Vaan kun tuo korvauksen epäävä ehto on muutoksena vakuutuskirjan uusissa ehdoissa ja se on sisällöltään täysin yksiselitteinen ja Pohjolasta tänään vakuutusosastolta vahvistettu.
Asiasta on sinänsä turha kinastella, koska se seivitettiin minulle Pohjolassa pyynnöstäni ja soitettiin takaisin. Vakuutus EI korvaa em. tilanteissa tapahtuneita vahinkoja liikennevakuutuksestakaan. Jos saan yhtiöstä tuollaisen vastauksen, uskoa kai se pitää.
No, kaksi kertaa tänään Pohjolaan yhteyksissä olleena vastaus ja virallinen ohjeistus on:
"Karting-autoja ei ole rekisteröity eikä niitä voi käyttää normaalissa liikenteessä. Nykyisen lainsäädännön mukaan radat eivät kuitenkaan ole niin suljettuja, että liikennevakuuttamisvelvollisuutta ei olisi..."
Liikennevakuutus
Ajoneuvon liikennevakuuttaminen perustuu liikennevakuutuslakiin, missä liikenteen käsite on huomattavasti laajempi kuin rekisteröintiasetuksessa. Esimerkiksi kilpailuissa ja harjoitusalueilla ajoneuvolla tulee olla voimassa oleva liikennevakuutus, koska niissä eivät täyty liikennevakuutuslain edellyttämät eristämisvaatimukset muulta liikenteeltä ja ulkopuolisilta henkilöiltä.
Kilpailu- tai harjoitteluajossa liikennevakuutus turvaa vahingon sattuessa ilman ylärajaa myös ajoneuvon kuljettajan omat henkilövahingot, joita esimerkiksi järjestön lisenssivakuutuksesta ei näissä tapauksissa korvata.
Kilpailuun tai sen harjoitteluun osallistuvalla ajajalla on oltava kilpailulisenssi, johon on sidottu urheilijan yksityistapaturmavakuutus. Ajajan tapaturmavakuutus on pakollinen ja se merkitään ryhmävakuutuksena lisenssin myöntämisen yhteydessä. Korvaussummat ovat varsin pieniä eivätkä ne missään olosuhteissa vastaa liikennevakuutuskorvausta. Merkittävää on myös, että tapaturmavakuutuksesta ei korvata niitä tapaturman hoitokuluja, jotka tulee korvata työtapaturmana tai liikennevahinkona. Liikennevakuutus korvaa myös ulkopuolisille moottoriajoneuvon käytöstä liikenteeseen aiheutuneita henkilö- ja omaisuusvahinkoja kun lisenssivakuutus on vain ajajan oma tapaturmavakuutus.
Liikennevakuutus ei ole lain mukaan voimassa liikenteeltä eristetyllä alueella tapahtuvissa kilpailuissa tai niiden harjoituksissa. Alue tulee olla tällöin suljettu niin, että ulkopuolisilla ei ole pääsyä ao. rata-alueelle. Tarkkaa määritystä siitä, milloin rata on näin suljettu ei ole, mutta sulkeminen edellyttää aukotonta valvontaa ja/tai ajoalueen konkreettista eristämistä (aitaus tms.). Ilman liikennevakuutusta voi ajokki siis olla vain, jos sillä ajetaan yksinomaan ao. tavoin eristetyillä alueilla ja ajokki siirretään lastina muualle. Ulkomailla liikennevakuutuksen korvauspiiri on suppeampi kuin Suomessa, koska korvaukset tapahtuvat yleensä ao. vahingon sattumismaan lain mukaan. Varsinkin ETA-maiden ulkopuolella oman ajoneuvonkaan liikennevakuutusta ei voida käyttää korvaamaan syyllisen kuljettajan tai omistajan henkilövahinkoja.