Nii... Jos vähänkään tietää taustoja niin Ninar:in valmistajalla on ERITTÄIN hyvä asiantuntemus metallista ja sen käyttäytymisestä eri olosuhteissa. (nimenomaan niissä haastavissa) Ja tosiaan muu on suoraan matikkaa ja hallittu kilpa-autoteollisuudessa täydellisesti jo -70 luvulla. Mainitsemassani kirjassa on hyvin selitetty matemaattisesti mikä on xx kitkaisella pinnalla/renkaalla, yy massalla, zz kaarteenkulmalla maksimi nopeus ilman että luisto alkaa. (ja pari muutakin aiheeseen liittyvää laskukaavaa, mm renkaan sortokulmat ja kulkuvektorit, jne...) Tätä fysiikan lakia ei voi vaan millään kiertää, vaikka runko tai kuski heittäisi kuperkeikkoja apexissa.
Hyvä runko välittää johdonmukaisella käytöksellä "dataa" kuskin persiiseen, tai muihin elimiin, joiden perusteella kuski ajaa tai säätää kokemuksensa mukaan laitetta siten että mainittuun renkaan maksimiin päästään ja siinä pysytään ilman että peli lähtee alta.
Voisin ennustaa ettei esim täysin jäykkä, vaikka alumiinista, CNC koneistettu runko juurikaan kaarteissa loistaisi...
Itse pääsin viimeisinä kilpavuosina runkoni kanssa niin hyvään symbioosiin, että osasin "lukea" radan pitoa mutkissa, kuin olis kädellä koittanut. Huumaava fiilis. (ja nopea
)
Aerodynamiikka on sensijaan vieläkin erittäin nopeasti kehittyää ja F1:sissähän tuon alueen kehitys näkyy selvästi isoin harppauksin.
Mistä muuten luulet että myynnissä oleva Ninar syntyi kertayrittämällä?
Tuskin yksikään runkoja valmistava tehdas huonoa myyntiin laittaa... ?