Keskustelu on jo riitävästi rönsynnyt alkuperäisestä kysymyksestä, joten sekaan oma näkemys asiasta. Jotenkin keskustelu on kulkeutunut suuntaan, että tavoitteena ei ole ihan aito matkailuauto (tyyliin Adria, Hobby, yms) vaan kartingharrastajalle sopiva versio "matkailuautoksi" rekisteröidystä vempeleestä.
Jos tavoitteena on siis yli 3:lle hengelle sopiva, mutta matkailuautoksi rekisteröity kulkine (=pienet käyttömaksut), niin mielestäni "Tee-se-itse"-henkilölle ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on ostaa 9 hengen pikkubussi ja modata "matkailuauto" siitä. Edellyttää toki sitä, kyseessä ei ole uusi aihio vaan käytetty, jossa alkuperäinen hintaero bussin ja pakun välillä on jo (ajokilometrien myötä) tasoittunut.
Perusteluja:
- Penkit, vyöt ja niiden kiinnityspisteet valmiina, purat vain tarpeettomat pois (ja myyt ne projektisi rahoittamiseksi)
- Pikkubussit on rekisteröity henkilöautoiksi, joten niistä on jo maksettu autoverot. Sen vuoksi niiden katsastamisessa matkailuautoksi ei ole sitä useimmin hankalaksi osoittautuvaa korkeusvaatimusta (joka on kynnyskysymys verovapaana tuodun pakun muuttamisessa). Ei siis ole pelkoa veroseuraamuksista.
- Pikkubussit on valmiiksi verhoiltu ja niissä on muutenkin monia mukavia ominaisuuksia, esim. vesikiertoinen sisäpatteriverkosto webastolla
Itse muutoskatsastin vuosi sitten tällaisen näkemyksen aiheesta:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5932233Tuon nyanssi on se, että kun sänky on takana, niin sisälle ei voi tehdä umpinaista väliseinää. Sängylle pitää päästä sisäkautta, joten ratkaisuna on väliseinä liukuovella. Matkan aikana kartingauto matkustaa sängyn rungolla ja silti saa erotettua osastot toisistaan sekä turvallisuuden että matkustusmukavuuden kannalta.
Kuten Nysse jo totesi, sängyn pitää olla oikeasti toimiva, pelkkä mukamas vaneri jotenkin penkinpäällä ei riitä. Tuokin mitattiin ja kuvattiin ja kuvat meni Trafiin hyväksyttäväksi, tulkintaa ei siis tehnyt paikallinen katsastusmies.
Vaatimuksissa on edelleen hauskoja piirteitä. Sähkökäyttöinen ja kiinteästi asetettu keittolevy käy liedestä. Sähköliittymäksi sille riittää jatkojohto. Mutta jos rakentaa matkailuautoon sisälle 220v kiinteän verkon Defan/Calixin standardipalikoilla, siitä pitää olla puolestaan riittävät asennusoikeudet omaavan sähköfirman lausunto asennuksien sähköturvallisuudesta!?!