http://www.autourheilu.fi/lehti/26035.aspxKatso peiliin ja mieti oletko valmis. Mutta tiedetäänkö miten valinta toimii ja onko lajimme edustajia valintaprosessissa mukana?
Lajiryhmän valitsee hallitus, siitä on nyt puolet erovuorossa. Hallituksen valitsee taas liittovaltuusto.
Viime vuonna yritettiin lobata hämeessä karting asiaa ajavia liittovaltuustoon. Sekin valitaan vasta liittokokouksessa, jonne seurat lähettävät omat edustajansa. Aluekokouksessa päätetään etukäteen keitä kokouksessa esitetään liittovaltuustoon Ei riittänyt äänet edes lähelle, vaikka täälläkin on iso seura. Samat henkilöt esitettiin kokouksen valittavaksi kuin ennenkin.
Kuulostaako byrokraattiselta. Se on juuri sitä ja sopimuksia tehdään eri seurojen ja alueitten kanssa kenet saadaan valittua. Karting ei yleensä ole näissä kuvioissa mitenkään mukana. Jäsenmäärät on aivan liian pieniä. Tämän takia lajiryhmän valintaprosessi ei noudata kentän näkemyksiä, jos niitä nyt yleensä yhteneväisiä on. Tulevan lajiryhmän valinta on ns. herrojen käsissä.
Katsokaapa liittovaltuuston jäseniä, onko karting väkeä mukana?
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/liittovaltuusto/Tai hallituksessa?
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/hallitus/Ei tämä taaskaan kuulu topikkiin. Mutta jos näitä sääntöasioita mietitään tämä päätösprosessikin tulee tunnistaa. Turha valittaa että väärät henkilöt päättää jos ei esim. osallistu alueen kokouksiin. Ainahan eduskunnassakin istuu väärät ja pöljät. Kuka ne sinne valitsee?
On tullut mieleen että jos valintaprosessin takia ei kenttä voi vaikuttaa lajiryhmän valintaan, pitäisikö kartingissa olla ajajayhdistys tai vastaava. Se voisi sitten vaikuttaa lajiryhmän päätöksiin omalla vaikutusvallalla. No taitaa olla sekin turhaa haaveilua.
Varsinaiseen aiheeseen liittyen on toisaalta harmi että mennään näin muuttuvalla säännöstöllä. Yritetään nyt lukita ensi kesä näihin millä nyt mennään. Moottoreiden luokitukset on sentään kolmivuotisia (eikö niin?) ja renkaat kahden vuoden säännöillä.
Katseltiin keväällä Italiassa paikallisten Koffeja, 95 cm runko ja renkaat kuin cadetista. Ei ne ymmärtänyt kun selitettiin että me sentään ajetaan isoilla (101) rungoilla ja liimarenkailla ja ajetaan kierroksella ohi tuollaisista lasten vehkeistä.
Toisaalta jos jollain on rahoitus kunnossa mennä ulkomaille ajamaan, ei tuon 95 rungon hankinta ole hidaste. Renkaisiin tottuminen käy ajamalla vanhoilla brikkareilla.
-petri-