Kirjoittaja Aihe: pakusta matkailuauto  (Luettu 23228 kertaa)

espoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
pakusta matkailuauto
« : 18.02.2014 20:35 »
tietääkö joku hyvää(edullista) firmaa joka tekee muutos töinä pakusta matkailuauton.
mielellään tampere+100km.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #1 : 18.02.2014 20:58 »
Moi,

Tampereella on ainakin Tamlans, Ylöjärvellä Jonasson ja Korpilahdella Prostyle.

Jos haluat matkailuauton pienellä budjetilla, on se helppoa tehdä itse. Lisäpenkit löytyvät, kun surffaat M1- luokan istuimet, tai ostat valmiin tehdaspenkin. Sängyn pitää olla tänä vuonna toimiva, pari vaneria ei enää riitä. Itse hankkisin penkin, joka kääntyy sängyksi, esim reimo.com

Liesitaso pitää tänä vuonna olla kiinteästi paikallaan, sille joku taso, vaaditun sähkön 220 V saa siisteimmin lohkolämmittimen sisäpistokkeella. Katsastuskonttorilta saa myös hyviä ja yksityiskohtaisia neuvoja.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #2 : 19.02.2014 12:46 »
Kun ei itsellä ole koskaan pakettiautoa ollut, mutta nyt on harkinnassa, niin pari kysymystä viisaammille:
- Miten takapenkit ja turvavyöt on kiinni /kiinnitetään, onko autoissa yleensä valmiina kiinnityspisteet?
- Voiko/saako ohjaamon ja tavaratilan väliseinän irrottaa jos autossa on sellainen? Onko sellaisia, missä väliseinä olisi mahdollista irrottaa ja siirtää taaemmas (etupenkkien takaa takapenkkien taakse) ilman suurempaa kikkailua? Tavoitteena siis muutos 2-3 paikkaisesta tavallisesta pakusta 4-6 paikkaiseksi matkailuautoksi.

Nämä varmaan riippuu merkistä ja mallista jne. Mutta varsinkin jos on kokemusta jostain tietystä niin kertokaapa... :)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014 12:49 kirjoittanut maxiv »
- MarkoV

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #3 : 19.02.2014 14:35 »
Rakentelu ja sijoittelu helpottuu kun muutoskatsastaa pakettiauton matkailuautoksi. Trafin sivuilta löytyy kriteerit mitkä pitää täyttyä. Loput on sit katsastusinssistä kiinni. Itellä ajatus transiit muuttaa matkailuautonsi ja siihen o  jo visiotkin olemassa. Konttorilla tarttee vielä käydä kysymässä mikä tila lasketaan matkustus tilaksi. Suurin kriteeri .atkailuautoissa on matkustustilan korkeus 190cm 40cm leveällä alueella ja 40prosenttia matkustustilan pituudesta.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #4 : 19.02.2014 15:27 »
Lainaus
- Miten takapenkit ja turvavyöt on kiinni /kiinnitetään, onko autoissa yleensä valmiina kiinnityspisteet?

Paras ja siistein tapa on käyttää valmistajan omia kiinnikkeitä/penkkiä.

Lainaus
- Voiko/saako ohjaamon ja tavaratilan väliseinän irrottaa jos autossa on sellainen? Onko sellaisia, missä väliseinä olisi mahdollista irrottaa ja siirtää taaemmas (etupenkkien takaa takapenkkien taakse) ilman suurempaa kikkailua?

Väliseinän voi irroittaa ja se täytyykin tehdä.

Tuossa hyviä lisäpenkki/ väliseinäratkaisuja valmiina, matkailuautoksi rekisteröitäessä seinä pitää tosin siirtää taaemmas.
http://www.profiglass.nl/Home.html?core[navigationitemid]=1001

Sisäkorkeusvaatimukset täyttäviä autoja ovat ainakin Ducato/Boxer/Jumper, Sprinter/Crafter ja Transitin etuvetomallit korkeina versioina. Matkailuautosta peritään nykyisin varsin korkeita käyttömaksuja.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #5 : 19.02.2014 15:47 »
Eli väliseinä siirretään sellaisenaan taakse päin, auton muoto on sama ja seinälle on valmiit kiinnityspisteet taaempana?

Jos ymmärrätte mitä tarkoitan... :D
- MarkoV

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #6 : 19.02.2014 16:06 »
Eli väliseinä siirretään sellaisenaan taakse päin, auton muoto on sama ja seinälle on valmiit kiinnityspisteet taaempana?

Jos ymmärrätte mitä tarkoitan... :D
Ei niit kiinnityspisteit ole väliseinälle taaempana. Ne tarttee soveltaa sinne omaa mielikuvitusta käyttämällä. Tilapäis istuinkin on yksi mahdollisuus. Tarfin sivuilta löytyy tuohonkin määritykset. Oma transu on siitä paska, että sisäkorkeus 180cm ja tilavuuden puolesta saisi vain 1 hengen tilapäisistuimen laittaa tavaratilaan selkä menosuuntaan :( Onneksi kempillä saa tehtyä korkeutta lisää niin pääsee matkailuauto mittoihin. Trafin sivuilta löytyy myös laskuri tuolle käyttövoimaverolle niin omalla kohdalla ei tulisi kalliimmaksi, mutta saisi sen 3hengen pehmeen penkin naama meno suuntaan laitettuna.Vakuutusmaksun pitäisi hiukan tippua, mutta sen näkee sen sit aikanaan.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

TeroK

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
    • Energy Racing Karts Finland
  • Kotirata: Kouvola, Vihti, Vantaa
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Energy
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #7 : 25.02.2014 15:59 »
Keskustelu on jo riitävästi rönsynnyt alkuperäisestä kysymyksestä, joten sekaan oma näkemys asiasta. Jotenkin keskustelu on kulkeutunut suuntaan, että tavoitteena ei ole ihan aito matkailuauto (tyyliin Adria, Hobby, yms) vaan kartingharrastajalle sopiva versio "matkailuautoksi" rekisteröidystä vempeleestä.

Jos tavoitteena on siis yli 3:lle hengelle sopiva, mutta matkailuautoksi rekisteröity kulkine (=pienet käyttömaksut), niin mielestäni "Tee-se-itse"-henkilölle ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on ostaa 9 hengen pikkubussi ja modata "matkailuauto" siitä. Edellyttää toki sitä, kyseessä ei ole uusi aihio vaan käytetty, jossa alkuperäinen hintaero bussin ja pakun välillä on jo (ajokilometrien myötä) tasoittunut.

Perusteluja:
- Penkit, vyöt ja niiden kiinnityspisteet valmiina, purat vain tarpeettomat pois (ja myyt ne projektisi rahoittamiseksi)
- Pikkubussit on rekisteröity henkilöautoiksi, joten niistä on jo maksettu autoverot. Sen vuoksi niiden katsastamisessa matkailuautoksi ei ole sitä useimmin hankalaksi osoittautuvaa korkeusvaatimusta (joka on kynnyskysymys verovapaana tuodun pakun muuttamisessa). Ei siis ole pelkoa veroseuraamuksista.
- Pikkubussit on valmiiksi verhoiltu ja niissä on muutenkin monia mukavia ominaisuuksia, esim. vesikiertoinen sisäpatteriverkosto webastolla

Itse muutoskatsastin vuosi sitten tällaisen näkemyksen aiheesta: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5932233

Tuon nyanssi on se, että kun sänky on takana, niin sisälle ei voi tehdä umpinaista väliseinää. Sängylle pitää päästä sisäkautta, joten ratkaisuna on väliseinä liukuovella. Matkan aikana kartingauto matkustaa sängyn rungolla ja silti saa erotettua osastot toisistaan sekä turvallisuuden että matkustusmukavuuden kannalta.

Kuten Nysse jo totesi, sängyn pitää olla oikeasti toimiva, pelkkä mukamas vaneri jotenkin penkinpäällä ei riitä. Tuokin mitattiin ja kuvattiin ja kuvat meni Trafiin hyväksyttäväksi, tulkintaa ei siis tehnyt paikallinen katsastusmies.

Vaatimuksissa on edelleen hauskoja piirteitä. Sähkökäyttöinen ja kiinteästi asetettu keittolevy käy liedestä. Sähköliittymäksi sille riittää jatkojohto. Mutta jos rakentaa matkailuautoon sisälle 220v kiinteän verkon Defan/Calixin standardipalikoilla, siitä pitää olla puolestaan riittävät asennusoikeudet omaavan sähköfirman lausunto asennuksien sähköturvallisuudesta!?!

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #8 : 25.02.2014 16:30 »
Jos sähköt tekee noilla defa/calix palikoilla niin sen voi tehdä itse. Ei tarvita tarkastuksia.
Sisäkorkeus pitää täyttyä riippumatta mistä autosta rakennat, jos meinaa matkailuautoksi katsastaa.
Väliseinän voi tehdä ihan kokonaan itse. Ei tarvitse käyttää alkuperäistä väliseinää.
Meille riitti 3 istumapaikkaa joten ei tarvinnut miettiä lisäpenkkien kiinnitystä.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: pakusta matkailuauto
« Vastaus #9 : 25.02.2014 16:55 »
Moi,

hyviä pointteja.

Katsastusmies voi vaatia sähkömittauspöytäkirjan aina, kun autossa on 220 V sähköt. Eivät aina vaadi, mutta kyllä se heidän käsikirjassaan lukee. Ei ole väliä, onko tehty valmisosilla, kysymys on vikavirtasuojan tarkistamisesta.

Korkeusvaatimuksen ei varmaan tarvitse täyttyä, kun on täyden veron ajoneuvo. Esim VW Californian saa rekisteröityä matkailuautoksi, mutta siitä kannetaan täysi autovero.


 

Team Laine Verkkokauppa