Kirjoittaja Aihe: Jääkart 2012  (Luettu 71957 kertaa)

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Jääkart 2012
« : 04.10.2011 14:19 »
kts 2011 säännöt: icekart.skallio.com/2011.html

Nyt on tarkoitus kehittää/muutta noita sääntöjä.
Viimevuoden säännöt ovat siten perussäännöt, joiden pohjalta kehitetään muutoksia/parannuksia.
Seuraavassa muutama ajatus (joita on ehdotettu) keskustelua herättämään:

Yleiset säännöt.
Tiimiin kuuluminen, voiko kuljettaja vaihtaa kesken kauden tiimistä toiseen?
Venäläiset keräsivät loppukaudesta huippukuskit muista tiimeistä Team Albatrossiin. Loppukaudesta
siinä ei tainnut olla juurikaan alkuperäisiä henkilöitä.
Led vilkkuvalo taaksepäin: ei tarvita, kun se ei kuitenkaan näy lumipöllyssä.
Lähtö on tapahtunut joka kisassa paikaltaan, lähtöjärjestykseen kaivataan jotain kisajärjestäjää
helpottavaan menetelmää.

Luokkakohtaiset tekniset määräykset:

Standard
Luokkaa halutaan palauttaa rungoltaan enemmän normi kesäkartin suuntaan.
Rajoitukset pystytään kenties tekemään seuraavilla tarkennuksilla:

Rattiputken maksimipituus, max 60 cm.
Alkuperäisiä kiinteitä penkintukia ei saa muuttaa.
Lisäpainot on kielletty.
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselista 15cm.
Takapuskuri on oltava muovinen karting käyttöön tehty ja sitä ei saa täyttää millään täyteaineella.
Puskurin saa sahata kapeammaksi.
Ohjauksen saa edelleen muuttaa (ackermanin poisto ja suuremmat kääntymiskulmat).


Ice-super.
Metallinen etu- ja takapuskuri on sallittuja.

Junior.
Viimetalvena junnut halusivat ajaa yksilökisoja, miten nyt?

Kilpailut ajetaan tammi-maaliskuussa. Kisakalenteri kehittyy sitä mukaan kun kisajärjestäjiä ilmaantuu.

Tämän keskustelun pohjalta voidaan ehkä järjestää äänestys tällä foorumilla.

« Viimeksi muokattu: 02.02.2012 12:18 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Tuukka

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #1 : 04.10.2011 15:12 »
Eikös junnu hommassa voisi antaa mahdollisuutta ajaa yksin tai joukkueena? Hyvin tuo vaihtoehto ainakin aikuis puolella kesällä toimii eikä se varmaan oo keltään pois jos näin sallitaan?
#40

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #2 : 04.10.2011 18:11 »
Moro,

Muutama sana vaihdettiin Tepon kanssa Porissa.

Yleisesti hyviä parannuksia sääntöihin. Standardista pois kaikki turhat kikkailut. Perusrunko ilman virityksiä toimii, ranteellla korjataan. Ohjauskulmiahan saa säätää mieleisekseen kesälläkin.

Koska tämä on monelle aikuiselle rentoutumista kesästressistä, pitäisi päässä ajamaan vaikka muulla tiimin jäsenillä on menoa. Ts. sallittaisiin tiimien jäsenten vaihtuminen kisoissa. Tuollaisen dreamteamin kokoaminen vain että voitetaan kisa/sarja, osoittaa huonoa kilpailuhenkeä sekä tosikkomieltä.
Meillä on tulossa 3 aikuisjoukkuetta, muuta aina ei kaikki pääse (muka tärkeämpää menoa). Joten johonkin kisaan saattaa tulla vain kaksi joukkuetta, mutta kaikki pääsisi ajamaan.

Junnujen osalle mahdollisimman vapaa tapa kilpailla. Tämä on erinomaista harjoitusta ja ajanvietettä. Yksin tai porukassa ja pienillä kustannuksilla. Saadaan enemmän porukkaa mukaan.

t. Petri, Toijalan Vauhtiveikot
-petri-

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #3 : 05.10.2011 19:31 »
Hei !

Voisikko penkin etäisyyden määrätä: taka-akselin  KESKELLE 15 cm. Näin ei tule kenellekään kiusausta etsiä 30 mm akselia 50 mm sijaan. Jääkartin ja kesäauton penkkien paikassa on esim. meillä vain 7 cm eroa (17/10 akselin keskelle). Jokainen sentti tuntuu merkitsevän.

Lienee tarpeetonta kieltää ketään käyttämästä viimevuonna poikkisahattuja penkintukia. Kaikkien on kumminkin mahdollista asentaa penkki säännön sallimaan minimiin.

Voiko nelitahtikoneella osallistua standardiin? Tänävuonna taisi joku valita koneen koneluettelon ulkopuolelta.

t. Jyrki
 

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #4 : 05.10.2011 21:24 »
Nelari pistää mietityttämään, olisikohan kyseessa Brigss & Strattoni vai Vampire?
Ihan hatusta voisi heittää, että Biland ainakin menee, mutta Vampire pistää mietityttämään. Mutta tässä on hyvä uusi kysymys äänestykseen.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #5 : 05.10.2011 21:29 »
Lienee tarpeetonta kieltää ketään käyttämästä viimevuonna poikkisahattuja penkintukia. Kaikkien on kumminkin mahdollista asentaa penkki säännön sallimaan minimiin.

Joo, jos kerran määrätään penkin paikalle rajat, niin ei haitanne, vaikka penkintuet on joskus olleet katki (syystä sun toisesta) ja hitsattu takaisin.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #6 : 05.10.2011 21:31 »
Lisää nelareita Swiss Auto ja Aixro

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #7 : 06.10.2011 14:01 »
Mites jos nelarina voisi olla myös nuo vuokrakäyttöön tarkoitetut Hondat ja DM:t? Tehoa niissä on niin vähän että Rotaxit kiertää p..karinkiä ympärillä. Paino taas kompensoisi hieman tehonpuutetta. Voitaisiin ainakin kokeilla eroja kunhan lumi saapuu. Tai laitetaan kaksi, naamaton vääntö vois auttaa, no menee jo IceSuper puolelle.
Briggs Stratton menisi Swiss Auton jatkona.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2011 14:04 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #8 : 11.10.2011 12:12 »
Miten olisi etujarrujen salliminen standardiin?
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #9 : 11.10.2011 18:01 »
Haluaisin äänestykseen myös vaihtoehdon kitkarenkaat/ nastarenkaat. Viime kaudellahan ainakin Vantaalla ja Kotkassa oli ongelmana
radan kuluminen hiekalle asti, Vantaalla näimme myös, että jääkartit kuluttivat jäätä tehokkaammin kuin isot autot piikkipyörillä.
Lisäksi radasta irtoava hile aiheutti paikoitellen vaarallisen paljon pölyä, mikä teki ajamisesta paikoitellen sokkokisan.
Toki jos kitkarenkailla ajettaisiin, täytyisi olla jokin radanhuoltolaite ( esim. mönkkäri ketjuilla ), joilla saataisiin rataa välillä hieman
karhennettua.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #10 : 12.10.2011 21:25 »
Rakentavaa kommenttia

Ei ääntä etujarruille ei. Tulee kalliiksi ostella etujarruja vanhoihin romuihin ja tiedättehän kuinka nopeasti etujarrullinen pysähtyy luikkaalla. Skriik ja bang, joku tuli konttiin.

Nastarenkaat on jo kaikilla sarjaan osallistuneilla. Mitäs niille tehtäisiin?
Kyllä jääkisassa jään kuluu kulua, jos olosuhteen huononee liikaa kisa seis. Nämä pölyt ja spoorit on osa jääradalla ajamista. Niin se on koppiautojen kisoissa tai prätkillä http://www.youtube.com/watch?v=ClAR09SfsD0

Lumella kitka saattaisi toimiakin, mutta sitten ainakin saisi valita renkaat vapaasti.
-petri-

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #11 : 28.10.2011 11:23 »
Dako rengasvalmistajalla on valikoimissaan uusi  kitkarenkaan ja nastarenkaan välimuoto.
Kulutuspinnan keskisassa ei ole nastoja, vaan siinä on lamellit.
Nysse lähetti tämän kuvan. Kerro Nysse, mikä tämän hinta tulee olemaan?
 
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011 11:24 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #12 : 28.10.2011 13:24 »
Hieman halvempi on kuin vanha 140 nastainen. Kehtaako noita hintoja arvuutella. Pietarissa ne ei juuri mitään maksa. Muistan kun VM messuilla jäähallissa kaupattiin noita Dakoja 600 euroon sarja. Toisaalta taas itärajalla asuvien harrastajien kautta neljäsosa tästä, mikä on kohtuullinen hinta siihen että joku hakee ja kuskaa tänne. Ajamallahan nämä ei lopu, joten menekki on pientä.

Mutta rengas on oleellinen osa tätä lajia, joten toivoisin että sovitaan ainakin että nastoja ei nypitä. Tuosta vanhemmasta mallista kun poisti osan nastoista niin tuli pito jäällä paremmaksi. Pistovoima parani kevyillä kuskeilla. Tästä uudemmasta ei kokemuksia ole. Vaikuttaisi hyvältä kompromissilta jäälle ja lumelle. Vaan jos on selvästi parempi niin perskule kaikki joutuu vaihtamaan.
-petri-

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #13 : 30.10.2011 09:23 »
Otin kuvan renkaasta MPT- Racingissä, runko vaikutti samalta kuin vanhassa mutta kuvio oli kokonaan uusi ja kumi
selvästi pehmeämpää. Keskiosassa on myös kunnon lamellointi. Hinta lienee sama kuin vanhassa renkaassa.

Auttaisi varmasti radan kulumisongelmaan.  Tietysti yksityyppirengas.

Lähtötapa saisi mielestäni muuttua lentäväksi lähdöksi, Lappeenranta voisi aurata radan leveämmäksi, muilla viime
talven radoilla se onnistuisi samantien.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #14 : 30.10.2011 16:33 »
Esitän että mennään vain vanhalla renkaalla vielä tämä kausi. Vaikka kustannus / sarja ei suuri, olisi se silti pois kisabudjetista. Meidänkin tiimeillä se tarkoittaisi 5 sarjan hankintaa. Kunhan testataan uutta rengasta niin päätetään sitten otetaanko vaihtoehdoksi ensi vuodeksi. Radan kulumiseen tuo välikelin rengas auttaisi, mutta lumella rata ei kulu ja jäällä tuollainen yksirivinen nastarengas ei taas pidä. Onko sitten huonompi pito tavoite jäällä. Vaan jos halutaan ottaa tämä rengas käyttöön, ainakin pitää sallia myös vanha rengas.

Me ajettiin viime vuonna isojen autojen jääradalla Lempäälässä vuorotellen isojen autojen kanssa. Ei saaneet kartit minkäänlaista uraa rataan. Mutta viiden ajokerran jälkeen isot autot oikeilla piikkirenkailla kulutti radan sellaisille spooreille että kartit ei voineet ajaa. Viereisellä Kart radalla tahkottiin koko päivä ilman ongelmia.
-petri-

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #15 : 10.11.2011 20:30 »
Moi kaikille

Itse en ole ajanut kartingia kuin joskus kokeillu, ja hauskaa oli. Saatan puhua kahdesta eri asiasta, mutta minulla on kokemusta erillaisista piikkipyöristä rallin puolelta vuosien takaa. En tiedä, mitä säännöt pyöristä rallissa nykyään sanovat, mutta kerron siitä mitä se oli 15-25 vuotta sitten, kun säännöt muuttui ja tuli kokemusta vähän kaikenlaisesta.
Ensin haluan kertoa, että ajoin takatuuppari GT Corollalla, joka on vähän kuin kart: Voimaa on ja kevyt takapää.
Tuohon aikaan ainakaan kansallisella ja Junnu SM-tasolla ei ollut niin tarkkaa kuka renkaat oli valmistanut, pääasia oli että ne olivat sääntöjen mukaiset. Tämän takia niitä tuli nastoitettua itsekkin erillaisista tarjolla olevista variaatioista.
Nastat olivat jo minun ajoaikana lyhyet, eikä niin sanotut pitkät piikit, joten varmaankin vähän samat kuin nämä venäläisten renkaat on.
Jossain vaiheessa säännöt muuttui niin, että renkaan keskialueella ei saanut olla nastoja, mikä vaikutti paljon pitoon heikentäen sitä.
Tuntui, että alla oli sukset. No kaikkeen tottui, mutta loppu tulema oli se, että puhtaalla jäällä ajettiin leveällä renkaalla ja lumella mahd. kapealla. Oli miten oli, mutta aina oli tiet spooreilla ja luulen että renkaan leveydellä ei ole mitään tekemistä radan kulumisen kanssa.
Täten esitän, että rengasvalinta on vapaa ja voisi ajaa sillä Dako-pyörällä millä haluaa.

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #16 : 10.11.2011 20:42 »
Kirjoittelin tossa omista rallikokemuksista ja jotain ehkä kiinnostaa, miksi vanha rallimies kirjoittelee täällä.
Kirjoittelen siksi, että oma poika ajaa karttia ja on erittäin kiinnostunut ajamaan myös talvella.
Koitin vähän katsella keskusteluja ja..., että kelle soittaisi saadakseen vähän tarkennusta sääntöihin.
En löytänyt puhelinnumeroa (ehkä olen vähän pöhlö), joten kysyn tässä, että tiedän millainen KF6 pojan kanssa rakennetaan.
- Onko 2012 mahd. ajaa junioreissa yksin, vai pitääkö etsiä innostunut kaveri samaan autoon.
- Miten on ponttoonisäännöt. Saako nostaa sääntökirjan mukaisista?
- Miten imuäänenvaimennin. Saako vaihtaa/rakentaa oman siten, ettei kaasutin jäädy?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #17 : 11.11.2011 12:11 »
Moro,

Teppo järjestelee äänestystä tulevan kauden säännöistä. Ketjussa on ehdotettu muutoksia 2011 sääntöihin (http://www.lahticircuit.com/ice/2011/index.html) Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Tämä jääkart onkin siitä mielenkiiintoinen luokka että harrastajat itse määrittelee pelisäännöt. Mutta noin yleisesti ottaen ponttoonit on pakolliset, hieman niitä pitää leikata eturenkaiden kääntymisen takia. Nostaminen on varmaan ok kunhan raudat ei tule näkyviin. Maaefekti ei ole haitannut menoa, korkeampi rengasprofiili nostaa runkoa joka tapauksessa. Imuänkkäri on ollut vapaa, juuri lämmityksen takia. Viime vuonnakin junnut sai ajaa yksin. Kilpailutapa on periaatteessa joukkuekisa, mutta junnuissa olisi muuten osanottajapula.

Toivotaan että forumi sallii kohta monikysymysäänestyksen. Kohtapuoliin pitää päässä rakentamaan autoja.
-petri-

Tigru6

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #18 : 12.11.2011 10:44 »
Moi!

Heitänpä tähän ketjuun muutaman kyssärin jäähommista, vaikka nämä ei nyt sääntöjä varsinaisesti koskekaan.
Olenko siis ymmärtänyt oikein että Standart luokassa voi ajaa yksilönä mutta sitten paukkuu penalttia? (Ollaan pojan kanssa sen verta eripituiset että ei taida vielä onnistua joukkue hommat, ja siis ensin poika)
Toinen onko kukaan kokeillut KF3 konetta, että miten kestääpi? Sellainen olis joutavana joten sille vois yrittää keksiä jotain hommaa.

Kiitos!

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #19 : 12.11.2011 13:30 »
Moro. Joukkuekilpailu, 2-5 jäsentä. Ts. ei voi ilmoittautua yhdellä kuskilla. No jos toinen kuski ei sitten aja ollenkaan mennään harmaalla alueella ja ensimmäisen lähdön jälkeen tulee jokaisesta 3 virhepistettä. Mutta ei standardissa ole näin tarkoitus ajaa. Kokeilkaa niin että laitat itselle ison penkin ja kuskin vaihtuessa pikkupenkki sisään. Pikakiinnikkeiset jatkot polkimiin. Näin me mentiin Vertin kanssa ekana vuonna. Nyt minut on heitetty ulos joukkueesta surkeiden ajosuoritusten takia >:( miksei se KF3 kone kestäisi, suurenna vaikka palotilaa tiivisteillä varmuudeksi.
-petri-

Tigru6

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #20 : 12.11.2011 21:27 »
Kiitoksia Pete vastauksista!
Totta tuo 2-to-1 penkki taktiikka voisi olla aika toimiva.
KF3 juttua kysyin sen vuoksi
A) ettei tarttisi keksiä palloa uudestaan, tyyliin jos joku kokeillut niin kiva saada kokemuksia
B) jotkut on jopa sitä mieltä että ko kone ei kestä matalia lämpötiloja = Suomi kevät/syys lämpötila n.+2-5 astetta, toki me ei olla saatu yhtään rikki lämpötilan vuoksi. 

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #21 : 16.11.2011 15:43 »
Hienon web äänestyslomakkeen teko taitaa jäädä tekemättä. Tämän foorumin mahdollisuudet ei riitä.
Google kyselyssä en voi olettaa, että kaikilla on tunnareita, ja ilman tunnareita yksi henkilö pääsisi äänestämään N kertaa.
Joten ajatus on se, että kaikki halukkaat voivat lähettää vastauksen sähköpostissa.
Perustan sähköpostilaatikon lähiaikoina.
Oletan, että vastauksia tulee 10-20 kpl.
Älkääpä vielä lähetelkö mitään, tarkastetaan vielä, että kyselyssä on kaikki tarvittavat kohdat, miltäs näyttää?


Vastaa [] kohtaan joko k tai e, tai ei mitään. k=kyllä, olen samaa mieltä.  e=ei.
Tällöin vastauksessa näkyy esim: [k]

-----(Yleiset säännöt)--------------------------------------
Kuljettaja voi vaihtaa tiimiä kesken kauden []
Rullaava lähtö []

-----(Standard)---------------------------------------------
Rattiputken max pituus rajataan esim max 60cm k/0/e
Lisäpainot on kielletty []
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin keskipisteestä 15cm []
Takapuskuri on oltava muovinen karting käyttöön tarkoitettu. Puskuria ei saa täyttää täyteaineilla []
Puskuriin saa sahata kapeammaksi []
Ohjausgeometrian saa muuttaa (ackerman / raidetankojen kiinnityspisteen etäisyys akselista) []
Moottoriksi käy biland sa250. []
Moottoriksi käy Brigss-stratton World Formula tai sisäkartin kone []
Kartissa saa olla myös etujarrut []
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

-(Ice-super)-------------------------------------------------
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

----(Junior)-------------------------------------------------
Samat muutokset rungon osalta kuin kuin Standardissa, lisäksi muutokset:
Kilpailijana voi olla yksi henkilö tai tiimi []
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #22 : 16.11.2011 21:34 »
Pari tarkennusta: Muovipuskuri olisi sitten ainoa hyväksytty. Viime vuonna sai ajaa myös metallisella, onko tässä jokin turvallisuusjuttu taustalla? Metalliset on sallittu kesälläkin. No onhan se muovinen pehmeämpi.

Rengasäänestyksen tuloksena saisi ajaa kolmella eri rengastyypillä jos kitka/nastakitka saa riittävästi ääniä, eikö niin? Ei siis äänestetä yksityyppirenkaasta.

Entä puskurin sahaus. Siis etu vai taka vai molempien? Etuponttoonin ymmärrän koska rengas ei käänny, mutta miksi takapuskuria saisi sahata. Jos pitää saada mahd. kapea auto on puskurin leveys rajana.
Jos tuollaista CIK puskuria sahaa ei se enää kestä tai suojaa. Ainakin pääty pitää säilyä yhtenäisenä ettei siitä tule atrain.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011 21:36 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #23 : 16.11.2011 21:59 »

Tuli mieleen että joku näppärä kiertää tuon rattiputken max pituuden pidennetyllä rattikeskiöllä tai "syvällä" ratilla. Pituus olisi hyvä laittaa ratin kehästä alalaakeriin, jottei tule turhia "väärinymmärryksiä".   :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #24 : 16.11.2011 22:41 »

Tuli mieleen että joku näppärä kiertää tuon rattiputken max pituuden pidennetyllä rattikeskiöllä tai "syvällä" ratilla. Pituus olisi hyvä laittaa ratin kehästä alalaakeriin, jottei tule turhia "väärinymmärryksiä".   :P
Jätetään nyt jotain kierrettävää, juuri muistui mieleen vanha JM-volsun syyyvä ratti.
-petri-

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #25 : 17.11.2011 02:31 »
Kannattaako tota rattiputken pituutta määrätä. Merkitsevämpää on mielestäni lähinnä penkin sijainti.
Rattiputken pituus vaikuttaa joillakin siihen, että mahtuuko ratti mahan ja rattiputen väliin ja joillain siihen, ylettyykö kädet rattiin.
Eli kyseessä on vain lähinnä oikean ajoasennon löytyminen, eikä niinkään edun saavuttaminen.
Kun katselee kuvia ko. "härveleistä". näyttää nuo rattiputken alapään kiinnityskohdatkin vaihtelevan.

Olenko väärässä?

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #26 : 17.11.2011 09:54 »
Kannattaako tota rattiputken pituutta määrätä. Merkitsevämpää on mielestäni lähinnä penkin sijainti.
Rattiputken pituus vaikuttaa joillakin siihen, että mahtuuko ratti mahan ja rattiputen väliin ja joillain siihen, ylettyykö kädet rattiin.
Eli kyseessä on vain lähinnä oikean ajoasennon löytyminen, eikä niinkään edun saavuttaminen.
Kun katselee kuvia ko. "härveleistä". näyttää nuo rattiputken alapään kiinnityskohdatkin vaihtelevan.

Olenko väärässä?

Rattiputken pituudella pyritään rajoittamaan painopisteen siirtoa liiaksi taakse, jos joku sittenkin pystyy kiertämään "penkin etäisyys taka-akselita pykälän". Ehdotus tuli emailissa samalta kaverilta, kuin penkin etäisyyspykäläkin (mr J.K: toivon, että otat osaa keskusteluun tässä säikeessä).
Tätä voi tarkentaa niin, että puhutaan ratin kehän etäisyydestä rattiputken alalaakeriin.

Rattiputken alapään kiinnityskohta on hieman erilainen eri rungoissa, samaten kiinnityspiste on joissain rungoissa siirrettävissä ylös/alas suunnassa, koska laakerina ei ole pelkka ubiball, vaan raidetangon pää+uniball, jonka voi ruuvata osoittamaan ylöspäin, esim sodi sr4. tämä ei kuitenkaan vie rattiputkea taaksepäin.

« Viimeksi muokattu: 17.11.2011 10:03 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #27 : 17.11.2011 12:24 »
Niin pitkällä rattiputkella tai syvällä ratilla saisi ajoasennon normaaliksi, joten eri pituiset kuskit voisivat silti käyttää mahdollisimman taakse siirrettyä penkkiä (meidän tiimin Vertti 145 cm versus Teppo ~200 cm). En oikeastaan keksi miten penkin voisi sijoittaa enemmän taakse tuolla 15 cm taka-akselista mitalla. Paitsi jos kääntää penkin takaperin ja ajaa polviltaan takapuskurin päältä.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2011 12:26 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #28 : 17.11.2011 13:02 »
Moi,

CIK- takapuskuri kestää hyvin sahauksen, meillä oli viime talvena 110- senttiseksi sahattu. Ei tarvitsisi ostaa pikkuauton takapuskuria.

Penkin etäisyys taka-akselista saisi olla 10 senttiä, menee helposti rungon vakiokiinnityksiin, kun penkkiä kuitenkin
siirretään myös ylöspäin.

Lisäpainoista ei pitäisi äänestää, muuten 60- kiloiset pojat on 100- kiloisten äijien jaloissa.

Rengas pitäisi olla yksityyppirengas, äänestettäisiin kitkanasta- ja nykyisen välillä.

KF3- moottori ei varmasti kestä talvea, kun se pitää kesälläkin huudattaa lämpimäksi.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #29 : 17.11.2011 14:04 »
Alkaa jääkartingista menemään hauskuus jos sääntöihin tulee liian tarkkoja mittoja joka paikkaan. Ei kai se niin vakavaa voi olla.

Penkin etäisyydestä sen verran että jos se pitää määritellä johonkin, niin ensin kannattaisi katsoa noi valmistajien suositukset penkin paikasta kesälle. Esim. MS Kart:lla dokumentti kertoo eräässä mallissa tuon mitan penkistä taka-akselin lähimpään reunaan olevan 12,5 cm. Ja tämä siis suositusarvo kesäkäyttöön, joten ei kai talvella penkkiä eteenpäin pitäisi tarvita säätää?

Toinen asia on noi painot. Minimipainoa on helppo valvoa, mutta painoahan saa aina lisää ilman että se näkyisi lyijypunttina. Runko voi olla "hieman" vahvempaa materiaalia, sitä voi olla hitsattu, jne. Eli tuo sääntö on liian helposti kierrettävissä. Jos paino on ongelma, niin pitää olla painoluokat, kuten vuokra-autokisoissa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa