Kirjoittaja Aihe: RAKET 95 SUOMEEN  (Luettu 114044 kertaa)

JamiKimi racing

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
RAKET 95 SUOMEEN
« : 30.05.2012 09:38 »
Morjens kaikille,

Huhut ja faktat RAKET 95 tulosta Suomeen tuntuu liikkuvan kiivasta eri keskusteluaiheiden alla. Ja uudesta "luokasta" kiinnostuneiden on vaikea löytää tietoa kyseisestä aiheesta, kun pitää seurata jokaista keskustelua.

Joten päätin avata tämän uuden aiheen koskien Suomen Raket 95 keskustelua.

Faktat, huhut, kysymykset, ehdotukset yms. tänne.

Meillä tilanne se että mitä Cadettien jälkeen? Poika -04 syntynyt ja aloitti viime kesänä kartingin, nyt on mietitty että ajetaanko vielä 2013 kesänä Cadetilla vai Raket 95:lla? 

perttala

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #1 : 30.05.2012 10:20 »
Pakko hämmentää... meillä sama tilanne, pojat -03 ja -04. Molemmat ajavat tän vuonna cadetilla. Ensi vuodeksi olen suunnitellut näillä näkymin R95:sta vanhemmalle ja nuorempi jatkaa cadetilla.

Mikä on tällä hetkellä R95 tilanne? Ajavatko he R85 seassa vai onko niillä asiaa mihinkään kisoihin, muihin kuin harrastelijalähtöihin?

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #2 : 30.05.2012 10:26 »
Käsittääkseni R95 saa ajaa kaavailujen mukaan tasoituspainoilla R85:n kanssa ensi kaudella. Karnevaalikisoihin niillä ei pääse, muihin kyllä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #3 : 30.05.2012 21:20 »
Löytyisikö mitään linkkiä tuonne naapuri maahan, josta voisi katsella käytettyjä raket 95 mosia?

Oman pojan kohdalla myös mietintämyssy päässä. Syntynyt vuonna 04 myös ja kone hankintaa olisi edessä viimeistään talvella. Ostaakko sit kultamunan vai raket 95. Suunnilleen samoissa mennään.

Onko noista painoista tietoa jollain millä ruotsissa ajavat esim. raksu yleisessä 85 vs 95?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Maotse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #4 : 31.05.2012 08:19 »

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #5 : 31.05.2012 08:36 »
 Jouko Pärssinen täällä, painot Mini ja Raket luokissa ovat seuraavat Mikro mikä Suomessa on Mini 85 97 kg 95 105kg ja Mini mikä on Suomessa Raket 85 112kg 95 120kg.
Olen itse käynyt karmean taistelun Karting jaoston kanssa täällä keväällä 2011.Ensimmäinen tammikuuta kun sääntökirja pitäs olla valmis olivat painot edellä mainitut Raket luokassa, 17 huhtikuuta muutti Karting jaosto painon 95 115kg että kaikki jotka meinasivat ajaa 85lla 95 vastaan niin näiltä vedettiin matto alta.
Sain avukseni Kuninkaallisesta Teknisestä Korkeakoulusta ajoneuvo dynamiikka osastolta yhden professorin jonka poika ajaa kartinkia joka laski kuinka paljon painierot pitää olla että nämä kaksi moottoria saavat kilpailla "samoilla eväillä"
Radnelta saatiin kaksi toisistaan eroavaa moottoritehoa 9 hv ja 10 hv riippuen siitä keltä kysyttiin.Professori laski kuinka paljon pitää painoeroa olla jos massa 112kg kiihdytetään 15km/t vauhdista ja ajetaan 200m ja sulla on tehot Raket 85 tai 95.9 hv  koneelle pitäisi pannaa 12 kg lisää ja 10 hv koneelle 23 kg.
Tämä koskee vaan massan siirtoa eteenpäin että nuo painot eivät tietysti ole realistiset kun tulee jarrutus ja kurvin ajo momentti mukaan.Me itse kavereiden kanssa hommailtiin täällä kotiradalla(lyhyt ja paljon kurveja lyhyt maalisuora) ja tultiin siihen tulokseen että kurvisella radalla paino ero pitäis olla jossain 15-16 kg välissä  ja nopeilla radoilla ehkä 10-11 kg, meidän 85 ei hävinnyt vauhdissa yhtään mutta kurvista ulos tulo kiihdytyksessä ei ehkä vääntö riittänyt(tai kuski tai runkosäädöt tai joku muu mistä ei mitään tajuta) ;D ;D

Käytettyjä R95 löytyy seuraavasta nettiosoitteesta.Blocket > valitse lääni>kirjoita  gokart >valitse Hela Sverige>sök

Terveisin kesäisestä Taalainmaasta Jouko ja Joakim

P.S Kauden päätteksi syyskokouksessa äänestettiin koko Kartingjaosto ulos ja ensimmäinen päätös minkä uusi jaosto teki oli muuttaa R95 paino takaisin 120 kg


Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #6 : 31.05.2012 08:44 »
Monakon kisassa katselin 95 minin menoa ja mielestäni siellä käytetty 5kg painoero ei riitä lähellekkään.
Osaavan ja koneeseensa tottuneen kuskin käsissä 95 olisi ollut vähintään 0.5s nopeampi kuin nopein 85.


T:Ossip

perttala

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #7 : 31.05.2012 15:28 »
Laitetaas sitten pakkaa sekaisin vielä enemmän... Noita 95 koneita ei tunnu ihan kauheasti olevan, mutta mitäs porukka on tuuminut tästä MiniMax:sta? Hivenen tehokkaampi se taitaa olla kuin raksu, ikärajat kuskeille 9-13, kursitukset riisumalla koneesta saa junnumaxin. Tuossa olis ainakin harrastajalle / kilpailijalle mielenkiintoinen laitos. Kisoja on ainakin RMC:n kiertueella.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #8 : 31.05.2012 15:34 »
Teknisesti pätevä laite. Vesikone on vaan aika painava pikkurunkoon, lisäksi se on ainakin yhtä nopea kuin KF6.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

perttala

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #9 : 31.05.2012 15:43 »
Tässä on vaan tuttavalla tilanne, että on suurikokoinen poika ja kasvanee raketista hetkessä ulos. MiniMax:n minimipaino olisi 130kg... Arvomme heidän kanssaan sopivaa vaihtoehtoa. Kokemus ja teho puoltaisi R95, mutta kuskin koko puoltaisi jatkumon kannalta MiniMax:ia... kisoihin heidän ei ole vissiin tarkoitus mennä.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #10 : 31.05.2012 16:59 »
Harrastajakäytössä Rotax on hyvä kone, kausihuollot ei maltaita maksa jos ei tule aivan älyttömästi käyttötunteja. Muistaa vaan ottaa vedet pois kun pakkaset uhkaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #11 : 31.05.2012 19:16 »
Harrastajakäytössä Rotax on hyvä kone, kausihuollot ei maltaita maksa jos ei tule aivan älyttömästi käyttötunteja. Muistaa vaan ottaa vedet pois kun pakkaset uhkaa.
No jaa, loppulaskua odotellaan kausihuollosta. Huollossa vaihdettiin mäntä, kanki, laakerit, kytkin ja vetoratas. Olen iloisesti yllättynyt jos jää alle 500 euron. 50 tuntia on laakerirempan väli ja kyllä se kesässä tulee täyteen.
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #12 : 31.05.2012 20:10 »
Ens viikolla pääsee käsiksi omaan ysiviitoseen  ;D Taidan viedä mosan ekana jollekkin mosamiehelle tutkittavaksi, että saa tutustua rauhassa moiseen ihmeeseen.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

essej

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #13 : 31.05.2012 21:23 »
Poika on ajellut tuolla koneella minien mukana pakopuolelta kuristettuna. Cadetin jälkeen poitsu on mukavasti sopeutunut. 100 kg painoa nyt, kun ei ollut tietoa paljon pitäisi laittaa ja cadetin ratastuksella on menny. Mielestäni asiallinen pannu.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #14 : 31.05.2012 21:26 »
Harrastajakäytössä Rotax on hyvä kone, kausihuollot ei maltaita maksa jos ei tule aivan älyttömästi käyttötunteja. Muistaa vaan ottaa vedet pois kun pakkaset uhkaa.
No jaa, loppulaskua odotellaan kausihuollosta. Huollossa vaihdettiin mäntä, kanki, laakerit, kytkin ja vetoratas. Olen iloisesti yllättynyt jos jää alle 500 euron. 50 tuntia on laakerirempan väli ja kyllä se kesässä tulee täyteen.

Joo, iso huolto on 500 kantturoilla, jos 50 käyntituntia tulee koneella täyteen, tai oikeammin se on enemmän peruskorjaus. Ei paha,  jos vertaa moniin vastaaviin ison luokan KF-koneisiin. Niillä ei joillakin välttämättä mennä kisaviikonloppua ilman männänvaihtoa ym.

Ilmaistahan Rotaxi ei missään nimessä ole, kukaan ei varmaan sitä väitä. Edullisuus riippuu, mihin vertaa. Motorsport tuppaa aina maksamaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2012 21:42 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Tuukka

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #15 : 01.06.2012 19:22 »
Täysin samaa mieltä. Itse ajanneena ja elänneenä saman ajan!
#40

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #16 : 01.06.2012 20:01 »
Täysin samaa mieltä. Itse ajanneena ja elänneenä saman ajan!
-72 Ford Taunus oli oma autoni siihen aikaan, ei tule yhtään ikävä. Rallia ajettiin vanhakoppaisille Eskoilla ja -96 Saabeilla, historiikkiautoja nykyään. Kartit kuljetettiin Cortinan katolla ja radalla oltiin yötä teltoissa. Maailma muuttuu ja Karting myös. Uudet huoltajat ei haikaile noita aikoja vaan ajattavat nykyaikaisilla koneilla ja autoilla. Niissä on kytkimet, startit, tasopainoakselit ja vesijäähdytys. Kalustoa kuljetetaan Eurovagonila ja yöt ollaan hotellissa tai telivaunussa.
Ei moottorien/luokkien valinnanvara lajia vaaranna, muut arvot vaikuttavat ehkä enemmän. Oman ajan käyttö lasten harrastuksiin, lasten mulle heti nyt kaikki asenne ja miksei ympäristöarvotkin ovat vähentäneet harrastajamäärät puoleen entisestä hyvästä ajasta. Vai palautusiko ne jos olisi vain yksi moottori valittavissa 7-13 v. lapsille. Epäilen että kävisi jopa päinvastoin. Eihän nytkään kukaan pakota ajamaan Koffilla tai Rotaxilla Raksu 85 sijaan. Se on jokaisen oma valinta.
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #17 : 01.06.2012 20:05 »
Harrastajakäytössä Rotax on hyvä kone, kausihuollot ei maltaita maksa jos ei tule aivan älyttömästi käyttötunteja. Muistaa vaan ottaa vedet pois kun pakkaset uhkaa.
No jaa, loppulaskua odotellaan kausihuollosta. Huollossa vaihdettiin mäntä, kanki, laakerit, kytkin ja vetoratas. Olen iloisesti yllättynyt jos jää alle 500 euron. 50 tuntia on laakerirempan väli ja kyllä se kesässä tulee täyteen.

Joo, iso huolto on 500 kantturoilla, jos 50 käyntituntia tulee koneella täyteen, tai oikeammin se on enemmän peruskorjaus. Ei paha,  jos vertaa moniin vastaaviin ison luokan KF-koneisiin. Niillä ei joillakin välttämättä mennä kisaviikonloppua ilman männänvaihtoa ym.

Ilmaistahan Rotaxi ei missään nimessä ole, kukaan ei varmaan sitä väitä. Edullisuus riippuu, mihin vertaa. Motorsport tuppaa aina maksamaan.

Loppulasku pamahti postissa: 795 euroa. Sisälsi kyllä 25 euron kumisen starttinapin. Nyt kone myynnissä 1600 euroa, ostakee pois.
EDIT, tuli vähän paha mieli joka saattaa näkyä kirjoituksissa. Kyllä se tästä kirkastuu  :(
« Viimeksi muokattu: 01.06.2012 20:08 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #18 : 01.06.2012 20:32 »
Kertokaas nyt joku tyhmälle että miten noilla ajetaan ruotsissa... Ihan vaan selvennyksenä itselle kysyn näitä.  :-\
 
Ajavatko 85 ja 95 moottorilla varustetut autot samoissa lähdöissä?
Miksi moinen koetaan vastenmieliseksi?
Eikö ruotsista voitaisi ottaa suoraa tasoituspainot, ettei tarttis täällä suomessa sitä miettiä paria vuotta?
Miksi painoluokat on nykyisin niin kauheat?!? Aivan kauhuissani jouduin tänään meinaan taas nostamaan autoa, jossa on varmaan 25kg lyijyä penkissä ja penkki on xs kokoa!!!
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Tuukka

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #19 : 01.06.2012 21:32 »
Kiitos tiedosta Saaskpe ;D tuo info tuli tarpeeseen...
#40

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #20 : 01.06.2012 21:43 »
No en minä sitä tarkoittanut etteikö voi harrastaa muut kuin tehtaanomistajat. Harmittaa kun heti reagoidaan yli  :-\
Tarkoitin että on moni muukin asia muuttunut Kartingin kultaisista vuosista, vain yhden luokan kone on pysynyt samana. Jos nyt lopetettaisiin kaikki muut luokat ja vain 95 olisi ainoa vaihtoehto, muuttaisiko se mitään?. Kansallisen kisan lähdössä olisi ehkä 25-30 autoa, kun nyt on raksussa 20 ja KF6 10 autoa. Kulkukoneet maksaa aina 1500 euroa ja rupukoneet 600 euroa. Jos joku nyt tykkää ajattaa lastansa uusilla KF6 koneilla, vähentääkö se joltain muulta mahdollisuutta harrastaa. Tämä keskustelu ja huhumylly ajaa nyt Raket 85 koneet museoon. 90 % taitaa kuitenkin olla tyytyväisiä, paitsi ehkä ne jotka ei saa enää omiaan pois koneista.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2012 21:45 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #21 : 01.06.2012 23:06 »
Onhan liki 800 paljon rahaa huollosta, ei voi kiistää. Mutta 50 käyttötuntia on paljon kaudessa, toki jos on vain yksi kone se kertyy helpommin. Meille tulee kahteen koneeseen iso huolto joka toinen tai kolmas vuosi per kone ja kahta ei tule samalla kertaa. Ja silloin se on about 500 ainakin per kone. Käyttömäärä ratkaisee huoltotiheyden. Tässä säästö ei kannata,koska kulumisen aiheuttama vika voi tuhota sylinterin korjauskelvottomaksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Puhemies

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #22 : 02.06.2012 09:44 »

Uus raketin 95 kone ja vaikka käytetty runko ajovalmiina 2000eur. :o

http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2

Kyllä olen itse vahvasti Raket 95 luokan puolella, vaikka tiedän että muutos ei tule tapahtumaan nopeasti.

Tällä hetkellä Cadet luokan kilpuria ja kuljettajaa huoltavana isänä toivoisin että seuraavakin luokka olisi yhtä helppo ja edullinen luokka.

Meidän täytyy ottaa huomioon karting harrastuksen 10 vuoden iässä aloittavat, eli he jotka eivät voi ajaa Cadettia.

Raket 95 -luokka ei vaadi 10 vuotiaan juuri aloittavan karting harrastajan vanhemmilta autoinsinöörin koulutusta.

Toivottavasti säännöt ja luokitukset tehdään siten että ko. luokkaa ei pilata "kultamunilla" kuten Raket 85:n vaikuttaa käyneen.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #23 : 02.06.2012 14:40 »
No nyt on puurot ja vellit sekaisin Saaskpellä. Ei varmaan tullut kausihuolto Micro- tai MiniMaxiin, niissä kierrosrajoitus pitää huolen, että mitään 50 tunnin huoltojaksoa, joka on mainitsemasi kallis huolto, tarvitsee tehdä.

Kysymys on varmaan Jun tai Max- moottorista, niiden huoltoahan voit verrata sitten KF2- tai KF3- moottoreihin. Tuntuu muuten edulliselta.

Kyllä se maailma menee yksityyppimoottoreihin, Rotax myy kartingissa enemmän koneita kuin kaikki muut valmistajat yhteensä. Entäs pikkuformulat,
Formula Ford/ Formula Renault 2.0? Osallistujamääriltään ylivoimaisesti suurimmat luokat, Rellut pitää jopa huollattaa yhdessä paikassa.

Seppäluokat kuuluvat aikuisharrastajille, missä omaa kunnianhimoaan voi tyydyttää opettelemalla viilaamaan mosa mahdollisimman tehokkaaksi.

Mielestäni ainoa oikea tulevaisuuden ratkaisu kartingiin on Rotaxin evoluutiokonsepti, Micro Maxista Maxiin. Löytyy tasaväkinen kalusto vastaamaan nykyisistä Cadeteista aina KF2:iin.

Kun nyt Saaskpe myyt Rotaxia 1600 eurolla (uusi 2300), paljonko luulisit saavasi parivuotiaasta KF6:sta?

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #24 : 02.06.2012 16:24 »
Tais viime syksynä myydä viime vuotisen kf6 mosan 600e jos en väärin muista. Kyllä petrillä on liiankin järki hinnoittelu myymissään tavaroissa ollut...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #25 : 02.06.2012 17:54 »
Juu Rämeairo muistaa oikein, halvalla meni, mitä sitä rahastamaan. 2009 Parillan myin 400 eurolla. Parisataa laskin hintaa vuodessa siitä mitä itse maksoin. Kaveri osti nyt 2011 Parillan 850;-. Hyvä puoli tässä on että pääsee edullisesti alkuun, jos sitten pitää ajaa ko. vuonna kärjessä pitää sijoittaa enemmän. Me päädyttiin KF6:ssa vuokrakoneeseen 250 euroa viikonloppu. Ei jäänyt myytävää mutta sentään hienoja hetkiä muisteltavaksi.

Nysse: vellit ja puurot minulla on aina olleet sekaisin, ei voi mitään. Joskus lisää joukkoon kiisseliä ::). Myynti ilmossa on 2009 Rotax J 1600 euroa. Enkä väitä etteikö se hyvin pidä hintaansa. Maksoin huoltamattomasta koneesta vuosi sitten 1300 euroa. Nyt sitten 800 euron huolto, joten hintapyynti minusta on kohdallaan. En minä tiedä mikä micro- tai minimaxin huoltoväli on, 50, 80, 100 vai 200 tuntia.Vasta niitä viime vuonna tuli yleisemmin käyttöön. Kyllä ne joskus pitää laakeroida.
Parhaiten piti hintansa Raksu, Ostin Mortti2:n 850 euroon ja myin sen samaan rahaan parin vuoden päästä. Ja huollot oli halpoja vaikka teetin ne alan miehellä.
Meillä on tapana alkaa puolustamaan omaa luokkaa vakaumuksella. Mutta mikäs siinä, se tämän foorumin tarkoitus on.  Minusta eri luokille on tilausta ja harrastajien pakottaminen yhteen ei tunnu hyvältä ajatukselta.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2012 18:10 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #26 : 02.06.2012 18:04 »
Seppäluokat kuuluvat aikuisharrastajille, missä omaa kunnianhimoaan voi tyydyttää opettelemalla viilaamaan mosa mahdollisimman tehokkaaksi.

No, no. Tietämyttään ei pitäisi laukoa, jottei leimata tyhmäksi.

Kyllähän aikojen saatossa on suurimmat vilpit löytyneet isien ajattamien lasten luokista. (ei niitä tulkkeja ihan turhaan ole AKK teettänyt)
R120 luokkaa lukuunottamatta aikuisluokissa on koneissa sen verran ruttua jo muutenkin, että tehon lisääminen saa vehkeen entistä enemmän pois näpeistä. Lisäksi nykyaikaisina koneina niiden valmistustoleransseissa on päästy siihen tasoon ettei edes osia seulomalla löydä hyötyä.
12v noita aikuiskoneita on tullut mittailtua huoltojen ohessa, eikä ole mittapoikkeamia edes luokkareiden raja-arvoihin tullut vastaan.
R120:sten valmistustoleranssit onkin sitten ihan mitä sattuu.

(P.S.Jenkeissä muuten taitaa IAME myydä enemmän koneita kuin Rotax?)
Homman Pitää Olla Hauskaa

JamiKimi racing

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #27 : 03.06.2012 10:23 »
No olkoon se moottori ja luokka mikä tahansa, mutta toivomus olis että tulosliuskat määräytyis poikien ajotaidon perusteella eikä iskän lompakon paksuuden mukaan...

Jaellaan niitä pisteitä kalustolle vasta sitten ku kilpaillaan talleissa.  ;)

Toki helpottaishan se kisajärjestäjiä paljon jos jokainen huoltaja laittais ilmoittautumisen yhteydessä kopion tiliotteestaan ja liitteeksi pieni kertomus siitä kuinka paljon on rahaa laittanu koneen virittämiseen viimeisen kuukauden aikana. Siitä sitten taulukko Exeliin ja tulos liuska on valmis.  ;D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #28 : 03.06.2012 10:39 »
Juuri näin.
"kultamuna"-moottorit tulisi prässätä kattiloiksi ja moottoritoimittajaksi sallia vain valmistajat jotka pystyvät riittävään tuotantotarkkuuteen. (Nykyisinhän tarkkuuteen pääsee erittäin helposti ja halvalla cnc-koneistuksella)

Mahtaako Radne käyttää edelleen hiekkavalua 95:sisa? Jos käyttää niin sama rulijanssi on edessä.
Homman Pitää Olla Hauskaa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #29 : 04.06.2012 06:38 »
Ei oo mitään väliä koska kyseinen luokka tulee suomeen kunhan tulee äkkiä. Viikonlopun saldo 85 sta. Olkapää, kämmenet ja polvi auki. Napista käyntiin ja menoks se 2000 luvul pitäisi olla.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa