Kirjoittaja Aihe: raket120 mooottori ei enää kierrä  (Luettu 60512 kertaa)

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #90 : 12.07.2013 17:10 »
En tiä mistä ''kannattaa'' ostaa jos aikataulu on noin tiukka. Ja koneen aukasukin on kaiketi tuurista kiinni, kun itse hankin tässä uuden koneen, mikä on alakerran osalta avaamaton. Sillä nyt ajettu töysän kartking kisoissa 1 ja 2 sija sekä pirkanmaan fossareissa 3 sija, että hyväkin yksilö voi tulla  ;)

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #91 : 18.07.2013 10:05 »
Saatiin hommattua toinen kone, jonka pitäisi kiertää kelillä kuin kelillä 12700rpm, parhaimmillaan yli 13000rpm. Ja tämä nimenomaan koneen ollessa samoissa säädöissä.

No kone paikalleen niin putkea lyhentämällä saatiin 12340 Alfanoon parhaimmillaan. Ketjulinja tuntuu olevan vähän pielessä, koska säätö oikeaan suuntaan mahdollinen ainoastaan moottorin "alakiinnikkeen" liikuttelemisella. Se tuntuu olevan vaikeaa, koska pultit ottavat milloin mihinkin kiinni. Voiko tehohävikkiä muodostua noin paljon jo pelkästään ketjulinjan ongelmista? Edestä kun katsoo, niin ketjut kiertävät hieman eli eivät ole täysin suorassa.

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #92 : 18.07.2013 10:36 »
Oliko moottorilla ajettu teidän radalla, samoilla välityksillä ja kiertänyt 13000? Aika oleellinen tekijä kun arviodaan myllyn menohaluja...

Omat motit kiersi teidän kisoissa 12300-12400 ja hyvin kerkesi suoran päässä ohi  :)

Ketjulinjalla on iso merkitys R120 kulkuun koska tehoja on vähän. Miksi ette säädä ketjulinjaa takakeskiötä sivuttain liikuttamalla vai meinaatko että kone on vinossa runkoputkien päällä?

e. jos takahamppi menee liian lähelle laakeripukkia, laittakaa moottorin ja moottoripukin väliin siirtolevy. Niitä saa valmiina mm. Prospeediltä Oulusta.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013 10:47 kirjoittanut Tero »

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #93 : 18.07.2013 10:45 »
Oliko moottorilla ajettu teidän radalla, samoilla välityksillä ja kiertänyt 13000? Aika oleellinen tekijä kun arviodaan myllyn menohaluja...

Omat motit kiersi teidän kisoissa 12300-12400 ja hyvin kerkesi suoran päässä ohi  :)

Ketjulinjalla on iso merkitys R120 kulkuun koska tehoja on vähän. Miksi ette säädä ketjulinjaa takakeskiötä sivuttain liikuttamalla vai meinaatko että kone on vinossa runkoputkien päällä?

Motilla on ajettu nuita rpm-lukuja Lavinnossa, jossa mielestäni ei ole niin pitkä pääsuora kuin Mäntyvaarassa. Ratoja ei voi toki nuin suppeasti vertailla keskenään, koska muuttujia on valtava määrä, mutta kyllä tuo oleellisesti on vähemmän kuin luvattu.

Takakeskiössä on se ongelma, että sitä pitäisi siirtää sisemmäksi, mutta laakeripesä ottaa sieltä puolelta vastaan. Silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää moottorin liikuttaminen ulommaksi.




Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #94 : 18.07.2013 11:00 »
Oliko moottorilla ajettu teidän radalla, samoilla välityksillä ja kiertänyt 13000? Aika oleellinen tekijä kun arviodaan myllyn menohaluja...

Omat motit kiersi teidän kisoissa 12300-12400 ja hyvin kerkesi suoran päässä ohi  :)

Ketjulinjalla on iso merkitys R120 kulkuun koska tehoja on vähän. Miksi ette säädä ketjulinjaa takakeskiötä sivuttain liikuttamalla vai meinaatko että kone on vinossa runkoputkien päällä?

Motilla on ajettu nuita rpm-lukuja Lavinnossa, jossa mielestäni ei ole niin pitkä pääsuora kuin Mäntyvaarassa. Ratoja ei voi toki nuin suppeasti vertailla keskenään, koska muuttujia on valtava määrä, mutta kyllä tuo oleellisesti on vähemmän kuin luvattu.

Takakeskiössä on se ongelma, että sitä pitäisi siirtää sisemmäksi, mutta laakeripesä ottaa sieltä puolelta vastaan. Silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää moottorin liikuttaminen ulommaksi.

Jaa-a, se on nyt kyllä ihan varma että Lavinnossa ei mennä yli 13000 kierrosta sillä pääsuoralla. Eikä sillä niin väliäkään kun erot tulee ihan muualla.

Ajoin siellä viikonloppuna 89 rattaalla ja kiersi just yli 12000. Kyllä sen tietysti saa yli 13000, mutta sitten pitää olla ratas jotain yli 100... :)

Sitten, noi on suunniteltu maksimissaan ~12000 rpm:n. Jos mennään paljon sen yli koko ajan niin ei ihme että niitä palasia lentelee ympäri rataa. Tehoaluekin on paljon alempana, joten kannattaa miettiä se ratastus sen mukaan.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #95 : 18.07.2013 11:05 »
No sitten varmaan värikynä laulanut lahjakkaasti. No ratastuksella ei pysty hirveästi pelaamaan, koska paikallisessa R120-sarjassa välitys on joko 11/80 tai 12/87, joissa välityssuhde on käsittääkseni tismalleen sama.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #96 : 18.07.2013 11:24 »
Takakeskiössä on se ongelma, että sitä pitäisi siirtää sisemmäksi, mutta laakeripesä ottaa sieltä puolelta vastaan. Silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää moottorin liikuttaminen ulommaksi.

Kuulostaa siltä että tuo takarattaan keskiö on käännettävissä eli pultit pitäisi olla ulkopuolella, ei sisäpuolella.
Toinen vaihtoehto on että laakerin kaulus on ulospäin ja se ottaa vastaan eli laakerin kääntämällä kaulus sisäänpäin saa ketjurattaan keskiön lähemmäksi.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #97 : 18.07.2013 11:34 »
Sen verta vielä R120 huippukierroksista että Oulussa voi hyvä motti kiertää samoilla välityksillä esim. aamulla 12200 ja keskipäivällä 12700.

Se riippuu mm:
- tuulen suunnasta, vastatuuleen ei mene mihinkään ja hyvä myötäinen antaa lisäheppoja
- pääsuoran tulokurvin liukkaudesta
- pääsuoran jarrupaikasta, hyvällä pidolla voi hidastaa paaaljon myöhemmin
- sää yleensä, hapettomalla kelillä ei vaan kierrä

Kannattaa huolestua vasta siinä vaiheessa, kun porukka lappaa samalla kalustolla jonossa suoran päässä ohi  ::)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #98 : 18.07.2013 11:46 »
Se on erikoista että joku ylipäänsä sanonut että kone kiertää sen 13000. Mulla on tässä edessä yhden R120-koneen dynolappu, jossa veto on lopetettu n. 12300 rpm ja tämäkin vaan sen vuoksi että sen jälkeen ei ole enää mitään hyötyä huudattaa. Huipputeho on 9800 rpm ja 12300 kierroksilla siitä on enää 60% jäljellä ja väännöstä alle 50%.
Kone voi kyllä kiertää sen 13k, mutta siitä ei vaan ole mitään hyötyä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #99 : 18.07.2013 12:19 »
Se on erikoista että joku ylipäänsä sanonut että kone kiertää sen 13000. Mulla on tässä edessä yhden R120-koneen dynolappu, jossa veto on lopetettu n. 12300 rpm ja tämäkin vaan sen vuoksi että sen jälkeen ei ole enää mitään hyötyä huudattaa. Huipputeho on 9800 rpm ja 12300 kierroksilla siitä on enää 60% jäljellä ja väännöstä alle 50%.
Kone voi kyllä kiertää sen 13k, mutta siitä ei vaan ole mitään hyötyä.

Kyllä voin allekirjoittaa tuon. Mekin ollaan ajettu parhaat kierrosajat huippukierrosten ollessa 12.2-12.3 krpm, mutta ei silti pidä myydessä luvata sellaista, mitä tuote ei ole.

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #100 : 18.07.2013 13:25 »
Jos myyjä myy hevosta ja sanoo että se juoksee radan aina 40 sekuntiin, herääkö kysymys että ratoja on eripituisia ja talvisin voi olla hitusen lunta radalla?

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #101 : 18.07.2013 14:47 »
Tohon takaratas keskiö hommaan suosittelen moottorin ja moottoripukin väliin siirtolevyä. Itselläni sellainen on paristakin eri syystä käytössä. Kosmic T11 rungossa R120 ilman tuota kyseistä siirtolevyä moottori tulee niin syvälle, että takarattaan kiinnittämiseen tarkoitetut pultit ottavat laakeripesän kiinnityspultteihin kiinni, eikä taka-akseli pääse pyörimään ollenkaan. Ongelman voisi myös ratkaista siten, että upottaisi takarataskeskiöön pulttien kannat. Toinen syy on, että välilevy tuo moottoria pari senttiä taaemmaksi, jolloin 114 lenkkiset ketjut ylttävät 85-87 takarattaalle. Pidempiä ketjuja harvemmin löytyy valmiina ainakin nettikauppojen perusteella.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #102 : 18.07.2013 14:51 »
Tohon takaratas keskiö hommaan suosittelen moottorin ja moottoripukin väliin siirtolevyä. Itselläni sellainen on paristakin eri syystä käytössä. Kosmic T11 rungossa R120 ilman tuota kyseistä siirtolevyä moottori tulee niin syvälle, että takarattaan kiinnittämiseen tarkoitetut pultit ottavat laakeripesän kiinnityspultteihin kiinni, eikä taka-akseli pääse pyörimään ollenkaan. Ongelman voisi myös ratkaista siten, että upottaisi takarataskeskiöön pulttien kannat. Toinen syy on, että välilevy tuo moottoria pari senttiä taaemmaksi, jolloin 114 lenkkiset ketjut ylttävät 85-87 takarattaalle. Pidempiä ketjuja harvemmin löytyy valmiina ainakin nettikauppojen perusteella.

Siirtolevy tilattu. Eiköhän ketjulinja sillä saada sitten suoraksi. >:(

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #103 : 18.07.2013 15:07 »
Rataskeskiöitä on sellaisiakin, joissa rattaan saa myös väärälle eli rungon puolelle.
Lisäksi takalaakeriin saa vaihdettua pyöreä kantaiset ruuvit, joilla etäisyyttä saa pienemmäksi.
Viime talvena tuli ostettua uudet konepukit ja sai heittää siirto levyllä kuikkaa, kun teki moottoripukkiin reiät mahdollisimman reunaan ja vaihtoi keskiötä/laakerin pultteja.

Kiertävänkin koneen saa helposti kuolemaan, jos etupään kulmat persiilllään esim. auraa vastaan tai taka-akseli lipsahtanut vinoon.
Lukaise mittailuohjeita, vaikka tästä http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6201.msg23470.html#msg23470



heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #104 : 18.07.2013 15:18 »
Rataskeskiöitä on sellaisiakin, joissa rattaan saa myös väärälle eli rungon puolelle.
Lisäksi takalaakeriin saa vaihdettua pyöreä kantaiset ruuvit, joilla etäisyyttä saa pienemmäksi.
Viime talvena tuli ostettua uudet konepukit ja sai heittää siirto levyllä kuikkaa, kun teki moottoripukkiin reiät mahdollisimman reunaan ja vaihtoi keskiötä/laakerin pultteja.

Kiertävänkin koneen saa helposti kuolemaan, jos etupään kulmat persiilllään esim. auraa vastaan tai taka-akseli lipsahtanut vinoon.
Lukaise mittailuohjeita, vaikka tästä http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6201.msg23470.html#msg23470

Nuo rungon säädöthän rajattiin pois sillä toisella, laulavalla, moottorilla, jolla kampe suorastaan lensi radalla. Eli kyllä se ongelma on tuolla moottori/voimansiirto -akselilla.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #105 : 18.07.2013 21:14 »
Ketjulinjalla, niiden kireydellä ja varsinkin ketjujen / rattaiden kunnolla on iso merkitys n 30hp TAG laitteessa, saati sitten 12hp R120:sessä!!
Homman Pitää Olla Hauskaa

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #106 : 18.07.2013 21:28 »
Eikö vanhasta moottorista olis saanu moottoripukin mikä tuo konetta parempaan paikkaan? Mulla oli alkujaan ratas väärällä puolella keskiötä eli vaati navan ja keskiön irrotuksen jos meinas vaihtaa. Käänsin joskus toisinpäin ja ei meinannu linja osua silmällä kohdalle niin näytin keskiölle raakasti rälläkän hiomalaikkaa niin ei laakeripukin pultit ottaneet keskiöön kiinni. Toki runkokohtasta mikä onnistuu.

ps. vanha mosa mistä sylinterinkorvassa halkeaman alkua kiersi pukilla ilman ketjuja 14700 :D  mut joo radalla max kierrokset olleet siinä 11800-12500 ja kierrosaikaan ei niinkään merkitystä.

tok

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #107 : 19.07.2013 15:40 »
Jos on kaksi moottoria, toinen kiertää suoran päässä 12000rpm ja toinen 13000rpm, välitykset samat, niin kyllä 13000rpm kiertävällä moottorilla on kovempi nopeus. Kyllä sillä vaan on merkitystä.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #108 : 19.07.2013 16:31 »
Jos on kaksi moottoria, toinen kiertää suoran päässä 12000rpm ja toinen 13000rpm, välitykset samat, niin kyllä 13000rpm kiertävällä moottorilla on kovempi nopeus. Kyllä sillä vaan on merkitystä.

Tätähän tässä vähän niinku takaa-ajetaankin. Pääsuoran päässä ne parhaat ohituspaikat käsittääkseni sijaitsee.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #109 : 19.07.2013 18:02 »
Jos on kaksi moottoria, toinen kiertää suoran päässä 12000rpm ja toinen 13000rpm, välitykset samat, niin kyllä 13000rpm kiertävällä moottorilla on kovempi nopeus. Kyllä sillä vaan on merkitystä.
Mistä se kovempi nopeus tulee jos suora 12000 rpm koneelle on sopivan pitkä? Kone kun voi kiertää enemmän, mutta ei se silti ole yhtään nopeammin siellä suoran päässä. Tämä taas johtuu siitä että siinä paremmin kiertävässä voi olla alhaalla paljon huonompi vääntö (ja usein onkin). Puolen suoran kohdalla vääntävämpi kone onkin edellä eikä se kiertävämpi kone saa toista kuin kiinni suoran päässä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #110 : 19.07.2013 20:49 »
Jos on kaksi moottoria, toinen kiertää suoran päässä 12000rpm ja toinen 13000rpm, välitykset samat, niin kyllä 13000rpm kiertävällä moottorilla on kovempi nopeus. Kyllä sillä vaan on merkitystä.
Mistä se kovempi nopeus tulee jos suora 12000 rpm koneelle on sopivan pitkä? Kone kun voi kiertää enemmän, mutta ei se silti ole yhtään nopeammin siellä suoran päässä. Tämä taas johtuu siitä että siinä paremmin kiertävässä voi olla alhaalla paljon huonompi vääntö (ja usein onkin). Puolen suoran kohdalla vääntävämpi kone onkin edellä eikä se kiertävämpi kone saa toista kuin kiinni suoran päässä.

eikä välttämättä ees suoran päässäkään viellä :/ meillä on kaks r120 toinen kiertää 12500 ja toinen 12000 samalla ratastuksella kouvolassa eikä eroa kierrosajassa 125 kiertävän hyväksi ole juurikaan. 12k kiertävä potkasee mutkasta paremmin ja ero kääntyy toisin päin vasta 11k kohdalla. kouvolassa enemmän kiertävästä ON hyötyä (0,5-2 kymppää :P) mutta yhtään sykeröisemmällä radalla (vert. kotka) ero on toisin päin lyhyiden suorien takia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #111 : 19.07.2013 21:45 »
Kiinteä ratastus sucks sanon mä. Suosii tiettyjä koneita(radasta riippuen millaisia).

Riippuen koneesta itsestään ja muusta ympärillä olevasta(putki, kaasari, sytkä) eri myllyjen optimaali ratas R120:ssä heittää oman kokemuksen mukaan 3-4 piikkiä radasta riippuen. Jos sulla on Mychron mittari, niin tuostahan saat luettua aika helposti miten ratas pitää laittaa. AIM analyysi softasta löytyy 2 tosi kivaa käppyrää moottori analyysi "virtuaali dyno" ja histogrammi, joilla pelaten tuo hoituu. Eli dynosta katsot millä alueella koneesi on tehokkain. Sitten histogrammista tarkistetaan ajetaanko ko alueella suurin osa kierroksesta. Ellei niin sitten pienennetään tai suurennetaan ratasta, että saadaan suurimmille tehoille eniten sekunteja.


tok

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #112 : 19.07.2013 21:49 »
Jos on kaksi moottoria, toinen kiertää suoran päässä 12000rpm ja toinen 13000rpm, välitykset samat, niin kyllä 13000rpm kiertävällä moottorilla on kovempi nopeus. Kyllä sillä vaan on merkitystä.
Mistä se kovempi nopeus tulee jos suora 12000 rpm koneelle on sopivan pitkä? Kone kun voi kiertää enemmän, mutta ei se silti ole yhtään nopeammin siellä suoran päässä. Tämä taas johtuu siitä että siinä paremmin kiertävässä voi olla alhaalla paljon huonompi vääntö (ja usein onkin). Puolen suoran kohdalla vääntävämpi kone onkin edellä eikä se kiertävämpi kone saa toista kuin kiinni suoran päässä.

Älä nyt viitti. Jos samalla suoralla toinen ottaa 1000 rpm enemmän, niin varmasti on kovempi nopeus suoran päässä
Ja ainakin meillä on auto nopeampi sellaisella moottorilla, jos mycrhom 4 ei hirveästi valehtele..

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #113 : 19.07.2013 22:15 »
Pelkkä loppu nopeus ei vaikuta. Vaan suoralle käytetty aika. Se 500kiekkaa vähemmän kiertävä voi olla tullut alku suoran paljon nopeammin.
Eli kerää vauhdin huippuunsa nopeemmin kuin tuo toinen, joka taas sitten kiertää pidemmälle.
Liitteenä kuva omista 2 motista, jotka todella on eri rotuisia toinen kerää max kiekat nopesti toinen rauhallisemmin ja laulaa lopulta ylempää.
Suoralla kumminkaan kellon mukaan ei ole mitään eroa jarru tulee ihan samassa kohtaa.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #114 : 19.07.2013 22:21 »
Kiinteä ratastus sucks sanon mä. Suosii tiettyjä koneita(radasta riippuen millaisia).

Jep. Varmaan olis pieni sääntöpäivitys paikallansa niin voi kesken kisankin kikkailla jos tuntuu siltä.  ;D

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #115 : 19.07.2013 23:50 »
Pelkkä loppu nopeus ei vaikuta. Vaan suoralle käytetty aika. Se 500kiekkaa vähemmän kiertävä voi olla tullut alku suoran paljon nopeammin.
Eli kerää vauhdin huippuunsa nopeemmin kuin tuo toinen, joka taas sitten kiertää pidemmälle.
Liitteenä kuva omista 2 motista, jotka todella on eri rotuisia toinen kerää max kiekat nopesti toinen rauhallisemmin ja laulaa lopulta ylempää.
Suoralla kumminkaan kellon mukaan ei ole mitään eroa jarru tulee ihan samassa kohtaa.

kyllä, tätä just tarkotin mutta kouvolassa se suora on sen verran pidempi että ero ehtii syntymään

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #116 : 20.07.2013 07:56 »
Koska R120 koneessa ei ole voimaa eikä vääntöä ylhäällä, pitää kampe saada kiihtymään sopivassa kohtaa jotta se jaksaa mennä suoran lopussa.

Itse tarkkailen mosan toimivuutta Oulussa seuraamalla paljonko kone on kehrännyt kierroksia maaliviivalla, joka on about 3/4 suoran mitasta. Kun mittari näyttää sillä kohtaa 12000, on vehkeet huippuiskussa. Sen jälkeen tuleville satasille on aivan sama (yleensä kipuaa siitä 12500-12600 asti), koska muiden kehnommat mosat ottaa maaliviivalla vain 11500-11800 jengaa.

Kukahan tulee suoralta ekana pois  ::)

Ps. Eilen oli taas yksi niistä päivistä kun tuntu että kone ei mene suoralla niin vähääkään. Motti kiersi about 12200 ja maaliviivalla jengoja oli 11700-11800. Koska radalla ei ollut muita, tein pienen testin. Ajoin pääsuoran väärään suuntaan ja mosa kiersi yllättäen 12800... vaikka jarrutin hyvissä ajoin kaikki vauhdit pois suoran päähän. Tuulen suunta vaikuttaa kummasti  ;D


tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #117 : 20.07.2013 11:20 »
lopeta se raksun kanssa pelaaminen, ja tule lahteen ajamaan ;D
pari sekuntia liikaa...:D

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #118 : 21.07.2013 08:55 »
lopeta se raksun kanssa pelaaminen, ja tule lahteen ajamaan ;D

Tiimin yt-neuvottelun tuloksena Rotaksi irtisanottiin ja keskitymme pelkästään ydintoimintaan eli hauskanpitoon ;D

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: raket120 mooottori ei enää kierrä
« Vastaus #119 : 21.07.2013 09:39 »
lopeta se raksun kanssa pelaaminen, ja tule lahteen ajamaan ;D

Tiimin yt-neuvottelun tuloksena Rotaksi irtisanottiin ja keskitymme pelkästään ydintoimintaan eli hauskanpitoon ;D

jaaha ;D mulla ei ton hauskanpidon ja rotaxin yhdistäminen niinkään tuota ongelmia...ongelma on lähinnä sen hauskanpidon hinta... :'(
mullakin raksun kone haussa, muttei kukaan halua luopua niistä...pitänee uusi ostaa talveksi ::)
pari sekuntia liikaa...:D


 

Team Laine Verkkokauppa