Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?  (Luettu 12819 kertaa)

Tomo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« : 15.05.2013 19:53 »
Tere,

Olisi uusi tai käytetty kone hakusessa ja en oikein ole päässyt selville että onko sähköstartillisessa mitään eroja vs. Ilman sähköstarttia olevaan. Olisiko porukalla heittää tähän mitään kommentteja?paljon mieluummin kun hommaisi tuon sähköisen version niin ei tarttisi erillistä startteria.

Se mitä tiedän tähän mennessä on että ilman sähköstarttia olevasta koneesta kannattaa poistaa narykäynnistin koska tämä ilmeisesti vie jotain hevosvoimien sadasosia ja hajoaa helposti.

Onkohan sähköstartissa mitään vastaavia häviöitä? Näitä ei jostain syystä radoilla paljoa näy..
Pääseekö sähköstartillisilla samoihin kisoihin vai onko tälle jotain estettä?

Ilmeisesti kone on muutoin samanlainen lohkoa lukuunottamatta?


team noukas

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #1 : 15.05.2013 21:04 »
itellä startilla oleva ja olen tykännyt yksi pentax mennyt kolmessavuodessa, huonoja puolia sen verran että tarvii pitkät ketjut kakstoista etusella startin takia, mutta nykyään taitaa saada ykstoistasta etusta mikä helpottaa tilannetta ja saa pientä ratasta taakse ja voihan ketjut jatkaa itse
oppia ikä kaikki

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #2 : 15.05.2013 22:01 »
Mulla on kanssa startilla oleva kone, eikä ole ollut valittamista. Paitsi juuri tuo ketju asia, hankin muutamat pisintä mallia olevat ketjut pakkiin ja nyt homma on hoidossa. Seuraavaksi eturattaaksi meinasin kanssa laittaa sen 11-piikkisen.
Neljä vuotta olen ratoja kiertänyt ja viides alkamassa, itse koneessa ei ole ollut mitään ongelmia.
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Tomo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #3 : 17.05.2013 23:40 »
Okei,

Onkos vielä tietoa että saako näillä sähköstartillisilla osallistua kaikkiin kisoihin ja onko mitään tehohävikkiä startittomaan verrattuna jos haluaisi pärjätäkin?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #4 : 18.05.2013 20:10 »
Vähän häviää painossa, joka ei liene ongelma jos paino ei ole ongelma. Sääntökirjoista noita ei usein löydy, joten armuuden vuoksi kannattane varmistaa järjestäjältä. Itse en näkisi ongelmaa enkä usko, että kukaan muukaan.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #5 : 18.05.2013 21:03 »
Uudessa koneessa tuosta voi olla hyötyäkin, kun lisää vauhtipyörän massaa.
En tiedä onko kukaan jaksanut tuota tutkailla tarkemmin.
Ainakin Radne laadulla jokainen ylimääräinen osa on riski  ;D

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #6 : 18.05.2013 23:19 »
Vahvasti suosittelen että et ota sähköstarttia. Se kone on ihan yhtä helppo käynnistää ulkoisella startterilla, ja jää auton kyydistä paljon hajoavia osia pois. Lisäksi toi 12 piikkinen eturatas tarkoittaa sitä, että radoilla missä vedetään normikoneilla vaikka 87 rattaalla, jos haluat pärjätä, joudut lyömään niin isoa takaratasta kehiin että on siinä ja siinä kulkeeko auto renkaan vai rattaan varassa..

Väittäisin että tavallisia myös löytyy paremmin käytettynä, ja jälkimarkkinat on varmasti paremmat. Käytetystä r120 (ei es) koneesta ja ulkoisesta startterista saat myydessä omasi pois aika varmasti.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #7 : 18.05.2013 23:34 »
11-piikkinen etunen tuo takasta kyllä alaspäin kooltaan.
Tuossa valmiiksi laskettu auki joitain kombinaatiota http://www.oldboys.fi/files/pdf/255/hampaat.pdf

Välityssuhteen kaavahan on esim tuolle 87:lle
87/12=x/11 -> 87/12*11=79,75~80
« Viimeksi muokattu: 18.05.2013 23:39 kirjoittanut vtuonone »

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #8 : 19.05.2013 10:10 »
Uudessa koneessa tuosta voi olla hyötyäkin, kun lisää vauhtipyörän massaa.
En tiedä onko kukaan jaksanut tuota tutkailla tarkemmin.
Ainakin Radne laadulla jokainen ylimääräinen osa on riski  ;D
Mistä lähtien vauhtipyörän massasta on ollut hyötyä kilpamoottoreissa?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Tomo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #9 : 19.05.2013 10:12 »
Voikohan tuohon sähköstartilliseen vaihtaa tuota eturatasta? Nyt on itsellä napista käyntiin lähtevä koff3 motti ja on vaan niin pirun näppärää lähteä radalle. Siirtyminen rakettiin kinnostaa koska sen myötä pääsisi kisoihinkin.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #10 : 19.05.2013 20:39 »
Mistä lähtien vauhtipyörän massasta on ollut hyötyä kilpamoottoreissa?
Riippuu haetaanko kierrosherkkyyttä(kevyt hyrrä), vaiko halutaanko sitkeyttä koneeseen(painava hyrrä).
Hitausmomentti pyrkii estämään massan pyörimisnopeuden muutosta, kiihtymistä ja myös hidastumista. Esim. vanhoissa traktoreissa on painavat vauhtipyörät, vaikka voimaa ei paljon ole niin kierroksilta ne eivät hetkessä nitkahda kytkintä nostettaessa tms., kun vauhtipyörä luovuttaa varastoitunutta liike-energiaansa.
Mutta siis, pitäis tehdä testailuita tuon kanssa.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #11 : 20.05.2013 09:19 »
Uudessa koneessa tuosta voi olla hyötyäkin, kun lisää vauhtipyörän massaa.
En tiedä onko kukaan jaksanut tuota tutkailla tarkemmin.
Ainakin Radne laadulla jokainen ylimääräinen osa on riski  ;D
Mistä lähtien vauhtipyörän massasta on ollut hyötyä kilpamoottoreissa?
Pakko laittaa, sori Linksu.  Radne 120->Kilpamoottori  ;D 120 cc - 14 hp...

Tottahan vauhtipyöriä kevennetään kierrosherkkyyden saamiseksi, mutta kun miettii että tuollainen 14 hp kone yrittää liikuttaa 160 kg laitetta, aika kuminauhamainen on tämä räjähtävä kiihtyvyys.  Massa saattaisi kompensoida heikkoa vääntöä tai sitten ei. Eniten ns vauhtipyörässä haittaa ne ilmarivat jotka vie oikeasti tehoa. Saman verran tietysti kaikilta.

Siinä yksi starttikehän lisää tai pois ei taida kokonaisuudessa isosti merkitä. Dynossa ero saattaisi näkyä, radalla ei.
Kaikissa sarjoissa ei saa ajaa ES mallilla, se kannattaa tarkistaa etukäteen. Yleensä sarjojen luokkarit on normaalimallista. Pirkanmaan Fosarissa on saanut ajaa ES mallilla, niitä on muutama mukana.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013 09:36 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #12 : 21.05.2013 18:27 »
Eniten ns vauhtipyörässä haittaa ne ilmarivat jotka vie oikeasti tehoa. Saman verran tietysti kaikilta.
Näpärä kaveri imaisee tuon vauhtipyörän ympärille tyhjiön.


TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #13 : 21.05.2013 20:07 »
Eniten ns vauhtipyörässä haittaa ne ilmarivat jotka vie oikeasti tehoa. Saman verran tietysti kaikilta.
Näpärä kaveri imaisee tuon vauhtipyörän ympärille tyhjiön.
Lakkaa jäähtymästä jos laittaa tyhjiön siihen kohtaan.

Kannattaa käyttää ilman tilalla jotain kevyttä kaasua. Voimalaitosten turbogeneraattoreissa käytetään usein vetykaasua sisäpuoliseen jäähdytykseen. Se pyörii sisällä kevyesti. Sitä kun henkii ulso jäähdytysripojen välistä kuumalle pakasarjalle niin tulle moottorista ihan oikeasti raket -moottori   ;D
eksyvä ei tietä kysy

Tomo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #14 : 27.05.2013 22:05 »
Jepjep:) vanha raketti tuli hommattua ilman sähköstarttia..

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #15 : 28.05.2013 07:39 »
No nyt se selvisi miksi Tuonosen raketti kulkee. Miten eivät ole tuota tyhjiöpumppua katsastuksessa huomanneet? Liekö integroitu moottoripukkiin.

Vauhtipyörän painoa on aika turha miettiä, siivistä en osaa sanoa. Suoravetoisessa kiihdytys on sen verran pitkäkestoinen tapahtuma, ettei vauhtipyörän kiihdyttämiseen tarvita juuri tehoa. Radalla ei myöskään tule tilannetta, jossa hitausmomentista olisi hyötyä (esim. niin jyrkkä ylämäki, että kierrokset alkaisivat laskea). Kevyimmän uuden luokkarin mukaisen ja raskaimman vanhan välisen vauhtipyörän kineettisen energian erotus on luokkaa 700 Joulea. Jos tuon jakaa kymmelle sekunnille (kiihdytys 0-12500rpm) saa tehohäviöksi isommalla vauhtipyörällä 0.1hp.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2013 07:43 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sähköstartilla vai ilman?
« Vastaus #16 : 28.05.2013 14:03 »
No nyt se selvisi miksi Tuonosen raketti kulkee. Miten eivät ole tuota tyhjiöpumppua katsastuksessa huomanneet? Liekö integroitu moottoripukkiin.
Juu niin joo se on siinnä samassa paketissa systeemin kanssa, joka jäähdyttää kampikammion ja bensan ennen koneelle menoa.
Siihen päälle vaan ripotellaan ennen katsastusta Peter Pan:lta saatua näkymättömyys pulveria  8)


 

Team Laine Verkkokauppa