Kirjoittaja Aihe: KF 6 ja sääntömuutokset  (Luettu 9817 kertaa)

yläruuvi

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 138
KF 6 ja sääntömuutokset
« : 02.09.2010 10:44 »
Olisikon aika alkaa pohtia sääntömuutoksia KF 6 luokalle?
Heitänkin kehiin muutamia ajatuksiani.

Ne jotka haluaisivat sitten panostaa enempikin kilpailumielessä tähän luokkaan ovat varmaan valmiit panostamaan rahallisestikkin isompia summia. Ensimmäinen luokka nuoremmille kuskeille kansallisella tasolla on KF 6.
KF6 luokka pitäisi seurata muun Euroopan sääntöjä, muutoin olemme putoamassa kelkasta.
Kysynkin?
Miksi ajamme 101 rungoilla, muualla ajetaan 95, Ruotsi sallii molemmat rungot 101 ja 95 ?
Miksi teemme taas omia luokituksia, kaikista koneista löytyy valmiina kansainvälinen luokitus ?
Miksi renkaat ja vanne täytyy olla eri kuin muissa pohjoismaissa Ruotsi, Tanska ja Norja ?
Miksi emme voisi todella seurata mitä ympärillä tapahtuu, nyt olemme jälleen rakentamassa sitä muuria ympärillemme ja pelaamassa itseämme ulos.

KF6 luokassa ajetaan jo nyt PM arvosta Wikintrophy ja WSK kilpailuja. Kaksi ensimmäistä kilpailua on kiertäviä ja Suomenkin vuoro on tulossa  toimia järjestäjänä. Ruotsissa ajetaan muunmuassa pohjoismaitten suurin kartapahtuma Göteborissa Stora Pris KF6 kuskeja otetaan mukaan 60 ympäri eurooppaa.

Onkohan oma mallimme hoitaa hommia ihan järkevällä pohjalla?
Ottakaahan kantaa ja ehdotuksia kehiin perusteluineen.
Oma ehdotukseni luokan kehitykselle on seurata tiiviisti mitä muualla tapahtuu ja saada sääntömme samoiksi, muutoin kansainvälinen toimintamma alkaa pikkuhiljaa näivittyä.

Korjasin tuota edellistä tekstiäni. Ruotsissa sallitaan myös 101 rungot, mutta ajavat pääsääntöisesti 95 runkoputkella.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2010 11:53 kirjoittanut yläruuvi »

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #1 : 02.09.2010 13:20 »
Kannatan - kuten olen jo pari vuotta kannattanut tällaista yläruuvin esittämää linjaa. Ja käsitykseni mukaan suurin osa myös KF6 huoltajista on ollut samaa mieltä. Lajiryhmässä on haluttu tehdä omat säännöt ja tälle kaudelle pelastettiin mitä voitiin, jotta vanhatkin koneet saatiin vielä mukaan. Mielestäni mosamiehillä ja moottorimaahantuojilla on asiasta ollut hyviä ehdotuksia ja aiheesta on lähetetty kirjelmiä AKK:lle, mutta luokkaa on haluttu viedä kansalliseen suuntaan.  
Tuloksena luokan säännöt ovat olleet sellaiset, että niiden valvonta ja tulkinta on ollut epämääräistä, sattumanvaraista ja jopa mielivaltaista sekä epäoikeudenmukaista.
Tällä luokan kehitystä ja laajentumista Suomessa on merkittävästi saatu jarrutettua.
Toivottavasti tähän saadaan muutos.  Ja se tulee vain siten, että säännöt ovat samat kuin muualla Euroopassa...
(- ja en vieläkään ymmärrä miksi tähän KF6 luokkaan menisi rahaa enempi kuin esim Raket-luokkaan - tosin olen ollut tässä mukana vasta syksystä 2006)

« Viimeksi muokattu: 02.09.2010 13:22 kirjoittanut paljakka »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #2 : 02.09.2010 17:35 »
Moi,

Don Quijote tässä, kirjoitin Kimin tunnareilla kun ei ole omia.


Tässä vahvan liittomme vastaukset kyssäreiden välissä.

Miksi ajamme 101 rungoilla, muualla 95 ?
V: 101 on enempi kuin 95
Miksi teemme taas omia luokituksia, kaikista koneista löytyy valmiina kansainvälinen luokitus ?
V: Olemme parempia kuin muut, eikä ole meidän vika ettei muut kysy ensin meiltä.
Miksi renkaat ja vanne täytyy olla eri kuin muissa pohjoismaissa Ruotsi, Tanska ja Norja ?
V: Venäjän painostuksen takia tai siksi että AKK:lla ei ole kielitaitoisia.
Miksi emme voisi todella seurata mitä ympärillä tapahtuu, nyt olemme jälleen rakentamassa sitä muuria ympärillemme ja pelaamassa itseämme ulos.
V: Miksi seuraisimme mitä ympärillä tapahtuu, kuin on helpompaa olla ympyrän keskellä ja rakentaa se muuri sinne, ja antaa muiden katsoa mitä me teemme.
KF6 luokassa ajetaan jo nyt PM arvosta Wikintrophy ja WSK kilpailuja. Kaksi ensimmäistä kilpailua on kiertäviä ja Suomenkin vuoro on tulossa  toimia järjestäjänä. Ruotsissa ajetaan muunmuassa pohjoismaitten suurin kartapahtuma Göteborissa Stora Pris KF6 kuskeja otetaan mukaan 60 ympäri eurooppaa. Jos haluamme osalistua ko kisoihin täytyy hommata näitä varten täysin uusi kalusto.
V: Jos toi kisa tulee suomeen, niin saavat kyllä muut ostaa sellaisen kaluston millä täällä ajetaan.

Onkohan oma mallimme hoitaa hommia ihan järkevällä pohjalla?
V: Ei tässä järkeä tarvita, itsekeskeisyydellä pärjää ihan hyvin,

Ottakaahan kantaa ja ehdotuksia kehiin perusteluineen.
Oma ehdotukseni luokan kehityksella on seurata tiiviisti mitä muualla tapahtuu ja saada sääntömme samoiksi, muutoin kansainvälinen toimintamma alkaa pikkuhiljaa näivittyä.
V: KF6 ei ole sellainen luokka, että tarttisi ottaa kansainvälisesti kantaa.


Vaihtoehto on tietysti että teette oman KF6 harrastajasäännöt, ja kilpailunjärjestäjät käyttävät KF6 harrastaja sääntöjä kisoissa. Unohdatte noi
AKK:N säädöt ihan kokonaan.

Tervesiin
Don Quijote
Tuulimyllytuhoaja

 
 
 
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

ocsamata

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #3 : 02.09.2010 20:18 »
Luetun ymmärtäminen. Tässähän käskettiin ottamaan kantaa asiaan näin meidän kesken perusteluineen, ja seuraamaan mitä maailmalla tapahtuu.
Ei siis kansain valisesti .

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #4 : 02.09.2010 21:14 »
Hyvä asia miettiä, mutta vähän sama juttu kuin tuon pelastakaa Mini keskustelu.

Sääntökirjaa ensi vuodelle kirjoitetaan jo. Toisin kuin kartingissa moni moottoriurheilulaji on ympärivuotista. Ralli, rallisprint, jäärata jne. jatkuu 1.1.2011, joten säännöt pitää olla muutamaa kuukautta ennen tiedossa. Sääntökirjan tulevat esitykset piti olla AKK:ssa 11.6 mennessä.

Jos nyt haluttaisiin muutoksia, on ne kosmeettisia lisämääräyksiä jossain AKK:n tiedotteessa tai lehdessä. Ei ehdi sääntökirjaan, joka on se määräävä opus. Voimme siis rauhassa suunnitella sääntömuutoksia kaudelle 2012, jos joku tekee niistä kirjallisen esityksen ensi kesänä.
Ei jaksa siis KF6 huoltajana edes ottaa kantaa näihin asioihin, koska ei ne johda mihinkään. No, tästä voi joku olla hyvillään. Jos ei ole järkevää kommentoitavaa niin parempi olla hiljaa.  ...pitäisköhän siis deletoida tämäkin kommentti?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2010 21:16 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #5 : 02.09.2010 21:37 »
Moi ocsamata,

Oletin että yläruuvi tarkoitti tuolla muualla seuraamista mitä muissa maissa tehdään niin että me tehtäis vähän niin kuiin sinnepäin ja muokattais
meidän säännöt kansainvälisen mukaisiksi, eikä keksittäis kaikki ihan omasta päästä.
Yläruuvin tuntien voi olla että hän miettii tätä myös galaksien välisesti. Suurten linjojen mies nääs;)
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #6 : 02.09.2010 22:49 »
Ole nyt Kimi tarkkana kenelle lainailet tunnareitasi ettei AKK peruuta sun lisenssiä perusteella "Autourheilua vahingoittava teko".

TA
eksyvä ei tietä kysy

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #7 : 03.09.2010 17:06 »
Moi,

Mun pitää vaihtaa toi salasana ettei pääse toistumaan, se on nää kirjastotietokoneet.

Ohessa suomen perustuslain 12 pykälä.


12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.

Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #8 : 03.09.2010 17:38 »
Sananvapaushan ei oikeesti tarkoita muuta kuin että ennakkosensuuria ei ole. Mitä sanomisista voi seurata, sitä perustuslaki ei määritä, kun siinä ei ole määritelty minkäänlaista suojaa sananvapautta käyttäneelle... ;)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #9 : 03.09.2010 21:00 »
Moi DSMarko, Tuon  pykälän 21:n  perusteella sitten jatketaan tarvittaessa ;)

Tällä hetkellä kun kirjoittelen, niin en ole lisenssin alainen, olen ihan tavallinen suomen kansalainen. Kun olet lunastanut lisenssin, niin sitoudut kilpailuissa ja julkisissa tapahtumissa noudattamaan sääntöjä, se ei ole mikään 365/24h sopimus, joten kirjoittele ihan vapaasti asioista.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tigru6

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #10 : 03.09.2010 23:00 »
Ei oo paljoo karannut otsikon "KF 6 ja sääntömuutokset" aiheesta.... 8)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #11 : 04.09.2010 23:22 »
Ei me kauas olla menty, vastahan me aletaan päästä asiaan  ;).
Toivoakseni Kimi ymmärsit sananvapauskommenttiini liittyneen sarkasmin. Oikeasti ei voi olla niin, ettei voi sanoa mitä ajattelee ilman, että on jossakin inkvisition edessä saamassa sanktioita.
KF6:een liittyen voi runkojen osalta tyhmästi kysyä, mikä järki on tässä pohjoismaisessa 1010 rungossa jos muualla mennään 950 rungolla. Onko tähän joku järkisyy?
« Viimeksi muokattu: 04.09.2010 23:24 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #12 : 07.09.2010 11:31 »
Hyvä asia miettiä, mutta vähän sama juttu kuin tuon pelastakaa Mini keskustelu.

Sääntökirjaa ensi vuodelle kirjoitetaan jo. Toisin kuin kartingissa moni moottoriurheilulaji on ympärivuotista. Ralli, rallisprint, jäärata jne. jatkuu 1.1.2011, joten säännöt pitää olla muutamaa kuukautta ennen tiedossa. Sääntökirjan tulevat esitykset piti olla AKK:ssa 11.6 mennessä.

Jos nyt haluttaisiin muutoksia, on ne kosmeettisia lisämääräyksiä jossain AKK:n tiedotteessa tai lehdessä. Ei ehdi sääntökirjaan, joka on se määräävä opus. Voimme siis rauhassa suunnitella sääntömuutoksia kaudelle 2012, jos joku tekee niistä kirjallisen esityksen ensi kesänä.
Ei jaksa siis KF6 huoltajana edes ottaa kantaa näihin asioihin, koska ei ne johda mihinkään. No, tästä voi joku olla hyvillään. Jos ei ole järkevää kommentoitavaa niin parempi olla hiljaa.  ...pitäisköhän siis deletoida tämäkin kommentti?

Viime keväänä ei vielä viikkoa ennen kevätpäräystä tiedetty ihan varmaksi millä moottoreilla ja sytkälaitteilla KF6 luokassa kisoja saa ajaa...viimeistään tuossa vaiheessa ainakin minulle tuli selväksi, etten halua olla mukana tässä sirkuksessa! Varmaan joskus parin-kolmen ehkä viiden vuoden kuluttua säännöt on vakiintuneet jollekin tasolle?


paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #13 : 07.09.2010 12:10 »
Tähänastisen kokemukseni mukaan minun ja käsitykseni mukaan myös useimman muun KF6 huoltajan mielestä KF6-luokan pelastaa vain se, että lajiryhmässä tapahtuisi vihdoin jo pitkään luvattuja muutoksia jäsenten kokoonpanossa. Nykyisin eväin ollaan KF6-luokankin osalta umpikujassa.
AKK:sta on ilmoitettu jo puolitoista vuotta sitten, että lajiryhmien jäseniä ja puheenjohtajuuksia kierrätetään, joten nyt kun kartingin lajiryhmä on niin sanotusti auki, niin olisi toivottavaa, että muutoksia todella tapahtuisi.  

Toisaalta pitäisi olla kokeneita kartingihmisiä, moottorivelhoja ja karting-maahantuojia sekä kokeneita kisajärjestäjiä, jotka olisivat käytettävissä ja haluaisivat toimia lajin parhaaksi ja siten, että yhteinen etu olisi oman edun tavoittelun edellä.

Toivoa sopisi, että kartingin lajiryhmään tulisi osaamista ja  näkemystä sekä kansainvälistä kokemusta omaavia jäseniä, jotka huolehtisivat siitä, että KF6 luokalla olisi muun maailman kanssa yhdenmukaiset säännöt, jottei  käy niin kuin tähän asti, että
KF6-luokan säännöt arvotaan kevätpäräyksen katsastuksessa...
« Viimeksi muokattu: 07.09.2010 21:42 kirjoittanut paljakka »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #14 : 07.09.2010 20:08 »
http://www.autourheilu.fi/lehti/26035.aspx
Katso peiliin ja mieti oletko valmis. Mutta tiedetäänkö miten valinta toimii ja onko lajimme edustajia valintaprosessissa mukana?
Lajiryhmän valitsee hallitus, siitä on nyt puolet erovuorossa. Hallituksen valitsee taas liittovaltuusto.
Viime vuonna yritettiin lobata hämeessä karting asiaa ajavia liittovaltuustoon. Sekin valitaan vasta liittokokouksessa, jonne seurat lähettävät omat edustajansa. Aluekokouksessa päätetään etukäteen keitä kokouksessa esitetään liittovaltuustoon Ei riittänyt äänet edes lähelle, vaikka täälläkin on iso seura. Samat henkilöt esitettiin kokouksen valittavaksi kuin ennenkin.

Kuulostaako byrokraattiselta. Se on juuri sitä ja sopimuksia tehdään eri seurojen ja alueitten kanssa kenet saadaan valittua. Karting ei yleensä ole näissä kuvioissa mitenkään mukana. Jäsenmäärät on aivan liian pieniä. Tämän takia lajiryhmän valintaprosessi ei noudata kentän näkemyksiä, jos niitä nyt yleensä yhteneväisiä on. Tulevan lajiryhmän valinta on ns. herrojen käsissä.

Katsokaapa liittovaltuuston jäseniä, onko karting väkeä mukana?
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/liittovaltuusto/
Tai hallituksessa?
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/hallitus/

Ei tämä taaskaan kuulu topikkiin. Mutta jos näitä sääntöasioita mietitään tämä päätösprosessikin tulee tunnistaa. Turha valittaa että väärät henkilöt päättää jos ei esim. osallistu alueen kokouksiin. Ainahan eduskunnassakin istuu väärät ja pöljät. Kuka ne sinne valitsee?

On tullut mieleen että jos valintaprosessin takia ei kenttä voi vaikuttaa lajiryhmän valintaan, pitäisikö kartingissa olla ajajayhdistys tai vastaava. Se voisi sitten vaikuttaa lajiryhmän päätöksiin omalla vaikutusvallalla. No taitaa olla sekin turhaa haaveilua.

Varsinaiseen aiheeseen liittyen on toisaalta harmi että mennään näin muuttuvalla säännöstöllä. Yritetään nyt lukita ensi kesä näihin millä nyt mennään. Moottoreiden luokitukset on sentään kolmivuotisia (eikö niin?) ja renkaat kahden vuoden säännöillä.

Katseltiin keväällä Italiassa paikallisten Koffeja, 95 cm runko ja renkaat kuin cadetista. Ei ne ymmärtänyt kun selitettiin että me sentään ajetaan isoilla (101) rungoilla ja liimarenkailla ja ajetaan kierroksella ohi tuollaisista lasten vehkeistä.
Toisaalta jos jollain on rahoitus kunnossa mennä ulkomaille ajamaan, ei tuon 95 rungon hankinta ole hidaste. Renkaisiin tottuminen käy ajamalla vanhoilla brikkareilla.

-petri-


« Viimeksi muokattu: 07.09.2010 20:16 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #15 : 08.09.2010 14:23 »
12.10. on seuraava AKK:n hallituksen kokous. Vaikuttakaa eri kanavia pitkin, jotta saadaan muutoksia lajiryhmässä aikaan.  Ja kannustakaa kartingin lajiryhmään soveltuvia henkilöitä aktiivisiksi.

Käsitykseni mukaan KF6-porukka on valmis siirtymään italian/pohjoismaiden sääntöihin ja vieläpä niin, että jo oleva konekanta voidaan hyödyntää mahdollisimman pitkään.  Onhan meillä mahdollisuus käyttää esim lisäpainoja, jos joku moottori/luokitusvaihe menee maisemaan...
Tällä kaudella Suomen Kartingliiton mestaruussarjaan mukaan otettu KF6-luokka osoitti elinvoimansa. Mukavia kisoja. Menestys johtui varmasti myös aiempien kiertueiden ihmeellisistä kuvioista.
Noin 40 KF6-kuskia osallistui Suomen Kartingliiton mestaruussarjaan. Ensi kaudeksi tulisi hyvissä ajoin kehitellä valtakunnallinen sarja, jonka kanssa ei sitten pidä viritellä päällekkäisyyksiä. Suomen Kartingliiton mestaruussarja on hyvä pohja näille ajatuksille, mutta toki erillinen kilpasarjakin voi tulla kyseeseen autojen lisääntyessä....
Tuumaillaan asioita.  Kirjoitelkaa ja viestikää ja soitelkaa. Pääasia että mielipiteet tulevat nyt esille!

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #16 : 08.09.2010 22:45 »

Lukekaa Don Quijoten viimeinen lause ja ei kun hommiin.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #17 : 09.09.2010 11:06 »

Lukekaa Don Quijoten viimeinen lause ja ei kun hommiin.

Ei selkiydy tuolla omalla harrastajaluokalla. Nytkin pyörii sen 7+ eri harrastajasarjaa Raket 120.ssä. Säännöt on vähän sinnepäin vaikka kone on sama. Sitten se politikointi alkaa ja harrastajat on useissa leireissä. Näitä kapinasarjoja ei ole onnistuneesti tehty kuin Rokki-ralli. Herraisä millä varusteilla siellä ajetaan kun itse saa määrätä.

Meillä on kattojärjestö yhtenäisten sääntöjen luontia varten. Välillä mennään metsään mutta omia jälkiä myöten löytää pois. Ajetaan näillä samoilla renkailla vielä ensi kausi, mutta 2012 voidaan aloittaa uusilla säännöillä. Esim. samoilla säännöillä kuin pohjoismaissa, vaikka vain 1% kuskeista koskaan ulkomaille tuossa iässä menee. Muutos kun tiedetään ajoissa, saa rungot myytyä harrastaja Raksuille ja renkaat ajetaan loppuun. Kenenkään egon ei luulisi enää romahtavan vaikka palattaisiin hitaampiin nopeuksiin ja Raksut menisi kovempaa.

Vaarana on se että konepuolella luokitukset alkaa muuttua liian nopeaan tahtiin. Siinä mielessä kansallinen protektionismi on kohdallaan. Nyt ollaan hyvässä tilanteessa, jossa joka konemerkillä ja vanhallakin mallilla voi ajaa tasaväkisesti. Aina joku menee maisemaan, mutta se kuuluu motorsporttiin ja on jokaisen luokan ominaisuus. Pitäähän konevelhoillekin taata elanto. Jos sitten ulkomaille mennessä tiedetään että pitää olla Vortexin lentokonemoottori, niin sen saa vuokrata eikä budjetti muutu. Vaihtaa vaan 5* hotellin 3* hotelliin tai jättää Burstneristä telin kotiin.

-petri-
« Viimeksi muokattu: 09.09.2010 11:11 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #18 : 09.09.2010 14:17 »
Käsitykseni mukaan veijari Don Quijoten ehdottama oma sarja on ihan varteenotetava vaihtoehto. Sellainenhan KF6-kiertue oli. Ja hyvinhän se toimi vielä 2007 ja 2008. Jos siinä tehdyistä virheistä otetaan oppia niin miksei luokkaa voisi ajaa omanakin sarjanaan.

Kartingliiton sarja tuli tänä vuonna hyvään saumaan ja on jatkossakin hyvä vaihtoehto.  

AKK:n viralliseksi sarjaksi alkuvuonna luokiteltu kiertue kuihtui, mutta syitä on tässä enää turha spekuloida.
Jos ja kun kartingin lajiryhmä ottaa oppia KF6-luokasta ja sen sarjoista saaduista kokemuksista ja jos AKK:ssa kuunneltaisiin kentän ääntä, niin toki AKK:n oma sarja SM-sarjaa himmeempänä arvosarjana olisi se paras vaihtoehto.

Mutta tärkeintä olisi se, että olisi vain yksi valtakunnallinen KF6-sarja, joka ajettaisiin kansallisten kisojen yhteydessä...

Nyt ehdotuksia AKK:lle.Olen usean KF6-huoltajan pyynnöstä laatimassa heidän evästämää ehdotusta ja olen saanut tiedoksi suurimman KF6-kerhon AKK:lle lähettämät terveiset, joten ehdotuksia vaan edelleen kehiin!
« Viimeksi muokattu: 09.09.2010 14:20 kirjoittanut paljakka »

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #19 : 10.09.2010 12:38 »
Tarkennan, jotta kun tuossa puhuin italian/pohjoismaiden säännöistä niin tarkoitan lähinnä moottorin luokituksia ja esim. kaasarien kotimaisia tarkempia sääntöjä (suutinputki ja suuttimet).
Rengassavottaan emme kotimaassa voi puuttua ennen v. 2012
Meillä oli 2007 se pikkukaasari ja pikkuputki, mutta kun laite jäi niillä eväillä cadeteille, niin se asia jäi siihen. Sittemminhän Keimola FK:ssa pelattiin pahvin ja kuristinten kanssa.
Cadettien korvaajaksi ei KF6:sta varmaankaan ihan heti ole meillä Suomessa, joten minin tilalle ja rakettien rinnalle luokka varmaankin istuu näillä näkymin paremmin.
95 runkoa puoltavat haluavat cadet-kuskien pääsevän kf6 luokkaan ilman rungonvaihtoa. Toisaalta osalla 10 - 13 vuotiaista kuskeista luokan painoraja 114 kg tulee liian pian vastaan.
Ja tietysti kuvio pitäisi jatkossa hoitaa niin, että meillä jo olemassa oleva konekanta on pikku päivityksin edelleen käyttökelpoinen täällä kotimaan kisoissa.
Tälle kaudellehan Jokisen Kalle hoiti asian mallikkaasti, mutta kesäkuun alun jälkeenhän luokka jäi AKK:n taholta täysin heitteille...
Päasia olisi se että uusi - toivottavasti jo lokakuussa - valittava lajityöryhmä ottaa KF6-luokan vakavasti:
Perehtyy tilanteeseen, kansainvälisiin sääntöihin ja KF6-luokan kokemuksiin kotimaassa, kuuntelee KF6 harrastajien ja maahantuojien sekä mosamiesten mielipiteitä ja päättää jo hyvissä ajoin millä luokituksilla ja säännöillä kaudella 2011 Suomessa KF6-luokassa ajetaan.

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #20 : 10.09.2010 13:22 »
Sen verran omista kokemuksista, että tuo Aarnin mainitsema pikkukaasari (Dellorton 14-millinen, ko. kaasutinyksilö on meillä nykyään) yhdistettynä Keimolan Mini60-luokassa käytössä olevaan iame:n pakokuristusholkkiin vaikuttaisi hyvinkin toimivalta tavalta pudottaa KF6:n vauhti suunnilleen minin/cadetin tasolle. Tuo pikkuputki jonka Aarni mainitsee oli liikaa kuristettu. Vertailutesti voisi olla ihan toteuttamisen arvoinen?
Perässäjuoksija...

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #21 : 10.09.2010 21:22 »
Sen verran omista kokemuksista, että tuo Aarnin mainitsema pikkukaasari (Dellorton 14-millinen, ko. kaasutinyksilö on meillä nykyään) yhdistettynä Keimolan Mini60-luokassa käytössä olevaan iame:n pakokuristusholkkiin vaikuttaisi hyvinkin toimivalta tavalta pudottaa KF6:n vauhti suunnilleen minin/cadetin tasolle. Tuo pikkuputki jonka Aarni mainitsee oli liikaa kuristettu. Vertailutesti voisi olla ihan toteuttamisen arvoinen?

Ehkä helpoin ja nopein ja halvin homma on tehdä pakarin ja koneen väliin holkki johon sitten porataan sopiva kuristus. Kustannukset on sen jälkeen holkin ja parin pidemmän jousen verran

Tällainen voidaan tehdä vaikka ensi viikolla jos haluatte??

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #22 : 11.09.2010 17:40 »
Tuo meillä kokeilussa oleva pakokuristin on ilmeisesti peräisin ihan IAME:n tehtaalta. Eli koneeseen on vaihdettu pakoputken kiinnitysholkki, jossa 16 mm reikä - kuvia löytyy KeimolaFK:n säännöistä mini60-luokan kohdalta. Toimii hyvin yhteen tuon 14 mm kaasuttimen kanssa, varmaan toimisi myös PHBG 18:n kanssa, mutta ei ole tullut vielä kokeiltua.
Perässäjuoksija...

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #23 : 11.09.2010 19:21 »
Tuo meillä kokeilussa oleva pakokuristin on ilmeisesti peräisin ihan IAME:n tehtaalta. Eli koneeseen on vaihdettu pakoputken kiinnitysholkki, jossa 16 mm reikä - kuvia löytyy KeimolaFK:n säännöistä mini60-luokan kohdalta. Toimii hyvin yhteen tuon 14 mm kaasuttimen kanssa, varmaan toimisi myös PHBG 18:n kanssa, mutta ei ole tullut vielä kokeiltua.

Mitäs teholuokkaa moinen kokoonpano edustaa? cadet, mini vai raket? Anteeksi OT mut toi kf6 kone on kiinnostanut aika ajoin melko paljon...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: KF 6 ja sääntömuutokset
« Vastaus #24 : 11.09.2010 21:38 »
jaa-a, tuolle yhdistelmälle pitäisi löytää osaava kuski vertailun onnistumiseksi. Tähän mennessä tuolla kombinaatiolla on ajellut vain oman perheen nuorin melkein-wannabe-kuljettaja. Vaikuttaa vaan sen verran toimivalta yhdistelmältä, että kokeilemiselle on tarve.
Perässäjuoksija...


 

Team Laine Verkkokauppa