonaisuudesta !!!
9.2.8. Ketjusuoja
Umpinainen ketjusuoja on pakollinen. Sen tulee suojata
tehokkaasti moottorin ja akselin ketjupyörän keskitasolle
asti. Lisäksi sen tulee suojata moottoreissa joissa
on kytkin mahdollisilta kytkimen hajoamisilta. Lisäksi
sen on suojattava tehokkaasti sivulta, etteivät kuljettajan
sormet voi tarttua ketjuun.
Eli saa olla edelleen avoin akselien keskitasosta alaspäin. (näin ainakin tuon käsittää ja on siten aikaisemminkin tulkittu)
-
Eikä laiteta irtonaisia lauseita erilleen aihekokonaisuudesta !!!
9.2.8. Ketjusuoja
Umpinainen ketjusuoja on pakollinen. Sen tulee suojata
tehokkaasti moottorin ja akselin ketjupyörän keskitasolle
asti. Lisäksi sen tulee suojata moottoreissa joissa
on kytkin mahdollisilta kytkimen hajoamisilta. Lisäksi
sen on suojattava tehokkaasti sivulta, etteivät kuljettajan
sormet voi tarttua ketjuun.
Eli saa olla edelleen avoin akselien keskitasosta alaspäin. (näin ainakin tuon käsittää ja on siten aikaisemminkin tulkittu)
Toki ainakin itse luin koko sääntökohdan, jonka vuoksi noi kysymykset ilmaan heitin. Jos tulkinta on tiukka, niin Tillet kelpaa, mutta KG ei, koska siinä on tuuletusreikiä. Jos taas KG kelpaa, niin saako Tillettiin porata noita tuuletusreikiä? Kuten huomaatte, yksi pieni sana voi aiheuttaa tulkintoja.
-
Eihän tuossa mitään.
Otetaan yksi kpl (ehjä) kuljettajan sormi ja koitetaan ettei se voi tarttua ketjuun.
;)
Lisäksi sen on suojattava tehokkaasti sivulta, etteivät kuljettajan sormet voi tarttua ketjuun.
Jos sormi ei mene tuuletusaukosta läpi niin pitkälle että voisi tarttua ketjuun, niin suoja on Ok.
(mullahan on yksi sormi jo "hieman typistetty", ei tosin ketjusuojaa testatessa ;D )
-
Siirrytään heti kaikki rotaxin dd2:een. Ei ole ketjuja... ::)
-
Mihin tuossa DD2:sessa muuten se pakollinen ketjusuoja asennetaan? ;D
-
Hmm.. onkohan se täysin ilman tuuletusreikiä oleva suoja radalla nopeampi, kuin reijällinen? :P :o ;) ;D
Voi olla että kohta lähtee sääntökirja lapasesta.. tai sääntöjen laatijoiden hiukan keskityttävä asian ytimeen/suomentamiseen. Kysyn vain, että kuis moni kuski vetää vauhdissa ketjuja paikalleen? ;D
Ja jos pitää kytkin suojata, ettei se mene rikki, niin edessä on aikamoinen rakennelma.. Onkos se enää ketjusuoja, vai kytkinsuoja??
Eiköhän lie katsastajan näkökulmasta asia ole yhtäkuin markkinoilla olevat ketjusuojat. Vai sanoisko joku katsastaja tähän mielipiteen?
-
Mihin tuossa DD2:sessa muuten se pakollinen ketjusuoja asennetaan? ;D
Nippusiteellä penkintukeen :P
-
Juu. Ja irtoketju teipataan tiukasti suojan sisään kiinni.... ettei karkaa...:P
-
Noin asiallisesti ajateltuna yhtenäinen tarkoittaa suojaa joka peittää ketjut puolestavälistä ylöspäin. Mainitut KG ja Tillet tekee sen ja ovat yleisesti käytössä isoissa luokissa. Se Raksuissa ja muissa pikkuluokissa oleva muovilätkä suojaa vain roiskuvalta rasvalta. Ihan asiallinen lisäys turvallisuuteen. No onhan niitä näkynyt pikkuluokissa kun ei haluta näyttää välityksiä kilpakumppaneille.
-
Eiköhän tässä vinoiltu yleisen huvituksen vuoksi. Minusta paras malli on se, joka on takaa saranoitu, nousee ylös ja kiinnitetään ajovalmiiksi sokalla. Ei putoa kyydistä, kuten Tillett voi tehdä jos pultit jää löysälle.
Tosin ainoa tuttujen paha sormivamma ( sormesta osa amputoitiin) tuli jarrulevystä (ven 05) pitäiskö sekin koteloida päältä?
-
Meijän pikkupoika päätyi kesällä epäonnistuneen ohitustilanteen päätteeksi alimmaiseksi nurmikolle, päälimmäisen auton kuljettajan jalat sotekeutuivat polkimiin ja kaasu hirtti pohjaan.
Takarissa sirklasi kypärän visiirin edessä kun juostiin toisen isän kanssa hätiin. Selvittiin silläkertaa autoihin tulleilla mekaanisilla vaurioilla ja kuljettajien kostuneilla silmäkulmilla. :'(
Täältä ääni myös alapuolelta suojatulle ketjulle. :o
-
Itse harkitsen jääkarttiini, jossa 18mm piikit renkaissa, tankin kiinnitysruuvin tienoille veneistä ja moottorikelkoista tuttua tappokatkaisiaa, joka sammuttaa moottorit jos kuskin persus nousee penkistä 30-40cm.
Oletettavaa meinaan on ettei meidän vauhti ainakaan laske viime talvesta. :D
Mainitsemassasi tilanteessa pyörivä rengas potkaisee kypärään vauhtia ihan yhtä vakavin seurauksin. Joten tuolainen tappokatkasin voisi olla aika hyvä turva-varuste?
Moottoriurheilu on vaarallinen harrastus, mutta niin on shakinpeluukin. (siinähän syödään vastapuolen nappuloita. Ilmiselvä tukehtumisvaara!! )
-
Moottoriurheilu on toki vaarallista, mutta vammaherkkyydessä ei pääse esimerkiksi jalkapallon lähellekään... ::)
Suoravetoiset yleensä sammuu ulosajotilanteissa, mutta ei varmaa sekään.
-
Morjens
En ole vähään aikaan tällä foorumilla käynyt,ja mielenkiinto osui tähän topikkiin (sääntökirja 2012)
Jumankekka jätkät, ootte poimineet sieltä just sen kaiken oleellisimman eli nää ketjusuoja asiat. Siihen pitää saada selvyys viimeistään 30.11 mennessä ! Lisäkustannuksiahan tästä taas tulee harrastajille ja siksi on tärkeää tietää että tilaanko tuuletetun vai umpinaisen. Tää Laineen lanseeraama "tuulelettu ketjusuoja " on kyllä parasjuttu pitkään aikaan ;D. Jos tilaatte ulkomailta niin sen nimi on Chain cover with ventilation tai ventilated chain cover. Jos kysytte sähköpostilla niin pliis älkää kertoko että ootte Suomesta :D
-
Morjens
En ole vähään aikaan tällä foorumilla käynyt,ja mielenkiinto osui tähän topikkiin (sääntökirja 2012)
Jumankekka jätkät, ootte poimineet sieltä just sen kaiken oleellisimman eli nää ketjusuoja asiat. Siihen pitää saada selvyys viimeistään 30.11 mennessä ! Lisäkustannuksiahan tästä taas tulee harrastajille ja siksi on tärkeää tietää että tilaanko tuuletetun vai umpinaisen. Tää Laineen lanseeraama "tuulelettu ketjusuoja " on kyllä parasjuttu pitkään aikaan ;D. Jos tilaatte ulkomailta niin sen nimi on Chain cover with ventilation tai ventilated chain cover. Jos kysytte sähköpostilla niin pliis älkää kertoko että ootte Suomesta :D
Olennaisinta tuossa jutussa kuitenkin taisi olla se mitä sinne sääntökirjaan kirjoitetaan eikä se että toisten valmistajien osat ovat erilaisia kuin toisten.
Ja nyt kun tuo jääkarting on kanssa tapetilla, niin talvella ehdottomasti tuo ilman reikiä oleva ja kesällä rei'illä varustettu malli eli pitää olla molemmat eri käyttöolosuhteisiin. ;)
-
Jumankekka jätkät, ootte poimineet sieltä just sen kaiken oleellisimman eli nää ketjusuoja asiat.
Joo, eikö me ollakkin hyviä !! ;D
Osittain kieli poskella kirjoitellaan ja omaksi sekä muiden riemuksi(?). Tervetuloa vaan mukaan !!
Kyllä tänne mahtuu ja hauskaa on!
Huom: Kun tilaatte niitä ketjusuojia niin muistakaa mainita tarvitsetteko DD2:sen penkintuki-kiinnikkeitä vai ette.
;D
Huomatkaa myös että sääntökirjaa tavatessa pitää lukemisen lisäksi osata luetun ymmärtämistä.
Ja mikä onkaan paras paikka kysellä jos ei meinaa aueta: No tietysti tämä foorumi !!!