Kirjoittaja Aihe: raket120 mooottori ei enää kierrä  (Luettu 60513 kertaa)

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
raket120 mooottori ei enää kierrä
« : 17.06.2013 21:28 »
Alettiin ihmettelemään tiimiläisten kanssa, kun moottori kiertää melkee 1000rpm vähemmän kuin aikaisemmissa kisoissa. Huippukierrokset ovat pudonneet 12,4-12.5 krpm tienoilta 11.6-11.8 krpm tienoille.

Noh ensimmäisenä kaasari pois ja painemittareilla paineiden testaus. Ei pidä paineita. Neulanvaihto ja neulaventtiilin jousi myös uusiksi. Alkoi pitämään paineita. Yläpaine 1,0 tietämillä ja alapaine 0.6. Putoaa vaan helvetin hiljaa alas nuo paineet. Ilmeisesti kaasari ei toimi oikein kuivana, joten pitäisi ajon jälkeen testata sama uudestaan. Noh, kuitenkin suuntaa antavasti voitiin todeta kaasarin nyt pelittävän.

Varmuuden vuoksi sylinteri vielä irti, että nähdään onko siellä päässä kaikki kunnossa... Sylinterin helmastahan paljastui pienimuotoinen vekki, jonka vaikutusta kulkupuoleen on vaikea analysoida. Itse männän helmassa ei mitään erikoista näkynyt, kuin ei myöskään sylinterissä muualla. Mikä mahtaa tuollaisen aiheuttaa?

Jos täältä löytyisi enemmän tietotaitoa analysoimaan kyseisen vekin vaikutusta, niin oltaisiin kiitollisia. Alla kuva sylinterin helmassa olevasta kolosta. Ja vekki ei tosiaan ole ollenkaan sylinterin seinämän puolella, vaan pelkästään tuossa helmassa.

« Viimeksi muokattu: 17.06.2013 22:47 kirjoittanut heneeee »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #1 : 17.06.2013 23:07 »
Varmaan valuvika tuo, ei haittaa menoa. Jos kerran kaasutin ei ole tukossa ja männänrenkaat ei ollu jumissa, niin katso se kaasuttimen kaula ja jos se on kunnossa niin onhan stefatkin? Ilmavuodosta tuo kiertämättömyys useinmiten johtuu. Tai sitten laakerivioista (esim. runkolaakerit luistaa molemmista päistä akselilla).
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #2 : 17.06.2013 23:11 »
Niin kaasari päästi kaikki paineet läpi. Neulaventtiilin alta löyty jotaki moskaa. Männänrenkaissa ei mitään ongelmaa näkynyt..

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #3 : 17.06.2013 23:29 »
...Ilmavuodosta tuo kiertämättömyys useinmiten johtuu...
Kyl meitin R120 koneesta, jos ilmavuoto on löytynyt niin ne on kiertäneet niin penteleesti, mutta ala kierroksilla teho on ollut poissa.
Ilmavuoto laihentaa seosta ja vanha kansansanontakin sanoo laihalla laulaa rikkaalla röpöttää.

Kaasari vialta tuo vaikuttaa.
Lisäksi kelitkin vaikuttaa. Mitä lämpimämpi sen alemmas huippukiekat jää, joskin ei nyt sentään 1000 kiekkaa mutta 250 hyvinkin.

Kaasarissa kannattaa muute testata ne takaiskuventtiilit, että ne toimii. Pääsuuttinen saa testattua ihan suullakin(seos ruuvin pitää olla kiinni).
Imiessä ei saa päästää paineita läpi. Sama homma sille pienemmälle suuttumelle. Se on helpoin testata esim vaikka tekemällä kutistesukasta pilli ja imemällä ja puhaltelemalla sen kautta.
Jos jonki kumpi vuotaa imiessä niin puhdistusta kaipaa kaasari, jos ei sittenkään vuotaminen lopu niin kyl melkein uutta kaasaria hommaamaan on mentävä.

PS:
Pakko korjata toki awi on oikeassa, jos ilmavuotoa on ihan älyttömästi niin mosa kuummuu liikaa ohipuhallus lisääntyy ja sitten alkaa yläkiekatkin katoamaan pelistä.
Tällainen kyllä vaatii jo melkein sen, että lohkon puoliskot yhdessä pitävät ruuvit on löystyneet ja pääsee ryyppimään ilmaa ihan urakalla.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013 23:47 kirjoittanut vtuonone »

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #4 : 17.06.2013 23:54 »
Joo no en usko tuohon lämpötilaan, koska kilpakumppaneilla kyllä kiersi sen mitä ennenkin, jossei enemmänkin  ;)

Pitää lyödä kasaan ja testata, josko tuo tuosta virkoais pelkällä kaasarin ropeltamisella.

Miten tuo sylinteri sitten?

Niin ja nyt on mennyt jo tämän kauden aikana kaksi imuaukon ja imukaulan välistä tiivistettä. En tiiä onko kaasari ollut löysällä vai mistä johtunut.. Olisko tiivisteiden menemisellä syy-seuraussuhdetta ko ongelmaan..?¨

Tässä on vielä ihan Youtube-videotakin kyseisen tuotoksen liikkumisesta viime kilpailussa, jos se helpottaa ongelman havaitsemisessa.

http://www.youtube.com/watch?v=xYe7HBwqENI
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013 23:59 kirjoittanut heneeee »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #5 : 18.06.2013 08:37 »
Niin ja nyt on mennyt jo tämän kauden aikana kaksi imuaukon ja imukaulan välistä tiivistettä. En tiiä onko kaasari ollut löysällä vai mistä johtunut..
No tuolla varmasti on vaikutusta ja silloin mennään kanssa samalla tavalla älyttömästi laihalle, kuin jos lohko olisi halki.
Osasta sylinterejä noi kaasarin kiinnitys pultit pohjaa eli ottavat sylinteriin kiinni enne kuin oikeasti kaasari on tiukassa.
Tuosta selviää, kun käyttää 0.5cm lyhempiä pultteja.
Yleensä pohjaava puoli onneksi on vetorattaan puoli, että sen näkee asentaessa pohjaako vaiko eikö.
Myös sylttyä katsoessa näet onko pultti jättänyt kierteen kuvia kaasarin kiristys kohdille.

PS:
Tuosta alaosan kolosesta ei ole mitään haittaa.
Ainostaan pakotilassa YKK ja AKK välissä olevista kolosista on haittaa, eikä välttämättä edes niistä, jos ovat sopivissa kohti perusaukkojen kanssa.

Tuon AKK:n alla olevilla seinämillä ei ole muuta merkitystä kuin, että ohjaavat mäntää, että se ei pääse käntymään poikittain.
Aikanaan oli käytössä yksi sylinteri, jonka helmasta puuttui ~1cm*1cm pala tuosta kaulasta.
Sekin toimi vallan ihan hienosti.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2013 08:57 kirjoittanut vtuonone »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #6 : 18.06.2013 12:16 »
-petri-

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #7 : 18.06.2013 12:41 »
Olisiko kampura jo alkanut antautua?

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11834.0.html

Meän pitää varmaa laittaa kasaan ja käydä testaamassa miten tuo huilaa nyt, kun kaasari pitää taas paineita. En millään jaksa uskoa, että tuhat kierrosta katoaa kertaheitolla, jos kyseessä olisi kampura.


vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #8 : 18.06.2013 13:06 »
En millään jaksa uskoa, että tuhat kierrosta katoaa kertaheitolla, jos kyseessä olisi kampura.
Kyllä muuten voi, jos tapahtuu jotakin joka pysäyttää vetopuolen limpun laakista.
Tuokin on nimittäin koettu, kun edellä ajavalta tipahti imuänkän kiinnityksessään käyttämä mustekala radalle ja onnistuttiin imaisemaan se rattaiden väliin.
Meno loppui laakista ja kone lopetti toimimasta ok. Vetopuolen limppu oli kiertynyt iloisesti suhteessa vauhtipyörän limppuun.
Tuon kyllä huomasi heti ajaessa, että kaikki ei ole kotona, koska tärräsi niin maan perusteellisesti.
Ihan ajamalla tuskin laakista kampi muuttuu kieroksi.

Niin tuo awi:n mainitsema runkolaakerien välys onkin sitten toinen juttu.
Siinnä voi tapahtua ihan nopeakin puutuminen. Riskinä varsinkin silloin, jos tuo alakerta on kelluva.Rajoilla ollessa kampi alkaa syömään laakerin kaulaa kuin pullaa. Pahimmassa tapauksessa käy toisin päin eli kuluukin kampi. Kovin montaa satkua kelluvassakaan alakerrassa tuolla ei kannata sitä välystä olla.


heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #9 : 18.06.2013 22:46 »
Noniin tänään kasattiin tuo kone ja ei muutako testaamaan. No ei kierrä vieläkään. Kaasari tuntuu temppuilevan edelleen. Semmoinenkin ilmiö autossa on, että kun tyhjäkäynnillä nostaa kierroksia, niin kierrokset tippuvat todella hiljaa normaali tyhjäkäynnille.

Heti ajon jälkeen testattiin kaasarin paineet ja näytti ihan mitä sattuu. Nyt vaihdoin kaikki kalvot, neulaventtiilin ja neulaventtiilin jousen.

Kuvasin Youtube-videon tuosta kaasuttimen paineenmittausprosessista, jos sen avulla ongelmasta saisi enemmän irti.

http://www.youtube.com/watch?v=QwR8t501VCg

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #10 : 18.06.2013 23:55 »
Tuota tuo, tuon vertainen vuoto ei merkkaa mitään.
Saa huoletta olla sen verran vuotoa mitä tyhjäkäynti kuluttaa.
Lisäksi mitatessa laita se letku, jolla pumppaat "täyteen" wd40.
Ainakin omat saa paljon selkeemmän popOff:n, kun letkussa on nestettä.
Veikkaisin, että noista takaisku venttiileistä jompi kumpi tai molemmat vuotaa.
Eli paineet menee sekaisin kaasarissa.
Walbrolta löytyy muuten tällainen opus tuosta kalvokaasarin sielun elämästä ja testailuista
http://wem.walbro.com/distributors/servicemanuals/ServiceManual.pdf

Räjäytyskuvassa
http://wem.walbro.com/walbro/product2print.asp?Series=WG&partnum=WG-8-1
Koodit 14A ja 15
« Viimeksi muokattu: 19.06.2013 00:17 kirjoittanut vtuonone »

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #11 : 19.06.2013 00:21 »
Tuota tuo, tuon vertainen vuoto ei merkkaa mitään.
Saa huoletta olla sen verran vuotoa mitä tyhjäkäynti kuluttaa.
Lisäksi mitatessa laita se letku, jolla pumppaat "täyteen" wd40.
Ainakin omat saa paljon selkeemmän popOff:n, kun letkussa on nestettä.
Veikkaisin, että noista takaisku venttiileistä jompi kumpi tai molemmat vuotaa.
Eli paineet menee sekaisin kaasarissa.
Walbrolta löytyy muuten tällainen opus tuosta kalvokaasarin sielun elämästä ja testailuista
http://www.scootermasters.com/manuals/walboro%20carb%20ServiceManual.pdf

Räjäytyskuvassa
http://wem.walbro.com/walbro/product2print.asp?Series=WG&partnum=WG-8-1
Koodit 14A ja 15

Tuo 14A on ilmeisesti pääsuutin, joka on kiinteä? Sen testasin suutuntumalla ja minusta se piti. Tuo 15 on ilmeisesti ainoa "venttiili", jossa on pieni reikä keskellä? Noista räjäytyskuvista hiukan vaikea hahmottaa, mutta ei tuon kannen alla ole minusta kuin kaksi suutinta/venttiiliä, jossa on reikä keskellä. Olenko oikeassa? Ja tuota pääsuutinta on ilmeisesti turha yrittää saaha auki?

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #12 : 19.06.2013 08:37 »
...tästä mitään tiedä, kokemusta on vain Tillotsonin tuotteista R85 koneessa...

mutta onko kaasari tukossa? Suodatin letkussa tukossa? Kaasarissahan on niitä pieniä mukavia plommeja, joiden alla on vielä sihti. Ne kannattaa joskus avata ja puhdistaa koko roska vaikkapa bräkleenillä ja paineilmalla.

Pura ja pese kaasari huolellisesti...osta korjaussarja ja vaihda kaikki mukana tulevat osat puhtaaseen kaasariin. Ja jos ei muuta, niin lainaa kaverilta toimivaa kaasaria ja paikallista vika varmuudella joko kaasariin tai koneeseen?

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #13 : 19.06.2013 10:38 »
Ei kaasarin kyllä tukossa pitäisi olla enää, kun sitä on miljoona kertaa liotettu ja putsattu, mutta tuo lainakaasari toisi selvyyden koko caseen.

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #14 : 19.06.2013 18:33 »
Jos se kaasari epäilyttää niin kannattaa ottaa kaverilta toimiva hetkeks lainaan ja testaa sillä.. ja se seosruuvin kääntö (5min kerrallaan) saattaa tehdä ihmeitä. ;)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #15 : 19.06.2013 18:56 »
Ei varsinaisesti liity tähän, mutta kirjoitanpa silti.

Meille selvisi tänään korkeiden Yammu -kierrosten syy Vihdin kisoissa. Kone kiersi 9/75 välityksellä finaalissa 15750 vaikka putkikin oli laitettu pari senttiä pidemmäksi. Poika sanoi vain, että hyytyy pääsuoralle lähdössä.

Tänään otin tuon kisamotin käsittelyyn Monakoa silmällä pitäen ja ensin huomasin, että palotila on jo pikkasen tiukka - ei sentään kuplalle vielä inserttiin noussut. Päätin sitten irroittaa kannen ja ruveta puhdistus töihin (ajetaan Rissalla). Irrotuksen yhteydessä huomasin, että yksi pinnapultti on irti ja helcoil on noussut ylös siten, että kantoi kantta vasten = Tästä johtuen tullut ilmavuoto kanteen ja seurauksena juurikin erinomainen kiertävyys, mutta huono vääntö!

Paikat putsattu ja pinnapultti kiinnitetty uudestaan. Joten kisoja odotellaan innolla :)
Vauhti pidentää aikaa!

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #16 : 19.06.2013 20:50 »
Ei saatu lainakaasaria vielä täksi päiväksi, mutta käytiin taas testailemassa. Ei se kierrä vieläkään kun 11800rpm.

Onkohan normaalia, että kaasuläpän akselin ulkopuolella olevasta reiästä tulee bensaöljyseosta? Minun mielestä ei, mutta ei kai sitä saa oikein tiivistettyäkkään enempää.

Paineet ajon jälkeen jälleen aivan hazardia. Viisi peräkkäistä mittausta, jolloin aukes 1.4, 1.2 1.1 1.0 ja 1.0 ja kiinnimeno kaikkea 0.8 ja 0.5 väliltä.


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #17 : 19.06.2013 21:34 »
Noniin tänään kasattiin tuo kone ja ei muutako testaamaan. No ei kierrä vieläkään. Kaasari tuntuu temppuilevan edelleen. Semmoinenkin ilmiö autossa on, että kun tyhjäkäynnillä nostaa kierroksia, niin kierrokset tippuvat todella hiljaa normaali tyhjäkäynnille.

Raket 85 temppuilee samalla tavalla jos ruuvit ovat miten sattuu säädetty - lähinnä jos liian tiukalla alaruuvi, jolloin menee laihalle ja kierrokset nousee ensin ja laskee sitten hitaasti alas kunnes sammuu (kun ei ole kytkintä). Jos vika ei ole kaasarissa (tai säädöissä), niin kyllä tuo kovasti ilmavuodolta vaikuttaa ja kohteita tuolle vuodolle ei kovin monta ole:

1. Puolipuristin
2. Imukaula
3. Pytyn ja alakerran välistä
4. Pakopuolelta
5. Pahimmassa tapauksessa pytty halki jostain

Nopeiten tuo selviää jos pääset jossain tekemään koneelle painetestin. Paineet sisään ja kone ämpäriin - jos kuplii jostain, niin vuotaa.
Vauhti pidentää aikaa!

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #18 : 22.06.2013 14:56 »
Eihän vaan vika ole niin yksinkertainen, että kaasuvaijeri kanittaisi välillä. Tuo tuntuu ihan kaasutin vialta, koska kierrokset on mitä milloinkin, kun läppä ei palaudu kiinni normaalisti.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #19 : 23.06.2013 21:04 »
Eihän vaan vika ole niin yksinkertainen, että kaasuvaijeri kanittaisi välillä. Tuo tuntuu ihan kaasutin vialta, koska kierrokset on mitä milloinkin, kun läppä ei palaudu kiinni normaalisti.


Ei ole, koska vaijeri liikkuu oikein sujuvasti eikä jumi missää kohtaa.. Läppä avautuu lisäksi aivan samalle tasolle toisen läpän kanssa.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #20 : 23.06.2013 23:46 »
Toinen outojen "kaasarivikojen" syy voi löytyä bensaletkusta/siinnä olevasta suodattimesta.
Suodatin voi olla halki taikka sitten esim sisäletku puhki.
Tuo sisäletkun halkeaminen on ollut kerran kohdalla ja paikallistaminen oli melko hankalaa, kunnes hokasi, että perhana värkkihän täydellä tankilla toimii,
mutta esim. puoli tankilla ei enää
Letkuun ei saisi ajossa kovin kummaista ilmakuplaa muodostua.


heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #21 : 24.06.2013 09:41 »
Toinen outojen "kaasarivikojen" syy voi löytyä bensaletkusta/siinnä olevasta suodattimesta.
Suodatin voi olla halki taikka sitten esim sisäletku puhki.
Tuo sisäletkun halkeaminen on ollut kerran kohdalla ja paikallistaminen oli melko hankalaa, kunnes hokasi, että perhana värkkihän täydellä tankilla toimii,
mutta esim. puoli tankilla ei enää
Letkuun ei saisi ajossa kovin kummaista ilmakuplaa muodostua.

No siis mehän juuri vaihdettiin bensaletku+suodatin ennen kilpailua. Sen jälkeen 1000 rpm on kadonnut mystisesti. Nyt on tankki pesty ja haettu uus bensaletku, että varmaan täytyisi kokeilla sillä - vaikkakin kuulostaa tosi oudolta, että tuo voisi vaikuttaa.

Ja mitä yleistä mielipidettä kuunnellut, niin bensansuodatin on aivan turha kapistus ja sen voi jättää pois letkun välistä.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013 09:45 kirjoittanut heneeee »

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #22 : 24.06.2013 10:01 »
No siis mehän juuri vaihdettiin bensaletku+suodatin ennen kilpailua. Sen jälkeen 1000 rpm on kadonnut mystisesti. Nyt on tankki pesty ja haettu uus bensaletku, että varmaan täytyisi kokeilla sillä - vaikkakin kuulostaa tosi oudolta, että tuo voisi vaikuttaa.

Ja mitä yleistä mielipidettä kuunnellut, niin bensansuodatin on aivan turha kapistus ja sen voi jättää pois letkun välistä.
Jos se suodatin on turha kapistus, niin miksi sitä tankkia piti pestä? Kyllä se valitettavasti niin on että noi suodattimet ovat erittäin tärkeitä siellä letkun välissä ja niitä pitää oikeasti vaihtaakin. Kirkkaasta suodattimesta näkee kuinka paljon sinne likaa menee ja kaikista sitä on huolloissa löytynyt.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #23 : 24.06.2013 10:05 »
No siis mehän juuri vaihdettiin bensaletku+suodatin ennen kilpailua. Sen jälkeen 1000 rpm on kadonnut mystisesti. Nyt on tankki pesty ja haettu uus bensaletku, että varmaan täytyisi kokeilla sillä - vaikkakin kuulostaa tosi oudolta, että tuo voisi vaikuttaa.

Ja mitä yleistä mielipidettä kuunnellut, niin bensansuodatin on aivan turha kapistus ja sen voi jättää pois letkun välistä.
Jos se suodatin on turha kapistus, niin miksi sitä tankkia piti pestä? Kyllä se valitettavasti niin on että noi suodattimet ovat erittäin tärkeitä siellä letkun välissä ja niitä pitää oikeasti vaihtaakin. Kirkkaasta suodattimesta näkee kuinka paljon sinne likaa menee ja kaikista sitä on huolloissa löytynyt.

No ihan sen takia, että siellä tankissa ei olisi mitään ylimääräistä. Kyllä sitä putsataan käsittääkseni oli suodatinta käytössä tai ei.

Miksihän tuota suodatinta ei sitten hirveän monella noissa fossiilihommissa näytä olevan käytössä?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #24 : 24.06.2013 10:51 »
Suodatinhan voi olla myös ihan siellä tankissa.
Tämän tapainen siis http://www.ebay.com/itm/Cadet-TKM-Rotax-Excell-Intank-Filter-/171064355740?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories_ET&hash=item27d43aeb9c

PS:Kokeilittehan puhaltamalla, että se letkusuodatin ei ole valmiiksi halki.
PS2:Toinen paikka, josta voi vuotaa on ihan se kaasarin bensanippa.
Muoviseen nippaan tulee ikävät nirhamat, jos vetäisee letkun halki vaikkapa huolimattomasti mattoveitsellä.
Noita nippoja saa ihan irto-osana varaosakaupiailta, jos sen onnistuu tusaamaan vuotavaksi.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013 11:41 kirjoittanut vtuonone »

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #25 : 24.06.2013 11:36 »
Suodatinhan voi olla myös ihan siellä tankissa ;)
Tämän tapainen siis http://www.ebay.com/itm/Cadet-TKM-Rotax-Excell-Intank-Filter-/171064355740?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories_ET&hash=item27d43aeb9c

Tuo malli päästää nöyhtää läpi. Viime kisaan vaihdoin tällaisen letkun väliin ja heti ekasta ajosta kertyi moskaa suotimeen.

http://www.ebay.com/itm/Kart-Rotax-Max-Genuine-Inline-Fuel-Filter-6-Months-Warrenty-/321146098820?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories_ET&hash=item4ac5cc9484

Pitäis varmaan putsata tankki. Pitääkö tankin irrottamiseksi irrottaa rattiputki vai saako sen uitettua alta?

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #26 : 24.06.2013 11:41 »
Meillä ainakin tankki lähtee oikealle kuskista katsottuna ilman, että irroittaa rattiputkea.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #27 : 24.06.2013 16:19 »
Ei liity tuohon alkuperäiseen ongelmaan, mutta tuohon suodattimeen. Ite kun alottelin niin ajoin ilman suodatinta letkussa ja 2 ajokertaa kesti niin kaasari oli tukossa bensan seasta tulleesta hyhmästä. Tän jälkeen letkun välissä on ollut vpy:n linkin kaltainen suodatin mitä löytyy varmaan jokaisesta varaosakaupasta. Ei oo tarvinnu kaasaria sihdin tukkeentumisen takia aukasta ton jälkeen. Kerran oon suodattimen vaihtanu 2v aikana, pitäis varmaan vaihtaa uus tässä kun muistaa. Et kukin tyylillään, mut ite ainakin pidän suodattimen letkun välissä  ;D

Niin ja tankki saattaa lähtee vääntämällä pois, mutta purkamalla rattiputkee tai pohjalevyä pois saa paremmin tilaa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #28 : 24.06.2013 21:49 »
Tankit irtoaa kartista ihan purkamatta. Esim SM-luokissa tankit bensoineen jätetään Park Fermeen ihan joka lähdön jälkeen.
Irroita kiinnitysruuvi -> paina rattiputkea vasten ja käännä takaosaa oikealle, takaapäin katsottuna.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #29 : 24.06.2013 21:52 »
Tankit irtoaa kartista ihan purkamatta. Esim SM-luokissa tankit bensoineen jätetään Park Fermeen ihan joka lähdön jälkeen.
Irroita kiinnitysruuvi -> paina rattiputkea vasten ja käännä takaosaa oikealle, takaapäin katsottuna.
Siis toihan riippuu ihan kuinka vanha auto on. Tuolla 2000-luvun alussa tankki oli ratin kiinnikeputkien välissä niin ettei se lähtenyt irti ilman että otti koko rattiputken irti. Nykyisin kuitenkin suurin osa tankeista lähtee vasemmalta sivulta vetämällä sen jälkeen kun kiinnitysruuvi on irroitettu.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa