Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 506642 kertaa)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #300 : 13.04.2010 22:29 »
Moro,

RacingServiceJaatinen http://www.saunalahti.fi/rsjfi/ nuita Maxxtereita tuo maahan.

huollossa vaihtuupi:
*Mäntä (+rengas)
*Runkolaakerit + stefat
*Reedy-läpät
*Kaasarin kalvot

* Kiertokanki ehkä 3-4 huollon välein??

Tarkistetaan:
* kiertokangen ylä ja alalaakerit (vahdetaan tarvittaessa)
* Kampiakselin suoruus. (oikastaan tarvittaessa)
* muut tiivisteet, vaihdetaan huonot.

Rahaa töineen menee arviolta 300-400, mutta kysy tarkemmin Jaatiselta.

Periaatteessa sinua lähin karting kauppias pystyy huollon suorittamaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jukke

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #301 : 14.04.2010 16:36 »
Terve.

Raket 60 tuli hommattua taloon ja märkäkorva mekaanikkona olisin pientä apua vailla.
1.Millä eturatas/kytkin lukitaan akseliin?Tällä hetkellä rattaan saa vetämällä pois eli jotain puuttuu.
2.Kuuluuko tohon raketin moottoriin muuta äänenvaimenninta kuin tuo kotelo?
3.Kuuluuko kaasupolkimen liikeradan olla noin pieni (2-3cm painaa niin on täyskaasu)?

Siinä tämän hetken tärkeimmät ja kiitos etukäteen.

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #302 : 14.04.2010 16:47 »
Terve.

Raket 60 tuli hommattua taloon ja märkäkorva mekaanikkona olisin pientä apua vailla.
1.Millä eturatas/kytkin lukitaan akseliin?Tällä hetkellä rattaan saa vetämällä pois eli jotain puuttuu.
2.Kuuluuko tohon raketin moottoriin muuta äänenvaimenninta kuin tuo kotelo?
3.Kuuluuko kaasupolkimen liikeradan olla noin pieni (2-3cm painaa niin on täyskaasu)?

Siinä tämän hetken tärkeimmät ja kiitos etukäteen.

1. Akselin päähän kytkinkellon jälkeen kuuluu prikka ja sokka
2. Ei kuulu
3. Liike on aika pieni.. liikkeen mittaa voi muuttaa siirtämällä vaijerin paikkaa polkimessa.. Mikäli siinä on useita kiinnityspaikkoja..

T:toinen aloittelija..   :)


« Viimeksi muokattu: 14.04.2010 16:59 kirjoittanut Ossip »

Jukke

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #303 : 15.04.2010 20:48 »
Aukeeko toi kytkinakselin pultti kumpaan suuntaan ja millä kannattaisi lukita akseli paikalleen rikkomatta paikkoja?

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #304 : 15.04.2010 21:51 »
Aukeeko toi kytkinakselin pultti kumpaan suuntaan ja millä kannattaisi lukita akseli paikalleen rikkomatta paikkoja?

http://www.radne.se/Store/Raket/Files/Manual_Raket60_En.pdf

RTFM sivu 17

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #305 : 15.04.2010 22:15 »
Lukitukseksi riittää, kun laitat tulpan kiinni ja avaat mutterin pulttipyssyllä. Vastapuolelta ei saa pitää kiinni missään nimessä, muuten kampiakseli saa kipeää.

Tällä palstalla on linkkejä hyviin moottorinhuoltovideoihin, joita nimimerkki 1104 ylläpitää youtubessa, nimimerkkinä siellä on rockinchair1964. Kannattaa katsoa!!
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Jukke

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #306 : 16.04.2010 19:55 »
Tattista homma hoidettu.

Nyt pitäisi vielä saada tohon toiseen vehkeeseen kaasuttimen kalvo+tiivisteet.
Kone on Comer 60 ja kaasutin ilmeisesti Tillotson HL (pyöreäkantinen).
Mistähän moiseen voisi osia löytää?


 ;D Paikallisesta moottorisaha korjaamosta löytyi hyllystä kalvo ja tiivisteet.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2010 22:47 kirjoittanut Jukke »

t-t

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #307 : 18.04.2010 07:25 »
Moro.

mites mikä on tällaisen myllyn merkki?? parillaksi sanottu, mutta tuo crg teksti sylinterin alareunassa?? 100cc kone kyseessä. jos jollain on enemmälti tietoa ko. moottorista niin olisi hyvä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6049973.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6049960.jpg

Mikä on näiden jarrujen tyyppi/merkki, kun pitäisi osata oikeat tiivisteet tilata? Ja mistä nuo saa näppärimmin tilattua?



Niin ja jos jollain olisi tietoa tuosta lainauksen moottorista.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #308 : 18.04.2010 09:15 »
Moro.

mites mikä on tällaisen myllyn merkki?? parillaksi sanottu, mutta tuo crg teksti sylinterin alareunassa?? 100cc kone kyseessä. jos jollain on enemmälti tietoa ko. moottorista niin olisi hyvä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6049973.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6049960.jpg

Mikä on näiden jarrujen tyyppi/merkki, kun pitäisi osata oikeat tiivisteet tilata? Ja mistä nuo saa näppärimmin tilattua?



Niin ja jos jollain olisi tietoa tuosta lainauksen moottorista.

Jarru näyttäisi olevan Tony Kart BS2, osia myy Linear Power http://www.linearpower.fi/

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #309 : 20.04.2010 11:08 »

mites mikä on tällaisen myllyn merkki?? parillaksi sanottu, mutta tuo crg teksti sylinterin alareunassa?? 100cc kone kyseessä. jos jollain on enemmälti tietoa ko. moottorista niin olisi hyvä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6049973.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6049960.jpg

Niin ja jos jollain olisi tietoa tuosta lainauksen moottorista.

Moottorista kannattaa varmaan kysyä Racing Service Jaatiselta, joka on tuonut CRG:tä maahan vaikka kuinka kauan.  Osannee selittää, miksi Parillassa lukee CRG.  http://www.saunalahti.fi/rsjfi/

Jarrut on tosiaan TonyKartin rungosta, näyttää hyvin samanlaiselta kuin itsellä ollut TonyKart Mega.  Kannattaa varoa rikkomasta takajarrusatuloita, niitä ei saanut enää uusia (ainakaan tuossa vuosi-pari sitten), muita osia sai. LinearPowerista,  http://www.linearpower.fi/

miniminttuli

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #310 : 20.04.2010 19:14 »
Onko jotain vinkkejä millä voittaisin mieheni ku ollaan kesällä menossa ekan kerran menossa ajamaan ja se leijuu jo etukäteen niin paljon? =D

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #311 : 20.04.2010 19:31 »
Onko jotain vinkkejä millä voittaisin mieheni ku ollaan kesällä menossa ekan kerran menossa ajamaan ja se leijuu jo etukäteen niin paljon? =D
Ajolinjathan ne tärkeimmät on jotka pitää saada kohdalleen. Oppaita on netti pullollaan, esim. http://www.drivingfast.net/techniques/racing-line.htm  Samalla kujn linjat alkaa olemaan tuossa kuvatunlaisia, pyöreitä, pehmeitä ja koko rata käytössä, niin pitäisi vauhtia saada hilattua kohti limittiä, jolloin auto luistaa koko mutkan hitusen, muttei mene sladissa.

Jarruta ennen mutkaa. Älä paina kaasua ja jarrua yhtä aikaa, äläkä ole painamatta kumpaakaan. Kaasua voi joutua keventämään, autoa ohjataan lähes yhtä paljon kaasulla kuin ratilla, mutta yleensä "coastaamiselle" ei ole tarvetta. Vedä rattia alaspäin mutkan puolelta ennemmin kuin työnnät ulkokurvin puolelta, ei tarvitse niin voimaa ja ohjausliikkeistä tulee rauhellisempia.

Vauhdin hionosäätöön auttaa jarrutuspaikkojen mieleen painaminen, esim. kanttarin alun kohdalla tai mikä kiinteä merkki nyt sopivasti osuu kohdalle. Lisäksi mutkasta voi painaa mieleen Apexin, eli mihin tähdätään sisään mennessä ja exitin, eli mihin tähdätään ulos mennessä. Saa ajolinjat menemään helpommin samalla tavalla joka kerta, jolloin linjojenkin hienosäätö on helpompaa. Ohjausliikkeiden pitäisi olla rauhallisia, vähempi on parempi.  

Ensimmäiset kerrat menee kyllä ihan pelkästään noita ajolinjoja hakiessa.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010 19:36 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #312 : 23.04.2010 12:38 »
Tuota tuota..nyt kun tän teamin koko kauden alku on mennyt aika kuralle ja on tullu ehkä haukattua liian iso pala..mutta mutta..

Tuossa meinattiin ostaa uusi bensatankki...koothan on väliltä 3-9litraa..joten paljonko toi R120 syö kierroksella? kierros on kuitenkin jokapaikassa n.1km?

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #313 : 23.04.2010 13:31 »
Jotakuinkin 1-1.5dl/km. Kai se riippuu kuin rikkaalla/laihalla ajaa. Mut ei kai siihen kannata mitää 3 litran pulloa laitella vaan sellainen joka sopii runkoon. Ja ei sitä ole pakko täyteen ain tumpata, muuta kuin endurance kisoissa :)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #314 : 02.05.2010 20:19 »
Noniin..enenkuin lähdetään ostoksille tommin ja kumppaneiden kauppoihin niin tällänen peruskymys.. Meillä on 50mm uusi taka-akseli, sekä kaikki keskiöt jo valmiina, nyt enää mietityttää että minkäkokonen jarrulevy olisi syytä olla tuolla takana? ja onko sillä oikeasti millaista merkitystä onko 200mm vai 210mm? Jarrujen osto tuli vielä ajankohtaiseksi (tämän jälkeen onkin sitten 2 täydellistä autoa tiimin käytössä). jos jollain on vinkkiä ja hintaa mitä tollanen uusi jarrusysteemi maksaa niin ois ihan ++ :)

Ja nyt sitten kun joku miettii että miksi me halutaan ostaa jarrut syy on seuraava: tämä on täysin pakasta otettu auto, eli runko tehtiin tilaustyönä ja haluttiin itse kasata loput osat ympärille, sittenhän sen vihdissä näkee ensiviikon aikana mihin toi menee (olettaen että saadan joku järkevän hintanen ja olonen jarrusetti ostettua).


awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #315 : 02.05.2010 20:26 »
Tuossa Rhigetin jarrusatula. Koko setin (pääsylinteri, satulan kiinnitys, letkut, jarrulevy ym.) hinta kannattaa kysyä. Kustantanee jotakuinkin 300€.

Nuo on edulliset jarrut, hifistelyvehkeistä saa maksaa tonnin. T.K Karting myy Kelgaten jarruja, hinnasta ei hajua.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2010 20:39 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #316 : 03.05.2010 08:11 »
Ilmeisesti kyseessä oli nyt R120 ja SL8/Indoor renkaana? Jep, varmasti sen 300 euroa minimissään saa jarruhilppeisiin kulumaan, mutta itse valitsisin R120/SL8-komboon jarrut seuraavin kriteerein:
- Paloja ja korjausosia löytyy
- Minimoidaan massaa ja sen hitautta; ei läpijäähdytettyä paksua jarrulevyä, vaan ohut "piparkakkulaikka"
- Kovat palat; jarruvoima riittävä, eivät "haukkaa" sekä tunto parempi

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #317 : 03.05.2010 10:18 »
Jees kyseessä R120 ja SL8. En meinannu hifistellä vaikka runko onkin uusi..tietty olisihan se kiva että jarrut edes vähän pysäyttää vauhtia (vaikka se ei tolla moottorisahan koneella muutenkaan kauhean kova ole). Mut juu toi 300 kuulostaa vielä ihan järkisummalta.

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #318 : 03.05.2010 11:52 »
Kaikenlaisia sitä tulee mieleen..eli siis: Kukas kerkeää sanoa tuosta hyvinkään radan systeemistä, siellä taitaa olla magneetti härpäkkeet käytössä? Lähinnä meinasin ton ajanotto systeemin kanssa että Alfano pro magneetilla vai Mychron3 infralla.. Hyvinkäällä ja Vihdissä tulee kuitenkin pääsäntösesti ajeltua..

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #319 : 03.05.2010 15:05 »
Hyvinkäällä, kuten myös about kaikilla lähistöllä olevilla radoilla, on magneettiraita radassa.  Eli jos ostat mittarin jossa on magneettianturi, se toimii suoraan.  Toisaalta se ei toimi radoilla, joissa ei ole magneettiraitaa, mutta nykyään raita on kyllä melkein joka radassa.  Lisäksi jos radassa sattuu olemaan useampia raitoja, saat myös sektoriajat.

Jos ostat infrapuna-anturin, täytyy käytännössä hankkia myös itselle infrapunamajakka, joka on siis pieni pattereilla toimiva vekotin joka pystytetään radan varteen ajeluiden ajaksi. Sen saa toimimaan siis missä vaan, kunhan ei unohda sitä esim. edelliselle radalle.. :)  (Kuulemma hyvä vinkki muistaa ottaa majakka mukaan on laittaa kalustonkuljetusauton avaimet kiinni majakkaan, kun vie sen radan varteen)

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #320 : 06.05.2010 14:59 »
Mikäs on cadet luokan autossa sellainen hyvä rengaspaine josta kannattaa lähteä liikkeelle?

Omista karting vuosista sen verran aikaa ettei viitsi edes nykyautoihin verrata ja nykyinen kisapeli kulkee sekä hiekalla että asfaltilla.
( vaikka onkin "avomalli" ja 4 pyöräinen.. )

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #321 : 06.05.2010 15:54 »
2 bar edessä ja takana. Takana mahdollisimman iso, että renkaan ympärysmitta mahdollisimman suuri. Luokituksissa maksimi paine 2 bar.

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #322 : 07.05.2010 08:11 »
Kiitoksia, nyt ollaan ajettu yhdella bar:lla ja sekin tuntui vanhasta muistista isolta :D

Koskaan ei ole liian vanha oppimaan uutta  ::)

Kysytääs nyt sitten sen verran vielä että jos luokitukset sanovat maksimin olevan 2 bar niin mitataanko tuo kylmänä vai ajon jälkeen?

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #323 : 07.05.2010 11:17 »
2bar ei saa ylittyä missään vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010 15:15 kirjoittanut Ossip »

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #324 : 07.05.2010 13:45 »
kiitoksia tiedoista, eipä ne paineet vielä tollavauhdilla paljoa nouse mutta onneksi on pojalla 2 vuotta aikaa treenata ennen kilpailuun tarvittavaa ikää..

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #325 : 07.05.2010 15:19 »
Toi 2 bar on rajana siis vain sen takia kun jotkut keksivät tunkea renkaisiin vaikka kuinka paljon painetta jolloin rengas pullistui niinkuin sarjakuvissa ja suuremman kehän myötä (kierrosluku rajoitettu) saatiin auto kulkemaan suoralla kovempaa. Samaisesta kehän kasvattamisesta johtuen myös vanteen minimileveyttä takana on kadetissa säädelty.

Pidon kannalta kai ei kadetissa ole suurtakaan merkitystä onko 1 bar vai 1,5 vai 1,99 bar. Kuorma on niin kevyt että ei ne taida paljoa lämmetä kuitenkaan. Liian alhainen paine tietysti saa aikaan sen, että rengas menee lyttyyn ja rullausvastus kasvaa.

TA
eksyvä ei tietä kysy

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #326 : 07.05.2010 15:27 »
Toi 2 bar on rajana siis vain sen takia kun jotkut keksivät tunkea renkaisiin vaikka kuinka paljon painetta jolloin rengas pullistui niinkuin sarjakuvissa ja suuremman kehän myötä (kierrosluku rajoitettu) saatiin auto kulkemaan suoralla kovempaa.
onhan siellä säännöissä mainittu maksimi kehä kadetin renkaille. muistaakseni 88 cm
.

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #327 : 08.05.2010 19:47 »
Toi 2 bar on rajana siis vain sen takia kun jotkut keksivät tunkea renkaisiin vaikka kuinka paljon painetta jolloin rengas pullistui niinkuin sarjakuvissa ja suuremman kehän myötä (kierrosluku rajoitettu) saatiin auto kulkemaan suoralla kovempaa.
onhan siellä säännöissä mainittu maksimi kehä kadetin renkaille. muistaakseni 88 cm
Säännöissä sanotaan että renkaan maksimi halkaisia 88cm ja maksimi paine 2bar ja sadekelin renkaalle vain 180mm taka vanne
Kovasti harjotellaan/huolletaan

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #328 : 08.05.2010 23:19 »

Säännöissä sanotaan että renkaan maksimi halkaisia 88cm ja maksimi paine 2bar ja sadekelin renkaalle vain 180mm taka vanne
;) aika iso rengas. pääsis pienimmät varjoon piiloon renkaan taakse.
Lainaus käyttäjältä: sääntäkirjasta
9.6. Luokkakohtaiset erityismäärittelyt
CADETT
Alueellista ja seuratason harrastustoimintaa varten on
valmisteltu seuraavat tekniset säännöt.
Moottori: Raket 60 CD
Keskipakokytkin, käynnistyslaite katalysaattori
Kytkimen tulee kytkeytyä 4000 1/min
Kaasutin: Tillotson HS 175 tai HS 205, 17,70 mm venturi
Sytytys: Elektroninen, kierroslukurajoitin, max. 9800+50
1/min
Imuäänenvaimennin: Moottorissa on sallittua käyttää
alkuperäistä tai CIK:n luokiteltua imuäänenvaimenninta.
Tämän liittämiseksi kaasuttimeen tulee käyttää kaulusta.
Kauluksen ja kaasuttimen välissä saa käyttää välilaippaa.
Mikäli välilaippaa ei käytetä, saa rikastinakselia
jatkaa siten, että akselin kääntäminen on mahdollista
imukauluksen ollessa kiinnitettynä. Sallitun kauluksen
ja välilaipan kuvat ja mitat löydät AKK:n nettisivuilta
kohdasta karting ja luokitustodistukset.
Kaikki työstäminen on kielletty (alkuperäistä vastaavat
tiivisteet, myös sylinterin alatiiviste)
Runko: Valmiste vapaa, akseliväli 850-950 mm
Kori: Sivukatteet pakolliset, muuten vapaa
Jarrut: Mekaaniset tai hydrauliset, takapyöriin vaikuttavat
Renkaat: Vega Cadett, takarenkaan maksimi kehä 880
mm, paine max. 2.0 bar
Takavanteen leveys: min 140 mm.
Taka-akseli: halkaisija enintään 30 mm
Raideleveys (taka): min. 1020 mm.]
.

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #329 : 09.05.2010 10:30 »
Kyllä cadetin rengaspaineella on kuitenkin merkitystä. Eilen ku oli + 13 niin renkaat lämpesi selvästi kättä lämpöisemmiksi 40-45 ast. Viime kesänä mitattiin cadetista + 53-55ast. Me ajetaan 2 bar paineella.


 

Team Laine Verkkokauppa