ATM:n idea, että moottorit arvottaisiin samasta kasasta kyllä ajaisi tasapuolisuutta parhaalla mahdollisella tavalla, tiedä vain kuinka paljon innokkaita tuohon löytyisi, mutta ideana hyvä.
Mitä tulee noiden osien vaihtoon Oldboysissa, niin seuraavat omat mielipiteeni ovat näin sarjaa ajavalta peruskuskilta. Tulpasta en osaa syytä ja ideaa sanoa, sitä asiaa en ole edes miettinyt, itse olemme ajaneet samalla tulppa tyypillä aina muistaakseni. Joku voisi kenties selittää idean minullekkin siis, muuten se tuntuu hieman erikoiselta.
Pakokäyrässäkin enemmistö käyttää varmasti Raket valmistetta, jokunen sen on teettänytkin. Ainakin omasta kokemuksesta Raket valmisteissa on sen verran toleranssia, että jos ei teetä, niin ainakin alkuperäistä saa viilata suoremmaksi.
Ryyppyläpän kanssa olen itse ajanut ja en koe sitä mitenkään pakolliseksi, moottorin voi sammuttaa käsillä imuäänenvaimentajan sulkemalla. Ryyppyläpän poistamisen ideana on omasta mielestäni jättää pois ainakin yksi tekijä, minkä kanssa leikkimällä ei vahinkoa satu kesken ajon tai ennen ajoa. Taitaa olla tumpelon vikaa, mutta edellisessä tiimissä on jääty radan varteen tai hyydytty muutaman kerran, kun läpän asento ollut hieman poikkeava. Sanotaan näitä nyt vaikka human factor tapauksiksi.
Minkään muutoksen tarkoitus, ainakaan omasta mielestä, ei ole saada autosta mitenkään tehokkaampaa tai nopeampaa. Raket 120 koneesta ei saa tehokasta ellei oikein kunnolla ala viilaamaan. Kaikki kyseiset muutokset ovat tehon kannalta lähes olemattomia tuon tyylisessä koneessa. Ehkäpä muutoksilla voidaan ainakin hieman tasoittaa Raket koneiden laajoja toleransseja ja tehdä niistä tasaisempia.
Jos joku oikeasti haluaa istua vara-osa myymälän lattialla, mittailla juuri sopivia osia tai suunnitella täydellistä pakokäyrää metallipajalla, niin siitä vaan, eipä noista paljoa kostu. Tällöin tuo henkilö tekee sen todennäköisesti harrastuksesta ja mielenkiinnosta tekniikkaa kohtaan, koska lopulta se kaikkein suurin vaikutus itse nopeuteen löytyy sieltä radalta, ratin ja penkin välistä.
Kuitenkin lopuksi täytyy sanoa, että pidän erittäin hyvänä käytäntönä etelän suunnallakin olevia sääntöjä, jotka rajaavat ja pois sulkevat muutoksia enemmän. Kuten kirjoituksestani huomasi, en itsekkään täysin samaa mieltä tai tietoinen ole teknisistä säännöistä. Itselleni sopisi myös kyseiset säännöt etelässä, itse ajamiseen en kuitenkaan katso niiden vaikuttavan sen enempää kuin täälläkään vallitsevat säännöt. Samat joukkueet siellä kärjessä varmasti hyrräävät, ajettiin sitten vaikka ruohonleikkurilla.