Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 506575 kertaa)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #750 : 02.05.2013 17:59 »
Ketjurasvaksi jotain vahamaista. Säästää niin ketjuja kuin rattaita.


BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #751 : 07.05.2013 09:24 »
Kiitos vastauksista.

Raketin walbron kaasarissa heiluu kaasuvivun vieressä musta muovinen keinuvipu hullun lailla moottorin käydessä. Kuuluuko sen toimia tuollalailla vai täytysikö sen mustan muovivivun olla kiinni jossain?

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #752 : 08.05.2013 20:33 »
Kysymys bensansuodattimista...

Käytin ensin junnujen autoissa paperifilttereitä. No ei suuria ongelmia, mutta ilmeisesti tuosta irtoaa nukkaa joka kuitenkin tukkii kaasuttimen. Lakkasin käyttämästä koska kaikki kehoittivat hankkiutumaan niistä eroon.
Seuraavaksi kokeilin tuollaisia sihtimallisia jotka oli tarkoitettu kartteihin, ainakin myyjän mukaan. Yksi murtui rungosta, vaikka oli yritetty asentaa huolella. Muutenkaan en oikein vakuuttunut tuon pelkän sihdin suodatustehosta. Kaasuttimen sihdissä oli roskaa ihan reilusti vaikka suodatin oli kiinni.

Noiden jälkeen hain samanlaisen filtterin mitä käytetään moottorisahojen tankissa. En muista tarkalleen millainen, mutta alla olevissa linkeissä hieman samannäköisiä. Varsinkin tuo ylin linkki on aika lähelle käyttämääni mallia:
http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-15_-57_-349909000__-1101645G-1101713_Polttoainesuodatin+%C3%9822x%C3%9853+mm
http://www.pihakone.fi/72465-bensasuodatin-stihl-p-23342.html
http://www.teraosa.fi/polttoainesuodatin-stihl-1115-350-3503.html

Toimivat moottorisahassa ihan älyttömän hyvin. Mielestäni olosuhteet ovat jopa karttia vaikeammat. Noihin siirtymisen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Toimivat kaikissa kolmessa autossa koko kesän erinomaisesti ilman mitään ongelmia. Ei ole tarvinnut putsata käytännössä ollenkaan kaasuttimien sihtejä, vaikka kaikissa kolmessa autossa ajettiin koko kesän samalla suodattimella. En ole edes laittanut mitään lisäpainoja tuohon kevyeen muoviseen suodattimeen ja silti tankki on aina mennyt tyhjäksi asti kun tankkaus on unohtunut (ja sehän unohtui varsinkin alkukesästä kun kolmea junnua yritti ajattaa samaan aikaan... Onneksi ei tullut konerikkoja).

En ole törmännyt radalla yhteenkään tuollaiseen filtteriin. Tietääkö joku syyn siihen miksei noita käytetä?

t.Masa
« Viimeksi muokattu: 08.05.2013 20:38 kirjoittanut timjoo »

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #753 : 08.05.2013 22:14 »
Raketin walbron kaasarissa heiluu kaasuvivun vieressä musta muovinen keinuvipu hullun lailla moottorin käydessä. Kuuluuko sen toimia tuollalailla vai täytysikö sen mustan muovivivun olla kiinni jossain?

Se vipstaaki on karting -käyttöä ajatellen ylimääräinen. Sille ei ole kartissa mitään käyttöä. Poistaa ei saa koska sarjasääntöjen mukaan ei ole mainittu, että saa poistaa.

Antaa heilua mukana vaan tai sitten kumilangalla kiinni johonkin.
eksyvä ei tietä kysy

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #754 : 08.05.2013 23:37 »
Kysymys bensansuodattimista...

Minulla on pojan Cadetissa vastaava suodatin. Nyt kun mietin niin en tainnut putsata kaasaria koko kesänä. Isomman kuskin autoon en jostain syystä tohtinut laittaa. Ehkä sen messinkipainon pois ottaminen arvelutti, mutta pikkutankissa letku on aina pohjalla. Toisaalta letkut kovettuu ja ei enää liiku muutenkaan.

Suodattimen laitto piti tehdä ison korkin kautta, se ei mahtunut normi letkun reiästä. Ehdottomasti hyvä suodatin, voisi laittaa kaikkiin kerhoautoihin. Edit. just tuollainen Stihl suodatin (keskimmäinen linkki).
« Viimeksi muokattu: 08.05.2013 23:51 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #755 : 08.05.2013 23:44 »
Tankkaa aina sihdillisellä suppilolla. Pese tankki ennen kautta. Käytä Rotaxin suodatinta kaasarin ja tankin välissä. Se toimii parhaiten-eikä siitä mitään irtoa. Tuohon moottorisahasuodattimeen en ota kantaa, mutta se on totta että sahaa käytetään kovemmissa oloissa mitä tulee puhtauteen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #756 : 12.05.2013 15:14 »
moroo
meillä hiukan hakusessa systeemit
pojan 85 raksussa (Birel 1010 runko)
eli ollaan hangon radalla hangattu
ja ongelmana on se että tietyissä jyrkemmissa kurveissa perä tahtoo karata alta keskellä tai kurvin jätössä

eli ei niinkään yliohjaa kurvii vaan kurvin keskellä tai loppu puolella
rengaspaineilla ollaan pelattu välillä 0,9-1,7
tossa alle kilon niin pelas parhaiten tänään.
silti ei mielestäni ole hvyä

aurauskulmat ja camperit on nollassa auton ollessa kuskin kanssa maassa
casteria siellä on ed omistajan toimesta niin paljon kun sitä saa enkä haluais sitä alkaa muuttamaan kun siellä on vaan ylhäällä säätö niin menee sit camperit sekaisin ellei nosta casteria minimiin

olen katellut noita ohjeita jossain lukee että keula kapeammalle jossain muualla taas että keulaa leveämmälle.
no noi on helppo kokeilla.

poika on vajaa 40 kg ja kokeilin 3 kg lisäpainolla ja sijoitin sen aika ylös penkkiin jolloin tilanne paheni paljon
.takapyörät on niin kapealla että on samalla linjalla puskurin/ponttoonien kassa.

vinkkejä mitä kannattais seuraavalla ajokerralla kokeilla? :-\
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013 21:54 kirjoittanut brteam »

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #757 : 13.05.2013 09:02 »
moroo
meillä hiukan hakusessa systeemit
pojan 85 raksussa (Birel 1010 runko)
eli ollaan hangon radalla hangattu
ja ongelmana on se että tietyissä jyrkemmissa kurveissa perä tahtoo karata alta keskellä tai kurvin jätössä

eli ei niinkään yliohjaa kurvii vaan kurvin keskellä tai loppu puolella
rengaspaineilla ollaan pelattu välillä 0,9-1,7
tossa alle kilon niin pelas parhaiten tänään.
silti ei mielestäni ole hvyä

aurauskulmat ja camperit on nollassa auton ollessa kuskin kanssa maassa
casteria siellä on ed omistajan toimesta niin paljon kun sitä saa enkä haluais sitä alkaa muuttamaan kun siellä on vaan ylhäällä säätö niin menee sit camperit sekaisin ellei nosta casteria minimiin

olen katellut noita ohjeita jossain lukee että keula kapeammalle jossain muualla taas että keulaa leveämmälle.
no noi on helppo kokeilla.

poika on vajaa 40 kg ja kokeilin 3 kg lisäpainolla ja sijoitin sen aika ylös penkkiin jolloin tilanne paheni paljon
.takapyörät on niin kapealla että on samalla linjalla puskurin/ponttoonien kassa.

vinkkejä mitä kannattais seuraavalla ajokerralla kokeilla? :-\

Hyvin olet rungon puolesta ongelmaan paneutunut. Ohessa omia huomioita Raksusta/Briggareista (YDS) kun poikaa opetin ajamaan.

1. Rungon puolesta pidot maksimiin - ei vielä saanut tarpeeksi vauhtia, jotta olisi renkaista pito kunnolla irronnut
2. Poika tuli alkuun mutkiin aivan liian kovaa ja väärässä kulmassa - loivasti sisään ja jyrkällä käännöksellä ulos.
3. Briggarin slikseissä on yllättävän suuri säätöalue riippuen kelistä ja radasta. Meillä paineet vaihtelivat 1.0 - 2.4 kiloon. Vaikka säätöalue on iso, niin kuitenkin tuo pito löytyy varsin kapealta alueelta, jolloin paineet menevät helposti yli tai ali.

Tuo mutkaan ajo kun korjattiin, niin johan rupesi peräkin pysymään radassa kiinni. Jarrutetaan mutkaa ajoissa ja käännetään sopivassa vauhdissa tiukasti mutkaan (ajetaan hiukan yli) ja sen jälkeen kaasulla niin kovaa kuin mutka salliin koko ajan loiventaen ajolinjaa mutkasta ulos.
Vauhti pidentää aikaa!

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #758 : 13.05.2013 17:34 »
joo kaikkeen on pitänyt paneutua
aikaisemmasta ralli sprint jokkis puolen taustasta ei tässä lajissa paljoakaan hyötyä ole
NIIIIIN paljon on erilaisia säätää että saa opetella kaikki uudestaan.
ja sitten kun ei ole ketään muita tuolla radalla ajamassa niin ei pääse jakamaan koemuksia / vinkkejä kenenkään kanssa niin aika yksin saa pähkäillä näitä asiota.

onnkeksi on sentään tää netti käytössä  :)

hidastin tota ohjausta eilen kun huomasin että sekin on mahdollista
kokeillaan nyt silläkin.

mittasin penkin paikan rungon valmistajan ohjeen mukaan
penkin etureuna on paikallaan
takaata selkänoja/taka-akseli mitta  on 4cm suurempi
eli olen pojan pituudesta johtuen joutunut nostamaan sitä pystympään että kädet riittää ratille

polkimen jatkot löytyy jos siirtäis takasin mutta kädet ei yllä sen jälkeen ratille
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013 19:52 kirjoittanut brteam »

HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #759 : 13.05.2013 20:39 »
Tälläinen löytyi eräästä perusteoksesta:

 Jos auto aliohjautuu, joutuu pyöriä kääntämään liikaa, jotta auto saataisiin kääntymään mutkaan. Kun pyöriä kääntää liikaa,  kevenee takapää sisäpuolelta, puolet takapään pidosta katoaa ja takapää karkaa alta. Useasti puskemista ei huomata, vaan  valitetaan takapään pidon puuttumista. Tällaisessa tapauksessa pitää leventää takapäätä. Jos takapää luistaa jyrkissä mutkissa,  on syynä aliohjautuminen. Jos takapää sen sijaan luistaa loivissa mutkissa, on kyseessä pito-ongelma.
Puskemista voi tapahtua joko sisään käännettäessä tai mutkan keskikohdan jälkeen.
Jos auto puskee sisään käännettäessä, on etupäätä kavennettava. Jos puskemista tapahtuu mutkan keskikohdan jälkeen, on
etupäätä levennettävä.

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #760 : 13.05.2013 22:00 »
mennään huomenna ajamaan
täytyy kokeilla leventää keulaa
pikässä loivassa mutkassa voi  mennä yllättävän kovaa ei mitään ongelmia

puskemista ei huomaa vaan reagoi hyvin ohjaukseen ainakin silmämääräisesti

raportoidaan huomenna (jos kelit sallii testauksen) lisää  ::)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #761 : 13.05.2013 22:09 »
Tuosssa jo mainittiin kerran perän irtoamisesta väärästä sisääntulo nopeudesta johtuen. Siihen pitää kiinnittää oikeasti huomiota.
Otetaan siis vauhti pois ja kiihdytetään koko mutkan ajan ulostullessa. Jos taas tullaan ylikovaa, menee käännös pussille ja perä irtoaa tai se lähtee irti jo puolessa mutkassa.

Kun käytte katsomassa SM tai CUP kisoja, hakekaa katselupaikka pääsuoran päästä esim Lahdessa. Jarrukohdassa ennen mutkaa renkaat vingahtaa vihaisesti kerran ja heti hypätään takaisin kaasulle. Autot ei rullaa yhtään. Pitoa riittää koko mutkan ajan. No onhan ne rungotkin tikissä, mutta "samanlaisia" ne muuten on eikä moisia perän luisto ongelmia niin ole.
-petri-

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #762 : 13.05.2013 22:19 »
tosta se tuskin tässä tapauksessa johtuu
kun tekee sen siinä radan hitaimmassa oikea vasen yhdistelmän
vasurissa jossa ei juurikaan vauhtia enään edes ole


oli miten oli kokeilen tota keulan levitystä voihan se ollakkin että aliohjaa vaikkei siltä näytä
se selittäis sen miks lähtee sit lopuksi alta.




« Viimeksi muokattu: 14.05.2013 16:49 kirjoittanut brteam »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #763 : 14.05.2013 19:22 »
Jos perä lähtee alta hitaassa vauhdissa, vika on renkaissa. Runko vaatii toimiakseen vauhtia ja edes hieman pitoa.
-petri-

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #764 : 14.05.2013 20:46 »
Jos perä lähtee alta hitaassa vauhdissa, vika on renkaissa. Runko vaatii toimiakseen vauhtia ja edes hieman pitoa.

käytiin taas ajamassa
kattelin niissä hitaissa mutkissa sitä touhua
sisäpuolen takapyörä ei ainakaan nouse silmin nähden asvaltista milloinkaan
sekin vois johtua renkaasta??
jos se luistaa alta niin ei kait se voi oikein toimia?

levitin sitä keulaa nyt ohjaus on  hitaalla
painotin pojalle että ottaa vauhtia pois kurviin mentäessä ja yrtittää sieltä kiihdyttää ulos
homma paranee mutta yllättävä luikkaalta tuntuu kumminki ottaen huomioon että sitä vauhtia ei niissä hitaissa mutkissa paljoakaan ole
jotenkin tuntuu että kevään 3 ensimmäistä kertaa oli jopa aika hyvä mutta nyt luikuu enemmän

renkaat on ainakin viimevuotisia ehkä vanhempiakin??

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #765 : 14.05.2013 22:09 »
Jos ne on viimevuotiset brikkarit, niin ne on aika kovat. Jos vielä vanhemmat niin ne on jo ihan puuta. Joten uudet renkaat saattaisi muuttaa homman ihan toisenlaiseksi. Käytettynä tämän vuotisia ei vielä ole paljoa liikkeellä, ekan raksukarnevaalin jälkeen enemmän.

Raksun perussäätö Brikkareilla on ollut perä kapealle, kun pitoa on tarpeeksi voidaan levittää ettei rengas nouse liikaa tai perä pomppia.
Keulaa levittämällä +camber korostuu, ts sisäpuolen eturengas painuu alemmas. Tämä tehdään myös sadekelillä rajummin.
Sitä voi demota paikallaan kun kääntää rattia ääriasentoon (ilman kuskia). Ulkopuolen eturengas nousee korkealle ilmaan. Kun painaa keulan maahan, nousee sisäpuolen takarengas. Tämä ilmiö tapahtuu hitaassa jyrkässä mutkassa kun kääntää tarpeeksi, takarengas nousee hieman. Mutta jos ei ole yhtään pitoa, runko vaan joustaa ja takarenkaat pysyy maassa ja auto puskee.

Säätäminen ei vaan toimi huonoilla renkailla eikä oppimista tapahdu. Ei kuskilla eikä huoltajalla.
-petri-

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #766 : 14.05.2013 22:36 »
Kiitos taas sulle saaskpe
se menee tällä hetkellä juurikin noin

ikinä en ole sen takapyörän nähnyt nousevan vaikka mitä olen sille tehnyt

esim rengaspaineet alle kilosta kahteen
keula kapeesta leveeseen
aurauskulma muutoksella par milliä haritusta - 0
lisäpaino penkkiin ylös (kevyt kuski) jolloin se meni ihan mahdottomaksi


siellä on vega minit alla tällä hetkellä

mistäköhän saisi selville mitä renkaita käytetään harrastaja minissä alueella 8 tällä kaudella?

parilta olen kysynyt noista renkaista kun tiedän omalta autourheilu (ralli/sprint) ajalta että vanhat renkaat on kuivat ja eteenki slicksit
niin olen saanut vastauksen että jos noissa on pintaa niin ne pitää riittävästi että ajakaa niillä...

ps onko renkaissa jossain vuosiluku tai joku muu koodi mistä näkee valmistusvuoden?

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #767 : 15.05.2013 09:38 »
Ongelmana on et auton perä karkaa mutkaan käännettäessä alta. Miten tuota kannattais alkaa säätelemään? Ilmeisesti camber/caster kulmat vaikuttaa tähän? Auto on zanardi 120raketti mosalla, renkaat sl8

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #768 : 15.05.2013 10:20 »

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #769 : 16.05.2013 18:16 »
Tuota ohjetta kun lukee niin ei enään tiiä et mitä pitäs tehä. :o Aika paljon asioita et mikkä kumoaa toisensa.

Esim.
Yliohjautuminen:
Pehmentämällä runkoa  poistamalla penkin lisätuet, löystämällä penkin kiinnikkeitä tai poistamalla takajäykistin saadaan myös
yliohjautumista vähennettyä.

Takajäykistin:
Takajäykistimellä saadaan  takapäähän lisää pitoa  ja yliohjautumista poistettua.

No pitää yrittää keksiä jotain...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #770 : 16.05.2013 18:53 »
ps onko renkaissa jossain vuosiluku tai joku muu koodi mistä näkee valmistusvuoden?

Vanhoissa YDS renkaissa oli valmistusvuotta kuvaava kirjain, mutta ei ole enää.
Niissä saattaa olla viivakoodi, vihreä tai valkoinen.E n muista kumpi oli tuoreempi. Jos ei ole viivakoodia niin aika vanhat on.

Pintaa voi olla mutta ei enää pitoa. Minullakin on parit YDS sarjat, joilla on ajettu vaan pari vetoa mutta ikää 3 vuotta ja ei enää yhtään pitoa.

Kisat on harrastajaja kisoja ja rengas sovitaan paikallissesti.
Näyttäisi Bemskin tiistaisturnauksessa olevan Vega Cadetti
http://www.espoonurheiluautoilijat.fi/index.php?folder=/Karting/Tiistaiturnaus/2013-04-09_16-12-32/
-petri-

brteam

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #771 : 16.05.2013 21:35 »
niinpä näyttää vegat olevan

täytyy tilata satsi sellia uusia ja kokeilla.

kiitos!

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #772 : 20.05.2013 22:34 »
Onko raket 120 peltikopalla jotain oikeaakin virkaa esimeriksi jäähdyttäminen, vai joko me todetaan tuo peltikoppa voittajaksi ja ajetaan ilman sitä, koska kerta toisensa jälkeen siitä tuntuu nuo pultit lentelevän pitkin ratoja, millon menee kierteet, millon koppa halkeaa..
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013 22:35 kirjoittanut heneeee »

glyzer

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
    • Manic Street Racers
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #773 : 21.05.2013 12:57 »
Meille joku viisas joskus sanoi että ilman peltikoppaa voi käydä liian kuumana. Saattaa myös joissain sarjoissa olla vaatimuksena että koneen päällä on ko. koppa? Nimim. "Hitsattiin eilen koppaa taas kasaan..."

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #774 : 21.05.2013 17:38 »
Koppa parantaa jäähdytystä, mutta ilmankin voinee ajaa. Kaikissa fosarisäännöissä kuitenkin edellytetään että koppa on kiinni ja ehjä. Ilman koppaa jäähdytysilma virtaa helpommin ja vauhtipyörän "ilmajarru" ei ahdista -> lievää tehonnousua.

Vahvisteshitsaus, sopivat prikat ja loctitea riittävästi pitää vaan tehdä tässä luokassa. Tasapainoisessa koneessa osat pysyy paremmin kiinni. Kaikki joskus korjailee koppaa, mutta jos kampura täristää ihan mahdottomasti, kaikki irto-osat lähtee.
-petri-

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #775 : 21.05.2013 17:55 »
Ruuvilukitetta ei ikinä alumiinille on mua opastettu eri metallien kanssa pelaavan henkilön taholta.
Riski jotta lähteä kierteet mukana, mutta jos tehty korjaus irtojengoilla, kuten varmasti suurimpaan osaan on, niin silloin voi tuotakin tyrkätä.
Osa on laittanut kanteen toisen kiinnityksen originaalin lisäksi.
PS:Kannattaa lisäreikää poratessa ettei mene sylinteriin asti ;)
PS2:Irtonainen kansipelti voi muuten olla koneelle kuolemaksi. Yksi sylinteri meni meiltä, kun pääsi pelti nitkuamaan ja söi reitin läpi sivulta huuhtelu kanavaan.
Siinnä huuhtelukanavan sivussa on muuten aika hintsusti metallia.


heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #776 : 24.05.2013 13:05 »
Ketjulinjan tarkistus. Miten tehdä kotikonstein? Entäs miten takakiekkoa sitten siirretään, mikäli tarvetta ilmenee?

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #777 : 24.05.2013 13:32 »
Moottorin kiinnitys löysälle, ketju irti, moottorin kiinnitys kireälle, viivotin takarattaan kylkeen ja katsot että eturatas osuu samaan linjaan. Takarattaan navassa on kiristyspultit, niitä löysäämällä saat rattaan siirrettyä kohilleen.
- MarkoV

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #778 : 24.05.2013 13:39 »
Moottorin kiinnitys löysälle, ketju irti, moottorin kiinnitys kireälle, viivotin takarattaan kylkeen ja katsot että eturatas osuu samaan linjaan. Takarattaan navassa on kiristyspultit, niitä löysäämällä saat rattaan siirrettyä kohilleen.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitää kattoa homma kuntoon pikimiten.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #779 : 24.05.2013 15:01 »
Muuten samalla tavalla keskiötä siirtämällä saa siirretyä jarrulevyä kanssa, jos se ei ole linjassa. Tuli nimittäin vastaan kartti, jossa oli siirretty jarrusatulaa tunkemalla prikkoja satulan ja kiinnityspisteiden väliin. Toki, jos kiinnitys on esim. vääntynyt niin silloin voi olla tarvetta prikoilla oikaista tuo satulalinjaa, mutta tuosta ei ollut ko tapauksessa kyse.


 

Team Laine Verkkokauppa